به روز شده در ۱۴۰۳/۰۲/۱۳ - ۰۳:۱۰
 
۲
تاریخ انتشار : ۱۴۰۱/۱۰/۰۷ ساعت ۰۹:۰۲
کد مطلب : ۳۷۷۹۲۹

سیم‌کارت‌های دائمی بوی دلار می‌دهند!

سیم‌کارت‌های دائمی بوی دلار می‌دهند!
گروه اقتصادی: با عبور تورم از مرز بحران هر کالایی که بتواند با ریال و به عبارتی با پول های کاغذی بدون پشتوانه و صفرهای بی ارزش روی آنها معاوضه شود، گران می‌شود و تا زمانی که محرک‌های تورم و مهم‌ترین آنها یعنی نرخ دلار فروکش نکند، برای این گرانی‌ها پایانی متصور نیست.
 
اگر این روزها گشت وگذاری در بازار سیم کارت بزنید با قیمت هایی مواجه می شوید که شنیدن آن شما را شوکه می کند. سیم کارت موبایل در کمتر کشوری جزو کالاهای سرمایه ای محسوب می شود اما هنر مسئولان اقتصادی ایران کار را به جایی رسانده که این ابزار ارتباطی به وسیله یا سپری برای جلوگیری از اثر تورم بر پول تبدیل شده و قیمت های عجیبی را به خود می‌بیند.

گرانی از شماره های رند به شماره های عادی رسید
پیش از این در بازار موبایل و تجهیزات ارتباطی، برخی سیم کارت‌های رُند که به نوعی موجب تفاوت دارنده آن با سایر کاربران تلفن همراه می‌شد، قیمت‌های نجومی داشت و کمیاب بودن این شماره ها و لوکس بودن این کالا و ثروتمند بودن متقاضیان، دلیلی برای رد و بدل شدن رقم های چند صد میلیونی و حتی میلیاردی بین فروشندگان و خریداران سیم کارت های رند می شد اما در حال حاضر وضعیت بازار سیم کارت به شکل عجیبی درآمده است که ربط چندانی به رند بودن ندارد و شاهد افزایش دسته جمعی قیمت سیم کارت های دائمی هستیم. البته برخی شماره ها که اندکی خوش خوان تر یا هماهنگ تر است یا یک عدد به نوعی در آنها تکرار شده اگرچه باید به نوع خاصی به آن ها نگاه کرد تا رند به نظر برسند ولی باز هم این شماره ها در بازار کنونی با قیمت‌های بسیار بالاتر از سیم کارت های دیگر به فروش می‌روند.
 
نوسان های روزانه قیمت سیم کارت با دلار
قیمت هایی که اکنون در بازار رد و بدل می شود قیمت روز است و ممکن است روز دیگر قیمت ها از این بیشتر باشد. به همین سادگی قیمت ها در این بازار هم با نرخ دلار هماهنگ می شوند و فروشندگان اصرار دارند که اگر قصد خرید داریم همین امروز خرید خود را انجام دهیم چون ممکن است فردا نتوانیم سیم کارتی را که انتخاب کرده ایم با قیمت قبلی خریداری کنیم. از یک فروشنده سیم کارت پرسیدیم قیمت سیم کارت چه ربطی به دلار دارد و در پاسخ گفت: سیم کارت از مدتی پیش که تورم ترمز بریده دیگر یک وسیله مصرفی نیست. مخصوصا سیم کارت های دائمی سری قدیمی همراه اول که تعداد آنها محدود است این روزها کاملا به یک کالای سرمایه ای تبدیل شده اند. کالاهای سرمایه ای هم این روزها در کشور ما با نرخ دلار نوسان می کنند و طبیعتا وقتی نرخ طلا و مسکن و خودرو با نرخ دلار نوسان کنند، سیم کارت هم به همین روال قیمت‌گذاری می شود.
 
جزئیاتی از قیمت سیم کارت در بازار
اگر به بازار سیم کارت و واحدهای صنفی که خرید و فروش این ابزار ارتباطی را انجام می دهند مراجعه کنید باید برای خرید سیم کارت نو همراه اول با کد 1 یعنی سیم کارت هایی که  اولین رقم بعد از 0912 آنها 1 است، از 55 میلیون تومان به بالا پرداخت کنید. برای سیم کارت های کارکرده کد 1 هم باید حداقل 30 میلیون تومان بپردازید. اگر این سیم کارت ها رند باشند ممکن است بسته به وضعیت تکرار یک شماره و خوش خوان بودن اعداد ،  از 300 میلیون تا 5 میلیارد و حتی بسیار بالاتر هم قیمت گذاری شوند. قیمت  سیم کارت کد 2 از 20 میلیون تومان آغاز می شود و بسته به خوش خوان بودن شماره و رند بودن آن ممکن است قیمت به 50 میلیون ، 60 میلیون ، 140 میلیون و بیشتر هم برسد.
 
البته قیمت سیم کارت های بسیار رند کد 2 هم از 500 میلیون کمتر نیست و تا 2 میلیارد قیمت گذاری می شوند. قیمت سیم کارت های کد 3 را می توان از حداقل 15 میلیون تومان خریداری کنید اما برای پیدا کردن چنین قیمتی در بازار باید خیلی بگردید! اگر بخواهید یک سیم کارت کد 3 بخرید و زیاد هم وقتتان را صرف پیدا کردن فروشنده ای که عجله نداشته باشد نکنید، باید با 40 تا 50 میلیون تومان به بازار بروید.

سیم کارت کد 4 را با حداقل 12 میلیون و سیم کارت کد 5 را با حداقل 10 میلیون می توان خرید ولی این قیمت ها هم در بازار بسیار کمیاب است و بهتر است اگر میخواهید به بازار بروید و کد 4 و5 بخرید کمتر از 25 تا 30 میلیون تومان با خود نبرید. وضعیت بازار اکنون به گونه ای است که سیم کارت های اعتباری که زمانی به قیمت بسیار اندک و به صورت یکی بخر، یکی رایگان ببر به متقاضیان داده می شدند هم کمتر از 50 هزار تومان به فروش نمی رسند و بعضی از این سیم کارت ها که خوش خوان تر هستند و یا کمی رند به نظر می رسند. تا 1 میلیون تومان و بالاتر نیز خرید و فروش می شوند.
مرجع : آرمان امروز
برچسب ها: سیم کارت
پربيننده‎ترين مطالب و خبرها