به روز شده در ۱۴۰۳/۰۲/۱۹ - ۱۱:۱۷
 
۱۵
تاریخ انتشار : ۱۳۹۳/۰۲/۰۸ ساعت ۱۳:۳۰
کد مطلب : ۳۹۸۵۳
تحليل بی‌اعتنایی مردم به خواست مراجع درباره انصراف از یارانه‌ها

سرمایه اجتماعی به خطر افتاده است

گروه اقتصادي- رسانه‌ها: روزنامه «جمهوری اسلامی» در سرمقاله امروز خود «احساس فقر» عمومی در جامعه را مهم‌ترین علت بی‌اعتنایی مردم به خواست مراجع تقلید برای انصراف از دریافت یارانه نقدی اعلام کرده و نوشته «احساس فقر» عمومی در میان مردم ناشی از «بی‌اعتمادی آنان به عملکرد‌ها، بخصوص تحولات اقتصادی در آینده است.» سرمقاله اين روزنامه به قلم حسن خياطي با عنوان «احساس نياز به يارانه، چرا؟» را در زير بخوانيد:
سرمایه اجتماعی به خطر افتاده است
با پايان يافتن مهلت تعيين شده براي ثبت نام داوطلبان دريافت يارانه نقدي در هفته گذشته كه متعاقب آن اجراي مرحله دوم قانون هدفمندي يارانه‌ها كليد خورد و قيمت‌هاي جديد حامل‌هاي انرژي نيز تعيين و اعلام گرديد، كار دشوار دولت كه عبارت از وظيفه مهم ايجاد آرامش اقتصادي و كنترل حاشيه‌هاي اجراي اين طرح ملي و همچنين جلوگيري از گراني و افزايش تورم خارج از قاعده است، وارد مرحله دشوارتري شد.

اين مرحله از آن جهت دشوارتر مي‌نمايد كه پيش بيني‌هاي دولتمردان درباره تعداد خانواده‌هاي انصراف دهنده از دريافت يارانه نقدي چندان درست از آب در نيامد و درحالي كه پيش‌بيني مي‌شد حداكثر 40 ميليون نفر براي دريافت يارانه ثبت‌نام كنند، طبق آمارهاي اعلام شده حدود 73 ميليون نفر خواستار دريافت يارانه نقدي شده‌اند و تنها كمتر از 5/2 ميليون نفر از دريافت يارانه انصراف داده‌اند درحالي كه تبليغات فراواني براي به انصراف كشاندن شهروندان از دريافت يارانه صورت گرفت بطوري كه حجم وسيع تبليغات در پاره‌اي از اوقات به سوژه‌اي براي ارسال پيامك‌هاي طنزآميز نيز تبديل گرديد، اما اين حجم تبليغات نيز نتوانست در بر آوردن انتظار دولتمردان براي قانع كردن مردم جهت انصراف از دريافت يارانه كمكي نمايد.

اينكه چرا اكثريت مردم از دريافت يارانه نقدي انصراف ندادند، دلايل متعددي مي‌تواند داشته باشد كه در اين جا به برخي از عواملي كه مي‌تواند در برآورده نشدن انتظارات دولتمردان براي به انصراف كشاندن مردم از ثبت‌نام دخيل باشد، اشاره مي‌شود. اما پيش از آنكه به آن دلايل اشاره كنيم لازم است نگاهي اجمالي به برخي تيترهاي اخبار طي روزهاي اخير داشته باشيم:
- حدود 73 ميليون نفر براي دريافت يارانه نقدي ثبت نام كردند.
- حدود 5/2 ميليون نفر از دريافت يارانه نقدي انصراف دادند
- تنها يك درصد ثبت نام كنندگان يارانه، درآمد بالاي 5/2 ميليون تومان دارند.
- 40 درصد ثبت نام كنندگان، درآمد خود را زير 600 هزار تومان اعلام كردند.
- وزير بهداشت مي‌گويد 50 درصد علت مرگها در ايران ناشي از سكته‌هاي قلبي و مغزي است كه سوءتغذيه و فشار خون بالا از عوامل مؤثر درآن هستند.
- سرپرست كميته امداد گفته است 8 ميليون نفر در ايران به طور مستقيم از خدمات كميته امداد استفاده مي‌برند.
- نرخ تورم در ابتداي سال گذشته براساس اعلام بانك مركزي 1/41 درصد بوده است.
- معاون اول رئيس‌جمهور از اختصاص 10 هزار ميليارد تومان به حوزه سلامت خبر داد اما تاكيد كرد مشكلات اين حوزه فراتر از اين ارقام است.

