به روز شده در ۱۴۰۳/۰۲/۱۰ - ۱۳:۱۵
 
۰
تاریخ انتشار : ۱۴۰۱/۰۸/۱۷ ساعت ۰۹:۴۱
کد مطلب : ۳۶۸۰۹۳

بشریت مقابل دو گزینه، همبستگی یا خودکشی

بشریت مقابل دو گزینه، همبستگی یا خودکشی
گروه بین الملل: آنتونیو گوترش در ۲۷‌مین نشست اقلیمی سازمان ملل در شرم‌الشیخ هشدار داد: «ما در بزرگراهی به سمت جهنم اقلیمی در حرکت هستیم». امانوئل مکرون و اولاف شولتس نیز بر پای‌بندی به تعهدات اقلیمی به ‌رغم بحران‌های کنونی تأکید کردند.
پیش از کنفرانس اقلیمی سازمان ملل در شرم‌الشیخ موسوم به کاپ۲۷ (COP27)، شماری از رهبران سیاسی و کارشناسان زنگ خطر را به صدا درآوردند و هشدار دادند که زمان برای جلوگیری از افزایش فاجعه‌بار دمای زمین به سرعت در حال سپری شدن است. این هشدارها اما ممکن است مانند نشست‌های گذشته تأثیری نداشته باشند، زیرا در حال حاضر چالش‌های متعدد دیگری توجه رهبران سیاسی جهان را به خود جلب کرده است: از انتخابات میان‌دوره‌ای در ایالات متحده گرفته تا جنگ روسیه در اوکراین.
 در کنفرانس جهانی آب و هوا در مصر، آنتونیو گوترش، دبیرکل سازمان ملل متحد با کلماتی غم‌بار نسبت به پیامدهای فاجعه‌بار گرمایش جهانی هشدار داد.
گوترش در یک سخنرانی در جمع ده‌ها تن از سران دولت‌ها در شرم‌الشیخ گفت: «ما در بزرگراهی به سمت جهنم اقلیمی هستیم و پای‌مان روی پدال گاز است.» او درباره خشکسالی، سیل، طوفان و بالا آمدن سطح دریاها هشدار داد و گفت: «ما در حال مبارزه با زندگی خود هستیم - و در شرف شکست‌ هستیم."تا پایان هفته آینده، نمایندگان حدود ۲۰۰ کشور در مصر درباره چگونگی مهار گرمایش جهانی به بحث خواهند نشست. جهان در مقایسه با زمان قبل از انقلاب صنعتی در قرن نوزدهم حدود ۱،۱ درجه گرم شده است - آلمان حتی بیشتر از آن.
گوترش در سخنرانی خود عنوان کرد که هدف توافق شده در پاریس در سال ۲۰۱۵ برای محدود کردن گرمایش زمین به ۱،۵ درجه در معرض خطر جدی قرار دارد. پرتغالی‌ها خواستار "پیمان همبستگی آب و هوایی" بین کشورهای ثروتمند و کشورهای در حال توسعه شده‌اند.دبیرکل سازمان ملل گفت که ایالات متحده و چین مسئول این امر هستند، زیرا از نظر کمیت، هر دو کشور بیشترین میزان گازهای گلخانه‌ای خسارت‌بار برای اقلیم را تولید می‌کنند؛ بالاتر از همه دی‌اکسید کربن و متان.
گوترش هشدار داد به معنای واقعی کلمه بشریت یک گزینه دارد: «یا با هم کار کنند یا نابود شوند!"
صدراعظم آلمان، اولاف شولتس، با حضور در کنفرانس اقلیمی جهانی در شرم الشیخ مصر متعهد شد که آلمان به میزان قابل توجه، مبلغ بیشتری برای حفاظت از جنگل‌های سراسر جهان هزینه خواهد کرد. علاوه بر این آلمان می خواهد ۱۷۰ میلیون یورو به صندوقی برای سپر حفاظتی برنامه‌ریزی شده برای کاهش خطرات اقلیمی کمک کند.
