به روز شده در ۱۴۰۳/۰۲/۱۰ - ۱۳:۵۲
 
۰
تاریخ انتشار : ۱۳۹۲/۱۲/۲۳ ساعت ۱۴:۳۹
کد مطلب : ۳۵۵۸۰

صادرات 300 میلیون دلاری آبزیان

گروه اقتصادي: رییس سازمان شیلات ایران از افزایش حدود 74 هزار تنی صید و پرورش انواع آبزیان در سال جاری خبر داد و پیش‌بینی کرد امسال صادرات انواع آبزیان به 300 میلیون دلار برسد.
صادرات 300 میلیون دلاری آبزیان
حسن صالحی  معاون وزیر جهاد کشاورزی گفت : بر اساس آمار و گزارش‌های منتشر شده در سال گذشته حدود 838 هزار و 800 تن صید انجام شد که بخشی از آن با توجه به قابل استفاده نبودن، به دریا بازگشت؛ به گونه‌ای که از این میزان صید حدود 712 هزار و 900 تن در بنادر تخلیه شد. وی افزود: از آبزیان تخلیه شده در بنادر برخی گونه‌ها مانند ماهی‌های کیلکا، میکروفیدر و ... در صنایع به پودر ماهی تبدیل می‌شود و بخش عمده دیگر به عنوان تن ماهیان در کارخانه‌های داخلی به کنسرو تبدیل خواهد شد.

مصرف سرانه آبزیان در ایران کمتر از نصف میانگین جهانی
رییس سازمان شیلات ایران ادامه داد: در محاسبه درست سبد مصرف آبزیان ایرانیان استخوان و امیاء‌ و احشام ماهیان که جداسازی می‌شود را در نظر نگرفته‌ایم و این روش دقیق سال گذشته 574 هزار و 800 تن در سبد مصرف مردم قرار گرفت که با در نظر گرفتن جمعیت حدود 75 میلیون نفری کشور میزان مصرف سرانه سال گذشته با 2.6 کیلوگرم کاهش و به 7.4 کیلوگرم رسید در حالی که میانگین مصرف سرانه جهانی 17.8 کیلوگرم است. صالحی با بیان اینکه احتمالا در سال‌های گذشته میزان عرضه به عنوان سرانه آبزیان مدنظر قرار می‌گرفت، اظهارکرد: میزان مصرف سرانه امسال افزایش می‌یابد. به گفته وی سال گذشته حدود 64 هزار تن انواع آبزیان صادر و حدود 45 هزار تن وارد می‌شد که عمده آن با توجه به ظرفیت کارخانه‌های کنسرو ماهی به تن ماهیان اختصاص دارد و در واقع تراز تجارت آبزیان در سال گذشته مثبت 18 هزار تن بوده است.

معاون وزیر جهاد کشاورزی با اشاره به این‌که در اجرای طرح راستی آزمایی آمارهای صید و پرورش آبزیان در سازمان شیلات طی چهار سال گذشته اصلاح شده است، اظهار کرد: آمار صید تا تخلیه در سال‌های مختلف 10 تا 15 درصد متفاوت بوده که در واقع نشان دهنده اختلاف آمار بین صید تا تخلیه است اما در ماهیان پرورشی اختلاف آماری بسیار ناچیزی وجود داشت. حتی برخی پرورش دهندگان اعلام می‌کردند که آمار تولید خود را کمتر از آن چیزی که است اعلام می‌کنند.

افزایش 74 هزار تنی تولید و پرورش آبزیان
صالحی گفت: امسال براساس محاسبات صورت گرفته پیش‌بینی می‌شود حدود 912 هزار تن آبزیان از صید و پرورش بوده که از این میزان 779 هزار تن در بنادر تخلیه می‌شود و 613 هزار تن آن به مصرف مستقیم مردم می‌رسد. وی با بیان این‌که مصرف سرانه امسال 0.3 درصد نسبت به سال گذشته افزایش می‌یابد، پیش‌بینی کرد: صادرات امسال به 68 هزار تن و واردات به 40 هزار تن می‌رسد که با این حساب تراز تجاری به 28 هزار تن افزایش می‌یابد. رییس سازمان شیلات ایران افزود: صادرات محصولات شیلاتی در سال جاری به بیش از 300 میلیون دلار خواهد رسید که نسبت به سال گذشته با صادرات حدود 260 میلیون دلار افزایش قابل توجهی به نظر می‌رسد.

پیش‌بینی افزایش چشمگیر صید فانوس ماهیان در سال آینده

وی اظهار کرد: برآوردها از تولید انواع آبزیان در سال آینده نشان می‌دهد که رشد تولید در ماهیان گرمابی و سردآبی استمرار پیدا می‌کند و آبزیانی مانند ماهی خاویاری و میگو رشد مناسبی را خواهند داشت. صالحی افزود: اگر بخش خصوصی بتوانند شناور برای صید فانوس ماهیان خریداری کند که مورد تایید سازمان بنادر قرار گیرد می‌توانیم از طریق تسهیلات بانکی که در حال مذاکره برای تعریف سازوکار مشخص آن هستیم صید فانوس ماهیان در سال آینده رشد چشمگیری داشته باشد.

معاون وزیر جهاد کشاورزی با اشاره به محدودیت‌های منابع آبی موجود در کشور گفت: رویکرد در توسعه آبزی‌پروری توسعه در آب‌های شور و لب شور است که تداخلی با مشکل محدودیت منابع آبی شیرین کشور ندارد البته بخش آبزی‌پروری استفاده مستقیم از آب‌های شیرین ندارد و به صورت غیر مستقیم ازاین منابع محدود استفاده می‌کند. وی تاکید کرد: باید در شرایطی که کشور با محدودیت منابع آبی مواجه است به افزایش بهره‌وری آب و تولید توجه بیشتری صورت گیرد که در حوزه محصولات شیلاتی نیز این مساله مدنظر قرار گرفته است تا با تکنولوژی‌های جدید مانند سیستم‌های برگشت و تصفیه آب این استاندارد را گسترش دهیم.
مرجع : ايسنا