به روز شده در ۱۴۰۳/۰۲/۱۰ - ۲۱:۰۳
 
۳
تاریخ انتشار : ۱۳۹۳/۰۱/۲۲ ساعت ۱۵:۲۱
کد مطلب : ۳۷۷۶۵

ترفندهای مصنوعی برای خنک کردن زمین

گروه جامعه: دانش زمین‌شناسی مهندسی به دنبال ترفندهایی پیشرفته‌تر برای مقابله با پدیده تغییرات جوی است اما هنوز کارآیی این شیوه‌ها در هاله‌ای از ابهام است.
ترفندهای مصنوعی برای خنک کردن زمین
متخصصان زمین‌شناسی مهندسی برای مقابله با تغییرات جوی اغلب دو راه‌حل مطرح می‌کنند که یکی خارج کردن دی‌اکسید کربن از جو و دیگری بازتاباندن تشعشعات خورشیدی از زمین به سمت جو است اما سوال این است که کدام یک از این راهکارها به واقع عملی هستند؟ هرچند برخی از مخالفان زمین‌شناسی‌مهندسی این رشته را حماقت علمی می‌خوانند اما حامیان آن معتقدند با توجه به اینکه راهکارهای اولیه برای کاهش انتشار گاز دی اکسید کربن از سوخت‌های فسیلی تاکنون بسیار کند پیش رفته‌اند لذا بی‌توجهی به طرح‌های زمین‌شناسی مهندسی برای مقابله با تغییرات جوی، احمقانه‌تر است.

هیئت کارشناسان سازمان ملل در امور تغییرات جوی نیز طی هفته‌ گذشته در مورد استفاده از طرح‌های زمین‌شناسی مهندسی به عنوان ابزار دولت ها برای کنترل پدیده گرمایش جهانی از سوی مخالفان و موافقان تحت فشار بوده است. روسیه یکی از کشورهایی است که بیش از سایرین این هیئت را تحت فشار قرار داده است. این کشور در حاشیه اجلاس کارشناسان سازمان ملل که هفته گذشته در برلین برگزار شد بر گنجاندن این شیوه‌ها دراسناد اصلی سیاستگذاران که در این کنفرانس‌ نهایی خواهد شد، تاکید کرد.

به گزارش خبرگزاری آسوشیتدپرس، در پیش‌نویس این سند که پیش از اجلاس محتوای آن به بیرون درز کرد، تنها به یکی از گزینه‌های یعنی خارج کردن گاز دی‌ اکسید کربن از جو و دفن آن در زیر زمین اشاره شده بود. بر همین اساس، روسیه به عنوان یکی از تولیدکنندگان اصلی نفت و گاز تاکید کرد که هیئت بین دولتی تغییرات اقلیمی (IPCC) می‌بایست در این پیش‌نویس روش انعکاس اشعه خورشید را نیز بگنجاند. این روش می‌تواند همچنین شامل پوشاندن سطوح خالی زمین با مواد انعکاس‌دهنده یا قرار دادن آینه‌ها در مدار زمین شود. با این حال حتی افراد مدعی مطالعه در زمین‌شناسی مهندسی از عملی شدن این طرح ابراز تردید کردند. «استیو رینر» از اعضای برنامه زمین‌شناسی مهندسی دانشگاه آکسفورد در‌این‌باره گفت: در واقع و در شرایط حاضر تمام این گزینه‌ها به نوعی با شک و تردید روبرو هستند و برای اعتباربخشی به چنین فن‌آوری‌هایی نیاز به مطالعات بیشتری است.
مرجع : ايسنا