صدراعظم شولتس در سخنرانی خود در شرم الشیخ گفت، این کشور بودجه خود را برای حفاظت از جنگل‌های جهانی از یک به دو میلیارد یورو، یعنی دو برابر خواهد رساند. این مبلغ باید در درجه اول برای حفظ جنگل‌های بارانی و موسمی هزینه شود.آلمان سال گذشته در کنفرانس گلاسکو، پرداخت یک میلیارد یورو برای حفاظت از جنگل‌ها در فاصله زمانی ۲۰۲۱ تا ۲۰۲۵ را متعهد شد. این بودجه اکنون دو برابر خواهد شد. این هزینه قرار است در درجه اول برای حفاظت از جنگل‌های بارانی در حوزه کنگوی آفریقای مرکزی و در منطقه آمازون آفریقای جنوبی استفاده شود.
به گفته دولت آلمان، از سال ۱۹۹۰ حدود ۴۲۰ میلیون هکتار جنگل، تقریباً به اندازه کل اتحادیه اروپا، از بین رفته است. طبق این آمار ۸۸ درصد از تخریب جنگل‌ها برای صنعت کشت بوده است.
مدت‌هاست که کشورهای آسیب‌دیده خواستار ایجاد یک سپر محافظتی برای مقابله با خطرات آب و هوایی شده بودند.
شولتس همچنین وعده پرداخت ۱۷۰ میلیون یورو برای خسارات ناشی از خشکسالی، طوفان یا سیل را داده است. به گفته صدراعظم آلمان، این مبلغ در درجه اول باید به کشورهایی برسد که بیش از همه تحت تأثیر تغییرات آب و هوایی هستند.قرار است در دومین هفته کنفرانس اقلیمی شرم‌الشیخ، نهادی با نام "سپر محافظ برای مقابله با خطرات آب و هوایی" به طور رسمی تأسیس شود. دفتر این نهاد در شهر فرانکفورت آلمان مستقر خواهد شد.
امانوئل مکرون، رئیس‌جمهور فرانسه پیش‌تر جامعه جهانی را به تمرکز بر فناوری‌های پایدار فراخوانده بود. او  در نطق خود در شرم‌الشیخ تأکید کرد که مهم‌ترین هدف ایجاد "عدالت اقلیمی" است. مکرون گفت همه بحران‌ها در جهان ریشه در بی‌عدالتی میان کشورهای ثروتمند و فقیرتر دارند و این بی عدالتی باید از بین برود.
رئیس‌جمهور فرانسه عنوان کرد که نمی‌خواهد با وجود جنگ روسیه علیه اوکراین، حفاظت از آب و هوا را نادیده بگیرد. او گفت: «ما تعهدات اقلیمی خود را فدای تهدید انرژی روسیه نخواهیم کرد.»مکرون افزود بحران‌های پی‌در‌پی این خطر را به همراه دارند که بسیاری در نهایت تسلیم شده "تا جایی که بگویند: ما اولویت‌های دیگری داریم؛ آب و هوا می‌تواند منتظر بماند". او اما وضعیت اضطراری اقلیمی را موضوعی متعلق به امروز و نه فردا دانست. مکرون اضافه کرد آنچه در کنفرانس اقلیمی در گلاسکو در سال گذشته گفته شد همچنان معتبر است، حتی اگر جهان در نتیجه جنگ در اوکراین دیگر همانند سابق نباشد.
رئیس‌جمهور فرانسه گفت که اجلاس اقلیمی سازمان ملل پیش از این هشدار داده است که هشت سال گذشته گرم‌ترین سال‌ها از زمان آغاز ثبت سیستماتیک وضعیت اقلیمی بوده است. در عین حال، بسیاری از دولت‌ها برای مبارزه با بحران آب و هوا بسیار کم‌کاری می‌کنند.بیش از ۱۰۰ رهبر جهان طی چند روز آینده در همایش شرم‌الشیخ در مصر سخنرانی خواهند کرد که اکثر آنها از کشورهای در حال توسعه هستند و خواستار پاسخگویی بیشتر از سوی ثروتمندترین و آلاینده‌ترین کشورها هستند.
