به روز شده در ۱۴۰۳/۰۲/۰۷ - ۲۲:۰۹
 
۲
تاریخ انتشار : ۱۳۹۳/۰۱/۱۱ ساعت ۱۲:۱۴
کد مطلب : ۳۶۷۷۷

ديدار اوباما و ملک‌عبدالله بدون بیانیه‌مشترک

گروه بين​الملل:​ حاصل مذاکرات دو ساعته اوباما و عبدالله در روز جمعه، صدور بیانیه مشترک نبود و مدرکی دال بر تغییر سیاست وجود نداشت.
ديدار اوباما و ملک‌عبدالله بدون بیانیه‌مشترک
خبرگزاری رویترز نوشت: بنا بر این گزارش، دیپلمات ها احتمال داده اند که سران آمریکا و عربستان پس از مذاکرات اخیر یکدیگر را بهتر درک کنند و بتوانند با ائتلاف نزدیک، امنیت منطقه ای را پس از ماه ها سختی به خاطر سیاست خاورمیانه استحکام بخشند. رویترز افزوده است: این مساله برخی سعودی ها را بر آن داشت از خود بپرسند آیا اختلاف ها با آمریکا بر سر جنگ داخلی در سوریه یا برنامه هسته ای ایران اساسا به برطرف شدن نزدیک تر شده است؟

به گفته دیپلمات ها، این واقعیت صرف که اوباما تلاش کرد از عربستان سعودی دیدن و مسایلی را با پادشاه این کشور مطرح کند، باید از شدت مشاجرات علنی بکاهد و با این برداشت که دو طرف ارزش کمتری بر ائتلاف مشترک قایل هستند، مقابله کند. اوباما از صادر کننده اصلی نفت جهان و مهد اسلام دیدن کرد با این هدف که نگرانی سعودی ها را در مورد این مساله فرو نشاند که آمریکا از تعهدات خود نسبت به امنیت متحدان خاورمیانه ای عدول می کند و به ایران امکان برخورداری از نفوذ بیشتری می دهد.

نگرانی ها به ویژه درباره رویکرد آمریکا در قبال جنگ در سوریه، شخصیت های برجسته سعودی را بر آن داشته است که نسبت به «تغییر بزرگ» رویکرد واشنگتن هشدار دهند. بن رودز معاون مشاور امنیت ملی آمریکا قبل از ملاقات جمعه شب اوباما و عبدالله گفت که روابط دو کشور از پاییز گذشته به لطف هماهنگی های بهتر برای کمک رسانی به شورشیان سوری بهبود یافته است. اما پس از این سخنان، اظهارات یک کارشناس ارشد دولتی سعودی نشان داد که تغییری در موضوعات مورد اختلاف ریاض و واشنگتن دیده نمی شود.

مصطفی اعلانی تحلیلگر مسایل امنیتی که روابط نزدیکی با وزارت کشور عربستان دارد، اظهار کرد: خیلی زود است که در مورد احتمال موفقیت آمیز بودن نشست (اوباما و عبدالله) قضاوت کنیم. قضاوت و داوری در مورد این موضوع زمانی ممکن است که سیاست آمریکا در مورد سوریه به میزان کافی تغییر کند. عبدالله العسکر رییس کمیته امور خارجی در شورای مشورتی عربستان سعودی که نهادی تعیین شده از جانب ملک عبدالله برای بررسی موضوع های سیاسی و مشورت دادن به دولت سعودی است، نیز با تکرار همین نظر گفت: قبل از جلسه ملاقات، روابط دو طرف سرد بود اما نه تا حدی که در معرض خطر باشد.

این گزارش ادامه داد: اعتقاد عربستان سعودی به اوباما به دلیل رویکردش در قبال قیام های عربی و همچنین ناکامی در اعمال فشار بر اسراییل برای توقف شهرک سازی در قلمروهای اشغالی دچار تزلزل شد. رویترز نوشت: سال گذشته نیز خشم سعودی ها فوران کرد، زمانی که اوباما از حملات هوایی علیه نیروهای بشار اسد رییس جمهوری سوریه صرف نظر کرد و همچنین زمانی که واشنگتن و پنج قدرت جهانی دیگر با ایران بر سر برنامه هسته ای این کشور به توافق موقت دست یافتند.

عربستان سعودی این باور را دارد که با ایران بر سر آینده خاورمیانه از جمله سوریه، با کشمکش خطیری روبه رو است و از احتمال لغو تحریم ها و فشارها بر جمهوری اسلامی خشمگین نیست. یک مقام ارشد دولتی عربستان هم پس از مذاکرات اوباما و عبدالله گفت که اکراه آمریکا در زمینه تامین موشک های ضد هوایی برای مخالفان سوری، هیچ تغییری نکرده است. یک مقام سعودی دیگر گفته است که انتظار می رفت، اقدام محسوسی صورت نگیرد. وی اضافه کرد که حاکمان پادشاهی عربستان اعتمادشان را به اوباما زمانی که از اقدام نظامی علیه بشار اسد صرف نظر کرد، از دست دادند.
مرجع : ايرنا