به روز شده در ۱۴۰۳/۰۲/۱۰ - ۱۲:۳۸
 
۳
تاریخ انتشار : ۱۳۹۳/۰۱/۲۴ ساعت ۱۷:۳۲
کد مطلب : ۳۷۹۹۰

ابوطالبی؛ چالش جدید روابط ایران و آمریکا

گروه سياسي:​ این روزها معرفی حمید ابوطالبی به عنوان نماینده جدید ایران در سازمان ملل و واکنش آمریکا مبنی بر عدم صدور ویزا برای وی تیتر اول بسیاری از رسانه‌های خارجی را به خود اختصاص داده است.
ابوطالبی؛ چالش جدید روابط ایران و آمریکا
خبرگزاری رویترز در گزارشی با اشاره به عدم صدور ویزا به ابوطالبی توسط دولت آمریکا، نوشت: این اقدام آمریکا بار دیگر زخم‌های دیرینه میان ایران و آمریکا را از زمان وقوع انقلاب اسلامی باز کرد. به نوشته این خبرگزاری، دولت اوباما در طول چند روز گذشته تحت فشار بسیاری از محافل داخلی قرار گرفت تا اجازه ندهد ابوطالبی وارد نیویورک شود.

این خبرگزاری با اشاره به اصرار ایران به انتخاب ابوطالبی برای نمایندگی ایران در سازمان ملل نوشت: اکنون نگرانی‌ها افزایش یافته است که این مساله بر مذاکرات ایران و شش کشور دیگر از جمله آمریکا تاثیر بگذارد. این خبرگزاری در بخش دیگری با اشاره به مواضع ایران درباره ابوطالبی و اقدام آمریکا از زبان عباس عراقچی معاون وزیر امور خارجه آورد: سازمان ملل درباره اقدام آمریکا مبنی بر عدم صدور ویزا به ابوطالبی اعلام کرده است که در حال حاضر هیچ اظهاری در این باره نمی‌کند.

همچنین هفته‌نامه تایم در تحلیلی درباره اقدام اخیر آمریکا مبنی بر صادر نکردن روادید به حمید ابوطالبی گزینه اعلام شده از سوی ایران برای تصدی نمایندگی این کشور در سازمان ملل نوشت: این مساله تبدیل به یک چالش جدید در روابط ایران و آمریکا شده است. پایگاه اینترنتی نشنال، در تحلیلی در این باره نوشت: ابوطالبی که در حال حاضر مشاور سیاسی رییس‌جمهور است هرگونه حضور مستقیم در گروگان‌گیری نوامبر 1979 را تکذیب کرده و اعلام کرده است که تنها به عنوان مترجم مشارکت داشته است.

به نوشته این پایگاه اینترنتی، برخی از تحلیلگران معتقدند ایران می‌تواند این اقدام آمریکا مبنی بر عدم صدور ویزا به ابوطالبی را به عنوان یک امتیاز سیاسی در مذاکرات با واشنگتن استفاده کند.
مرجع : ايسنا