سخنرانی این سیاستمداران بر روایت از ویرانی‌های کشورشان در اثر بلایای آب و هوایی تمرکز خواهد داشت. این سخنرانی‌ها روز سه شنبه با نطق محمد شریف، نخست‌وزیر پاکستان آغاز خواهد شد؛ کشوری که سیل‌های تابستانی حداقل ۴۰ میلیارد دلار خسارت به آن وارد کرد و میلیون ها نفر را آواره ساخت.
عبدالفتاح سیسی، رئیس‌جمهوری مصر، روز دوشنبه گفت که انتظارات زیادی برای نتایج خوب وجود دارد: «میلیون‌ها نفر در سرتاسر کره زمین به ما چشم دوخته‌اند.» او گفت که پیامدهای رویدادهای مرتبط با وضعیت آب و هوایی، ویرانگرتر از هر زمان دیگری است: «ما فاجعه‌ای را یکی پس از دیگری تجربه کرده‌ایم. به محض اینکه با یک فاجعه روبرو می‌شویم، یک فاجعه دیگر به وجود می‌آید؛ موج به موج. زمین به دنیای رنج تبدیل شده است.»
تدابیر امنیتی بسیار بالایی در شرم الشیخ حاکم است. جو بایدن، رئیس‌جمهوری آمریکا قصد دارد روز جمعه در این همایش شرکت کند. انتظار نمی‌رود ولادیمیر پوتین، رئیس‌جمهوری روسیه در این کنفرانس حضور یابد.
حدود ۴۵هزار شرکت کننده در این نشست ثبت نام کرده‌اند. این کنفرانس که ۲۷مین کنفرانس جهانی اقلیمی است، دو هفته به طول خواهد انجامید.سامح شکری، وزیر امور خارجه مصر که ریاست کاپ ۲۷ را بر عهده دارد، هشدار داد که تمام اقدامات حفاظت از آب و هوا باید بر یک مبنای مشترک صورت گیرد.رئیس اتحادیه آفریقا، مکی سال، این نشست را فرصتی برای "تاریخ سازی یا تبدیل شدن به قربانی تاریخ" توصیف کرد.اورزولا فن درلاین، رئیس کمیسیون اتحادیه اروپا در توییتر نوشت: «ما با چالش‌های زیادی روبرو هستیم، اما تغییرات آب و هوایی بزرگترین چالش است. کاپ۲۷ یک نشست اجرایی برای پیگیری وعده‌هاست. ما باید هر آنچه می‌توانیم انجام دهیم تا مرز ۱،۵ درجه گرمایش زمین را حفظ کنیم.»
ال گور، معاون رئیس جمهور سابق آمریکا هشدار داد که جنگ اوکراین نباید بهانه‌ای برای اتکای بیشتر به سوخت‌های فسیلی مضر آب و هوایی مانند نفت، گاز و ذغال سنگ باشد. این برنده جایزه صلح نوبل تلاش‌ها برای کاهش گازهای گلخانه‌ای را ناکافی توصیف کرد.ولیعهد عربستان نیز اعلام کرد این کشور متعهد می‌شود دو و نیم میلیارد دلار برای "طرح سبز" خاورمیانه در ده سال آینده پرداخت کند.
فعالان محیط زیست در این کنفرانس به کشورهای صنعتی ثروتمند در مورد مذاکرات جدید با کشورهای آفریقایی در زمینه عرضه گاز هشدار دادند. آنها می‌گویند، در شرم الشیخ باید منتظر لابی‌های فراوان در این زمینه بود.
برچسب ها: آنتونیو گوترش
پربيننده‎ترين مطالب و خبرها