در كنار اين تيترها، البته اخبار ديگري مانند كشف 160 پرونده تسهيلات غيرمجاز بانكي، كشف 181 پرونده اختلاس، رفع تصرف از 38 ميليون متر مربع زمين خواري، بدهي 30 هزار ميليارد توماني بابك زنجاني بدون برجاي گذاشتن رد پايي براي پيگيري و... نيز وجود دارد و مطمئن هستيم مردم از مواردي بيشتر از اينها اطلاع دارند. به نظر مي‌رسد اگر مقداري در اخبار و تيترهاي مورد اشاره تعمق شود، چندان نيازي به ارائه تحليل‌هاي باصطلاح كارشناسانه براي آنچه عدم توفيق دولت در به انصراف كشاندن مردم از دريافت يارانه هاست نباشد.

اين اخبار در بطن خود گوياي بسياري از واقعيت‌ها هستند. يكي از اين واقعيت‌ها اينست كه بخش عمده‌اي از مردم (لااقل به همان ميزان كه دولتمردان انتظار داشتند) نيازي به دريافت يارانه نقدي ندارند، اما در عين حال براي دريافت يارانه ثبت‌نام كرده‌اند چرا كه دريافت يارانه را حق خود مي‌دانند. اين تصور از آنجا ناشي مي‌شود كه آگاهي از اخبار فوق‌الذكر، مردم را به نوعي "احساس فقر" دچار كرده است، احساس فقري كه ناشي از بي‌اعتمادي آنان به عملكردها، بخصوص تحولات اقتصادي در آينده است.

مردم نمي‌دانند در آينده قرار است چه اتفاقي بيافتد و نوسانات اقتصادي به چه نحوي پيش خواهد رفت. از طرفي احساس فقر و بي‌اعتمادي ناشي از عدم شفافيت در عملكرد دولتمردان گذشته، بي‌توجهي به قوانين كشور،‌ باندبازي‌ها و جناح‌بندي‌ها، دعواهاي سياسي كه هر كدام براي به هم ريختن اعصاب مردم كافي هستند، ثروت‌اندوزي عده‌اي سودجو و فرصت طلب از رويكردهاي انحصارطلبانه و بسياري از موضع‌گيري‌هاي غيرمنصفانه عليه دلسوزان كشور و انقلاب، منجر به اعتمادسوزي در ميان آحاد مردم گرديده كه البته در اين زمينه هشدارهاي فراواني داده شد اما گوش شنوايي وجود نداشت.

اكنون نتيجه آن اعتمادسوزي‌ها در ثبت نام دريافت يارانه نقدي تنها به عنوان يك نمونه خود را نشان داده است. مردم با آنكه همواره پشتيبان انقلاب و نظام اسلامي بوده‌اند و هستند و خواهند بود و اين مهم را در صحنه‌هاي حساس به كرات نشان داده‌اند، اما در عين حال بي‌اعتمادي خود به برنامه‌هاي دولت‌ها را نيز به دليل مشاهده عملكردهاي گذشته پنهان نمي‌كنند و پيام خود را از طرق مختلف به گوش مسئولان مي‌رسانند. عدم انصراف از دريافت يارانه نيز نمونه‌اي از اين پيام‌رساني‌هاست.
در ماجراي تبليغات براي منصرف كردن مردم از دريافت يارانه، حتي پاي مراجع عظام تقليد و علماي مورد قبول آحاد مردم نيز به صحنه كشانده شد،‌ اما با اينكه مردم از مراجع عظام و علماي ديني به دليل آنكه آنها را پرچمداران شريعت اسلامي مي‌دانند حرف شنوي دارند و همواره آنها را مورد احترام و تعظيم و تكريم قرار مي‌دهند، اما در اين مورد خاص موضع‌گيري آن بزرگواران نيز مؤثر واقع نشد و نتوانست بر تعداد انصراف دهندگان طبق انتظار دولت بيافزايد. دقيقاً به همين دليل است كه همواره تذكر داده شده نبايد از اعتبار بزرگان دين به هر بهانه‌اي بهره‌برداري كرد.

