به روز شده در ۱۴۰۳/۰۲/۲۵ - ۱۰:۲۴
 
۰
تاریخ انتشار : ۱۳۹۳/۰۱/۱۷ ساعت ۱۰:۴۶
کد مطلب : ۳۷۱۳۲

جولان جاعلان الکسا در فضاي وب فارسی!

گروه علمي: ابزار اینترنتی الکسا که از سال ۱۹۹۶ آغاز به‏‌فعالیت کرده و به ‏‌عنوان مرجعی در حوزه داده‌‏های وب شناخته می‌‏شود، در سال‏‌های اخیر در فضای وب فارسی به اعتباری بالاتر از آنچه که باید دست یافته است.
جولان جاعلان الکسا در فضاي وب فارسی!
ماهنامه دنیای کامپیوتر و ارتباطات در اين باره نوشت: ابزار اینترنتی الکسا که از سال ۱۹۹۶ آغاز به‏ فعالیت کرده و به ‏عنوان مرجعی در حوزه داده‌‌‏های وب شناخته می‌‏شود، در سال‏‌های اخیر در فضای وب فارسی به اعتباری بالا‌تر از آنچه که باید دست یافته است. قابل توجه‏‌ترین سرویس الکسا، رتبه‏‌بندی وب‏سایت‏‌ها است که بر مبنای میزان بازدید آن‌ها انجام می‌‏شود. هرچند که از ابتدای ارائه این سرویس به این رتبه‏‌بندی انتقادهای فنی بسیاری وارد بود، اما به‏ دلیل وجود نداشتن مرجع معتبرتری که امکان مقایسه وب‏سایت‏‌ها را فراهم کند، لیست‏ برترین‏‌های الکسا با پذیرش ایرادهای وارده بر میزان دقت آن، از سوی کار‌شناسان و تحلیل‏گران وب مورد استناد قرار می‌‏گرفت.

شمارنده وب چیست؟

... در سه چهار سال اخیر که وب فارسی با رشد قابل توجهی از نظر گردش مالی مواجه شده و گرایش به ارائه آگهی‏‌های اینترنتی از سوی سازمان‏‌ها و شرکت‏‌های خارج از وب گسترش پیدا کرده، به رتبه‏‌بندی الکسا باید بیشتر از قبل با دیده تردید نگریست. مبنا قرار گرفتن رتبه الکسا برای دریافت آگهی بیشتر باعث شده، تلاش برای دستکاری در نتایج این ابزار اینترنتی به‏ منظور ارتقای رتبه و به تبع آن کسب سود بیشتر نیز افزایش پیدا کند.

کافی است به فارسی عبارت «افزایش رتبه آلکسا» را در گوگل جست‏جو کنید. نتیجه قابل توجه خواهد بود. علاوه بر راهنما‌ها و دستورالعمل‏‌هایی که نحوه دستکاری و تلقب در آمار الکسا برای بالا‌تر بردن وب‏سایت را به‏ شما آموزش می‌‏دهند، ده‏‌ها وب‏سایت ریز و درشت نیز در نتایج جست‏جو ظاهر می‌‏شوند که جعل و تقلب در الکسا را کسب‏‌وکار خود قرار داده‏‌اند.

این خدمت‏ دهندگان با دریافت هزینه‏‌ای از صاحبان وب‏سایت‏‌های دیگر، با استفاده از تکنیک‏‌های فنیِ جعل بازدیدکننده، رتبه وب‏سایت‏‌ها را در لیست الکسا به‏ صورت تصنعی بالا می‌‏برند. در واقع برخی صاحبان وب‏سایت‏‌ها هزینه‏‌ای را صرف افزایش جعلی رتبه‏ وب‏سایت‏شان می‌‏کنند و از سوی دیگر با اتکا به رتبه جعلی به ‏دست آمده از طریق دریافت آگهی (در میان وب‏سایت‏‌های خصوصی) و یا نمایشِ ارتقا به کارفرما (در میان وب‏سایت‏‌های سازمانی) درآمد بیشتری را کسب می‌‏کنند.

این بازی به‏ ظاهر «برد-برد» برای خریداران و فروشندگان «رتبه‏‌های جعل شده»، باخت بزرگ‏تری برای وب فارسی است. اتکا به رتبه‏‌های جعلی وب‏سایت‏‌ها، اعتماد به کارآمدی تبلیغات اینترنتی را در میان کارفرمایان و سفارش‏دهندگان خدمات وبی کاهش خواهد داد. راه حل چنین مسئله‏‌ای نیز استناد کمتر به رتبه الکسا به‏ عنوان مرجع نهایی و تعیین‌‏کننده وضعیت وب‏سایت‏‌هاست.

... البته این نکته را نیز باید درنظر گرفت که امکان دستکاری و تقلب در وب‏سایت‏‌های رتبه‏‌های بالای جدول محدود است. ممکن است بتوان یک وب‏سایت تازه رتاسیس و بی‌نام نشان را چند روز در میان ۱۰۰۰ وب‏سایت اول ایران وارد کرد، اما رساندن آن به جمع ۲۰تای اول کار چندان ساده‏ای نیست. با این مقدمه و تاکید دوباره بر اینکه نتایج رتبه‏ بندی الکسا کمتر از گذشته قابل اعتماد و اتکا هستند، و البته براساس‌‌ همان صورت مسئله قدیمی که متاسفانه هیچ مرجع جایگزینی داده‏‌های لازم برای تحلیل فعالیت سالیانه وب فارسی را فراهم نمی‌‏آورد.