به روز شده در ۱۴۰۳/۰۲/۰۸ - ۱۴:۰۴
 
۰
تاریخ انتشار : ۱۳۹۳/۰۱/۳۱ ساعت ۱۳:۴۷
کد مطلب : ۳۸۸۰۱

برنامه‌های «یک هفته با تولستوی» در تهران

گروه فرهنگ وهنر: مرکز فرهنگی و بین‌الملل شهرکتاب با همکاری سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی، رایزني فرهنگی جمهوری اسلامی ایران در مسکو و بنیاد تولستوی، از روز یکشنبه هفتم اردیبهشت برنامه «یک هفته با تولستوی» را در موسسه شهرکتاب برگزار می‌کند.
برنامه‌های «یک هفته با تولستوی» در تهران
علی‌اصغر محمدخانی معاون فرهنگی و بین‌الملل شهرکتاب با اعلام این خبر، گفت: تولستوی فقط یک نویسنده برجسته جهانی نیست بلکه یک متفکر، یک پیشوای فکری و به‌عنوان کسی که نسبت به تمدن جدید معترض بود، شناخته شده است. افکار و آرای تالستوی درباره‌ آموزش و پرورش، مذهب، سلوک فردی و رفتار جمعی و همچنین درباره‌ هنر، آن‌قدر مهم هستند که به‌صورت مبسوط و تحلیلی بدان پرداخته شود.

وی گفت: شهر کتاب در ادامه همکاری‌های متقابل با نهادهای ادبی و فرهنگی روسیه، برنامه «یک هفته با تولستوی» را برگزار می‌کند و این برنامه با حضور ولادیمیر تولستوی نوه این نویسنده، همسرش و گروه تلویزیونی روسیه و با حضور متفکران، داستان‌نویسان، پژوهشگران، هنرمندان و استادان زبان و ادبیات روسی دانشگاه‌های ایران برگزار خواهد شد.

وی درباره انتخاب شخصیت تولستوی برای برگزاری این برنامه گفت: زندگانی تالستوی را می‌شود آیینه‌ای دانست که تمامی آرمان‌ها و اضطراب‌های روسیه را با ابعادی کم‌نظیر در خود منعکس کرده است. بیش از 50 سال است که آثار تالستوی به فارسی ترجمه می‌شود و بیش از 100 ترجمه از آثار او به فارسی در اختیار علاقه‌مندان است و بی‌شک او در صدر نویسندگان جهان قرار دارد و به‌حق باید گفت تولستوی پرچم‌دار و پیشتاز اصیل آن ادبیات جهانی است که گوته آن را پیش‌بینی کرده بود.

محمدخانی به برنامه‌های «یک هفته با تالستوی» اشاره کرد و گفت: روز یکشنبه هفتم اردیبهشت ساعت ۱۶ نشست «از تالستوی چه آموخته‌ام» با حضور نویسندگانی چون رضا امیرخانی، ناهید طباطبایی، محمدرضا بایرامی، محمدحسن شهسواری، بلقیس سلیمانی و مهام میقانی برگزار می‌شود و داستان‌نویسان ایرانی درباره‌ نکاتی که از تالستوی آموخته‌اند سخن می‌گویند.

بر اساس سخنان محمدخانی، روز دوشنبه هشتم اردیبهشت هم از ساعت 10 صبح فیلم «جنگ و صلح» که بر اساس رمان تالستوی ساخته شده است، برای علاقه‌مندان به نمایش در می‌آید و در روزهای سه‌شنبه و چهارشنبه نهم و دهم اردیبهشت از ساعت 16 همایش آراء و افکار تولستوی، با حضور استادان فلسفه و ادبیات برگزار می‌شود و رضا داوری اردکانی درباره «تاملی در مرگ ایوان ایلیچ»، کریم مجتهدی درباره «نگاهی به رستاخیز»، مهناز صدری درباره «خانواده و پیروان تولستوی بعد از انقلاب اکتبر»، دکتر زهرا محمدی درباره «تولستوی در برابر تالستوی»، غلامرضا خاکی درباره «تولستوی در نبرد نهایی»، معصومه معتمدنیا درباره «فلسفه شرق در آثار تولستوی»، فاطمه قاسمی درباره «تحول درون از منظر تولستوی و عطار در پدر سرگئی و شیخ صنعان» سخنرانی خواهند داشت.

در آغاز این همایش در روز سه‌شنبه ولادیمیر تولستوی نوه‌ اين نويسنده برجسته روس و ابوذر ابراهیمی ترکمان رئیس سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی سخنرانی خواهند داشت و در روز پنج‌شنبه یازدهم اردیبهشت از ساعت 16 هنرمندان سینما و تئاتر از آموخته‌های خود از تولستوی سخن می‌گویند که رضا کیانیان، حسن فتحی، محمد چرم‌شیر، اسماعیل شفیعی و سروش صحت از سخنرانان این روز هستند.

همچنین 40 تابلوی نقاشی از تولستوی و آثار او را که نوه او با خود به ایران می‌آورد، در طول این هفته برای علاقه‌مندان به نمایش در می‌آید. نمایش فیلم‌های مستند درباره‌ تولستوی نیز از دیگر برنامه‌های این یک هفته است.

محمدخانی در پایان اظهار امیدواری کرد که با برگزاری این‌گونه برنامه‌ها و با همکاری نهادهای ادبی و فرهنگی جهان، زمینه همکاری‌های گسترده‌تر فرهنگی ایران و دیگر کشورها فراهم شود. وی گفت: مرکز فرهنگی و بین‌المللی شهرکتاب در سال‌ جاری برنامه‌های گسترده‌تری را برای معرفی زبان و ادبیات فارسی در دیگر کشورها فراهم کرده است و نشست‌ها و همایش‌هایی را برای گفت‌و‌گوهای نویسندگان، شاعران و محققان و منتقدان ایرانی با همتایان خود از دیگر کشورها در ایران و کشورهای مختلف برگزار می‌کند که روسیه، اسپانیا، آلمان، اتریش، سوئیس، لهستان، ‌سوئد، چین، ترکیه، ایتالیا، فنلاند، مالزی،‌ هند، تاجیکستان، الجزایر و عراق از جمله کشورهایی هستند که در سال 93 با همکاری مرکز فرهنگی و بین‌المللی شهرکتاب، برنامه‌های مشترک دارند.
مرجع : مهر