هر چند در تدين ملت ايران اسلامي هيچ ترديدي وجود ندارد اما احساس فقري كه اكنون در ميان عامه مردم رسوخ پيدا كرده، هر چقدر هم كه با واقعيت‌ها منطبق نباشد و فقر عمومي تلقي نگردد كه قطعاً هم اينگونه نيست، با اين حال، پديده‌اي است كه سرمايه اجتماعي را با خطر مواجه كرده است. ترديدي وجود ندارد كه از دست دادن سرمايه اجتماعي در كشور مي‌تواند فاجعه‌بارتر از هزاران معضل و مشكل اقتصادي باشد. مردم با مشاهده خبرهايي كه از كشف روزانه انواع اختلاس‌ها و حيف و ميل‌ها و ثروت‌اندوزي‌هاي يك شبه به گوششان مي‌رسد در كنار انبوه مشكلات اقتصادي كه با آن مواجه هستند، حتي اگر بخش عمده‌اي از آنها نيازي به دريافت يارانه هم نداشته باشند، خود را محق دريافت يارانه ارزيابي مي‌كنند، چون ميراث بر جاي مانده از عملكردهاي گذشته آنها را به سوي "احساس نگران كننده فقر" سوق داده است و اين همان احساسي است كه مي‌تواند سرمايه اجتماعي كشور را لگدمال كند.

اينكه گفته شد دولتمردان در اجراي مرحله دوم قانون هدفمندي يارانه‌ها، وارد مرحله دشوارتري شده‌اند، پيش از آنكه به جنبه اقتصادي آن توجه شود كه البته اين جنبه هم از اهميت بسزايي برخوردار است، بايد برگرداندن سرمايه عظيم اجتماعي را مورد توجه قرار داد و اين كار جز از طريق جلب اعتماد مردم و از بين بردن "احساس نگران كننده فقر" در ميان آنان امكان‌پذير نخواهد بود. احساسي كه بدون ترديد دولتمردان دولت‌هاي نهم و دهم در ايجاد آن نقش اساسي داشتند و اكنون از دولت يازدهم انتظار مي‌رود اين احساس غيرواقعي را درمان نمايد.

ایرانا
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۳/۰۲/۰۸ ۱۳:۳۴
به نظر من خیلی وقت که این اتفاق افتاده و ..... (222453)
محمد
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۳/۰۲/۰۸ ۱۸:۲۹
ایرانا جان، اینها خودشان هم می دانند مدت هاست این اتفاق افتاده. اما به جای اینکه آب سردی به سر و صورت شان بزنند که بیدار بشن، آب را می پاشن به صورت مردمی که اصلاً خواب ندارند که نیاز به بیدار کردنشان باشه. (222585)
هم وطن
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۳/۰۲/۰۸ ۱۸:۳۷
" نزاع خونين 19 نفر با قمه بر سر جای پارک!" این خبریه که خود بهار نیوز مخابره کرده. دیگه چه انتظاری میشه داشت. نوزده انسان (البته جسماً انسان) بر سر جای پارک با قمه و به قصد کشت به جان هم می افتند. دلمون خوش بود که پلیس پایتخت را پاک سازی کرده. (222592)
واقعیت چیست؟
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۳/۰۲/۰۸ ۱۳:۵۰
نسبت دادن عبارت" احساس فقر" به مردم هم اشتباه و گمراه کننده است وهم توهین آمیز

واقعیت این است که مردم دیگر به هیچ کس در این کشور اعتماد واعتقاد ندارند (222460)
امیر
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۳/۰۲/۰۸ ۱۴:۵۰
معذرت میخوام! به کسی برنخوره! ولی اگه اینه پس بیجا کردن رفتن رای دادن! و جالب اینجاست که باز هم خواهند داد...

