به روز شده در ۱۴۰۳/۰۲/۱۲ - ۲۰:۴۶
 
۹
تاریخ انتشار : ۱۳۹۳/۰۱/۱۰ ساعت ۱۸:۳۴
کد مطلب : ۳۶۷۴۸

استقرار ارتش ترکیه در بخشي از سوریه

گروه بين‌الملل: ˈعصمت یلمازˈ وزیر دفاع ترکیه گفت: نیروهای ویژه ارتش ترکیه در اطراف آرامگاه سلیمان شاه ( پدربزرگ عثمان غازی موسس دولت عثمانی ) در خاک سوریه مستقر شدند.
استقرار ارتش ترکیه در بخشي از سوریه
به گزارش ایرنا به نقل از تلویزیون دولتی ترکیه ، وزیر دفاع ترکیه در گفت وگو با خبرنگاران خبرهای منتشر شده در رسانه ها را درباره استقرار نیروهای ویژه ارتش این کشور در محوطه آرامگاه سلیمان شاه تایید کرد. یلماز ادامه داد: با استقرار نیروهای ویژه ارتش ترکیه و حضور نیروهای نظامی این کشور در اطراف آرامگاه سلیمان شاه تقویت و تدابیر امنیتی ضروری اتخاذ شده است.

وی گفت: نیروهای مسلح ترکیه برای دفاع از خاک این کشور در آماده باش هستند. همه از عزم نیروهای مسلح ترکیه برای دفاع از مرزها و خاک این کشور مطلعند و من نیازی به بیان مطالب بیشتر نمی بینم. محافظت از محوطه آرامگاه سلیمان شاه که در خاک سوریه در فاصله 30 کیلومتری مرز ترکیه قرار دارد، بر اساس معاهدات آنکارا و دمشق پس از استقلال سوریه همواره بر عهده ترکیه بوده است.

این آرامگاه نقش مهم و تعیین کننده ای در سیاست های اخیر ترکیه در قبال سوریه داشته و عناصر سوری و برخی محافل در چند روز گذشته تلاش کرده بودند که با بهره گیری از حساسیت ترکیه در این رابطه از آن برای تحریک ارتش ترکیه به مداخله در سوریه استفاده کنند.

پنجشنبه هفته گذشته صدایی منتسب به هاکان فیدان رییس سازمان اطلاعات ترکیه (میت) در یک فایل صوتی از سوی مخالفان اردوغان منتشر شد که وی می گوید: برای ورود نظامی به سوریه من می توانم با برخی اقدام ها بهانه ایجاد کنم. در این فایل صدای منتسب به فریدون سینیرلی اوغلو قایم مقام وزارت امور خارجه ترکیه می گوید که حمله به آرامگاه سلیمان شاه می تواند توجیه بین المللی برای ما داشته باشد و همه در کنار ما قرار می گیرند.