وقتی 73 درصد مردم علی رغم بی اعتمادی میرن رای میدن معنیش اینه که هنوز حداقلی از اعتماد باقی مونده و حاضر شدن یک فرصت دیگه هم به نظام بدن. پس باید حداقل 4 سال به دولت جدید فرصت بدن و کمکش کنن و در پایان این 4 سال قضاوت کنن. این که نمیشه شما به یه دولتی رای بدین. دولت هم اعلام کنه که میخواد بیمه و سلامت و اشتغال رو دست کنه. اما همه شما پشت دولت منتخب خودتون رو خالی کنید و دستشو ببندید! (222487)
باب اسفنجی
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۳/۰۲/۰۸ ۱۵:۱۲
چی میگی تو؟؟؟ فازت چیه؟؟؟؟
کلی جوون بیکار داریم ، کلی میانسال بیکار داریم با زن و بچه
کلی آدم هستن قرونی نمیتونن پس انداز کنن
کلی آدم هستن نمیتونن خرج شون رو بدن
به اینها چی میگن ؟؟؟ میگن فقیر
حداقل 30 درصد ما خیلی فقیر داریم ، حداقل 30 درصد فقیر و متوسط رو به فقر داریم
فقیر بد نیست که ، دزدی نکرده که ، آدم نکشته که ،گناه نکرده که ، اگر فقیر توهینه پس من هم فقیرم ،

توهین آمیز چیه؟؟؟ فکر کنم تو وضع ات خوبه و به اطرافت نگاه نمیکنی (222496)
حسن
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۳/۰۲/۰۸ ۱۶:۵۶
همه چیز وهمه فعالیتها برای زندگی است وقتیکه شکم گرسنه است وحداقل ها وجود ندارد حرف از اجتماع و سرمایه اجتماعی حرف نابجائی خواهد بود (222539)
مهدی
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۳/۰۲/۰۸ ۱۳:۵۱
اين همان احساسي است كه مي‌تواند سرمايه اجتماعي كشور را لگدمال كند؟؟؟؟؟!!!!!
مطمئنی هنوز لگد مال نشده؟؟؟؟؟!!!!!
عزیزم لگد مال که هیچ نابود شده رفته خبر نداری!!!!! (222461)
سید رضا
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۳/۰۲/۰۸ ۱۵:۱۷
بنظر منهم هیچکی نمیتوانست چنین تیشه ای که در این 9 سال به ریشه دین زده شده بزند . اقایان در لاک خودشیفتگی فرو رفته و انگار دیگر بنده خدا نیستند . (222499)
سید رضا
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۳/۰۲/۰۸ ۱۵:۲۰
ان سبو بشکست و ان پیمانه ریخت . دولت با اینکار میخواست رفراندم برگذار کند که نتیجه وااسفنا بود. (222501)
علیرضا
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۳/۰۲/۰۸ ۱۴:۱۷
چرا آن موقع که احمدی نژاد،پول یارانه را به امام زمان منتسب میکرد ،ساکت بودند؟خواب تشریف داشتند که معترض بشوند؟ (222475)
باب اسفنجی
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۳/۰۲/۰۸ ۱۴:۴۳
خوب معلومه وضع اقتصادی 60 درصد مزدم خرابه

ولی همون 40 درصد هم جای اینکه هوای 60 درصد رو داشته باشن و از یارانه انصراف بدن بدتر مینویسن چون میگن مفته دیگه میاد به حسابمون

به خدا کسی رو دیدم 5 تا خونه داره حقوق بازنشستگی داره و ... تنها دو نفر هستن ولی واسه یارانه سر و دست میشکوندن
خیلی از افراد تحصیل کرده و دارای حقوق چند میلیونی(بالای 3 4) هم برای این یارانه سر و دست میشکوندن
مسئله هم یه چیزه، دادن یارانه نقدی بدترین نوع هستش و شخص میگه یه بار مینویسی میاد تو حسابت خیلی راحت (222483)
داوود
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۳/۰۲/۰۸ ۱۵:۲۴
خیلی منطقی بود مرسی (222504)
یه نفر
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۳/۰۲/۰۸ ۱۸:۳۲
موافقم، چون همکارم با داشتن دکتری و پنج آپارتمان و حقوق 4 میلیون تومانی ثبت نام کرده. (222589)
بنده خدا
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۳/۰۲/۰۸ ۱۵:۱۵
دکتر رنانی:
عدم انصراف از یارانه ها نشان داد که در نقطه صفر فعالیت اجتماعی هم نیستیم (222498)
هموطن
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۳/۰۲/۰۸ ۱۵:۲۲
باز در لانه مورچگان اب افتاد!دنیا را اب برد. (222502)
حاااااااااامد
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۳/۰۲/۰۸ ۱۵:۵۷
بهار مرسی.چه تیتر باحالی....!! (222512)
علی1
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۳/۰۲/۰۸ ۱۶:۲۰
تعجبی نداره وقتی شاخص فلاکت بعدازکشورچاوزجون ایران باشه مردم که هیچ اموات هم احساس میکنن فقط مسولین چرااحساس نمیکنن خدامیدونه (222521)
چ
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۳/۰۲/۰۸ ۱۶:۵۲
مردم به خواست مراجع بی اعتنایی نکردن جناب ،مراجع عالیقدر حکم در مورد یارانه را اینطور فرمودند که هر کس نیاز ندارد نگیرد.اما وضع اقتصادی مردم به گونه ای است که همه می گویند نیاز داریم . واستدلالشان بر گرانی های اخیر است که در صورت انصراف در زندگی کسری بودجه داریم.واین هم از سیاست کثیفی است که پای مراجع را به میدان می اورند تا بی کفایتی اقایان زیر سوال نرود وجایگاه مرجعیت را متزلزل کنند. (222536)
adab
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۳/۰۲/۰۸ ۱۷:۰۶
سلام، اینجا کامنت گذاشتم چون، بهار جان برا خبرش ارسال نظر نگذاشته.
دبیر کل خانه کارگر از عدم صدور مجوز راهپیمایی در روز جهانی کارگر مصادف با ۱۱ اردیبهشت توسط دولت یازدهم انتقاد کرد.
براساس اصل ۲۷ قانون اساسی تجمعات آزاد است مگر آنکه مخل مبانی اسلام یا مسلحانه باشد.
ازبعضی کارهای دولت تبیر و امید من که ناراحت میشم ،شما رو نمیدونم!!!!! (222545)
ایرانی باغیرت
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۳/۰۲/۰۸ ۱۷:۲۹
مردم نیازمند نیستند مسوولین امور جای خودشان نیستند . زمام امور دست اهلش نیست که وضع مردم اینه . مردم ایران نجیب و صبور نظاره گر هستند تا به وقتش ... (222559)
حمید
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۳/۰۲/۰۸ ۲۳:۰۶
چرا مردم نیازمند نیستند؟ وقتی تو دو سال آخر ریاست جناب احمدی نژاد داریی مردم یک سوم شد و فاصله ی طبقاتی واقعا زیاد شد مردم دو دسته شدند

یه عده سگ دو میزنن و وقتی خونه میان هشتشوت گرو نهشونه و یه عده میشینن پا که شدن چند میلیون داراییشون میره بالا . . . (222663)
عمو رسول
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۳/۰۲/۰۸ ۱۸:۱۹
دلیلش این است که دولتمردان با مردم صادق و رو راست نیستند و اگر جایی هم مرتکب اشتباه میشوند جرات استعفا ندارند
این در حالی است که نخست وزیر کره جنوبی بخاطر غرق شدن مسافران کشتی استعفا داد
آیا درایران نیز اینطوری است اگر حتی یک وزیر یا معاون هم استعفا دهد (222577)
حسن
United States
۱۳۹۳/۰۲/۰۸ ۱۸:۲۱
به خاطر این افراطیون که دارند ملت و مملکت را نابود میکنند و هیچکس جلو ددار انها نیست مملکت روز به روز از اینهم بدتر میشه (222579)
مهدی
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۳/۰۲/۰۸ ۲۲:۰۷
و اما:
1- همین الان هم حداقل نصف اونایی که انصراف داده اند پشیمونند.
2- یارانه حتی اگر 4500 تومان هم باشه باز مردم اسم می نویسند.
3- یک نفرقاتل هم از این طریق کشف شده خب این هم از مزایای این کار، ای کاش مختلسین گرامی هم پیدا گردند. (222643)
حم کدی
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۳/۰۲/۰۸ ۲۳:۱۹
فقرم فخر است گفت نبی
فکر کن به این خود دمی
فقر نبی است به ربّش
به دولت است فقر ولی
با این گونه از افتقار
باز هم خوری توسری (222665)