به روز شده در ۱۴۰۳/۰۲/۱۰ - ۱۳:۵۹
 
۱
تاریخ انتشار : ۱۴۰۲/۰۲/۱۶ ساعت ۱۲:۰۰
کد مطلب : ۴۰۲۰۴۹
دوره‌های آموزشی آزمون آیلتس، گران‌تر از هزینه خود آزمون در ایران

هزینه آزمون آیلتس چقدر است؟

هزینه آزمون آیلتس چقدر است؟
گروه اقتصادی: - آزمون آیِلتس برگرفته از سرواژگان Language Testing Syste International English است در واقع به معنای سامانهٔ جهانی ارزیابی زبان انگلیسی است، یکی از آزمون‌های مورد قبول و معتبر زبان انگلیسی است که در سراسر جهان برگزار می‌شود.

به گزارش اقتاد24، این آزمون در واقع برای افراد غیر انگلیسی زبانی طراحی شده که قصد کار کردن یا تحصیل در یک کشور یا محیط انگلیسی زبان را دارند. این روز‌ها داشتن مدرک آیلتس با نمره‌ای قابل قبول (معمولا ۶ به بالا) ابزار لازم برای ورود به موسسات آموزش عالی یا شرکت‌هایی است که از زبان انگلیسی به عنوان ابزار ارتباط بین افراد استفاده می‌کنند.
آزمون آیلتس امروزه جزو آزمون‌های نسبتا قدیمی، اما بسیار معتبر زبان انگلیسی محسوب می‌شود. این آزمون نخستین بار در سال ۱۹۸۹ برگزار شده و حالا دیگر بیش از ۱۰۰۰ مرکز برگزاری آزمون در بیشتر از ۱۴۰ کشور دنیا از جمله در ایران وجود دارند که این آزمون را برگزار می‌کنند و البته خوشبختانه تحریم‌ها هنوز باعث نشده‌اند که نتوان در ایران امتحان آیلتس را برگزار کرد. در کنار این موضوع، محبوبیت و مقبولیت آیلتس در تمام دنیا، باعث شده است بسیاری که به دنبال مهاجرت هستند، در مرحله اول به فکر گرفتن آیلتس باشد.

انواع آیلتس با هزینه های متفاوت 
کما اینکه اکنون سه مدل آزمون آیلتس در دنیا برگزار می‌شود: آیلتس آکادمیک، آیلتس جنرال و آیلتس لایف اسکیلز. هر یک از این موارد نیز تفاوت‌ها و ویژگی‌های خود را دارند.برای مثال آیلتس آکادمیک (Academic IELTS) بیشتر برای موارد دانشگاهی و یا مرتبط با آموزش کاربرد دارد و مناسب اشخاصی است که می‌خواهند در برنامه‌های آموزشی به زبان انگلیسی شرکت کرده یا در دانشگاه‌ها و موسسات علمی انگلیسی زبان تحصیل کنند. رشته تحصیلی یا تخصص شما چه پزشکی باشد، چه حقوق، چه مهندسی یا هر چیز دیگر، آیلتس مورد نیاز شما آیلتس آکادمیک است.

اما آیلتس جنرال (General IELTS) برای مهاجرت اشخاصی مورد نیاز است که قصد ورود به فضا‌های دانشگاهی یا علمی را نداشته و می‌خواهند از زبان انگلیسی برای کار‌های روزمره خود در محیط‌های کاری نه چندان تخصصی استفاده کنند. همچنین کودکان و نوجوانانی که قصد ورود به مدارس انگلیسی زبان را دارند، نیازی به گرفتن آیلتس آکادمیک نداشته و شرکت در ماژول جنرال آزمون آیلتس برایشان کافی است.

آیلتس لایف اسکیلز (IELTS Life Skills) نیز نوع کم کاربردتر و کمتر شناخته شده آیلتس است که برای افرادی که قصد مهاجرت به انگلستان و گرفتن ویزای این کشور را دارند، مناسب است. برخلاف فرم‌های جنرال و آکادمیک، آیلتس لایف اسکیلز کاری به مهارت‌های نوشتن و خواندن شما ندارد و بیشتر شامل دو بخش گفتگو و گوش کردن می‌شود. در این مدل همچنین نیاز چندانی به نمره از ۱ تا ۹ نیست و تنها با کد‌های A۱ و B۱ رتبه بندی می‌شوید. به طور مشخص این نوع آیلتس سطح پایین‌تر و بسیار آسان‌تری دارد و فقط توانایی شما در صحبت‌های روزمره را می‌سنجد.

در هر حال اگر شخصی قصد مهاجرت کاری یا تحصیلی به یکی از کشور‌های انگلیسی زبان را دارد باید یکی از این مراحل آزمون آیلتس را گذرانده باشد. این مرحله نیز خود هزینه‌ای دیگر برای شخصی است که قصد مهاجرت تحصیلی یا کاری دارد.اما هزینه‌های آزمون آیلتس چقدر است و برای دست یافتن به نمره بالا در این آزمون چقدر باید هزینه کرد؟

برای آزمون آیلتس چقدر بپردازیم؟
مبلغی که متقاضیان باید برای ثبت نام در آزمون آیلتس بپردازند توسط سازمان سنجش آموزش کشور محاسبه و تعیین می‌شود. در سال ۱۴۰۲، قیمت آزمون آیلتس در ایران ۶۱٫۵۱۰٫۰۰۰ ریال (شش میلیون و صد و پنجاه و یک هزار تومان) است.البته هزینه آزمون آیلتس در کشور‌های مختلف متغیر به نظر می‌رسد و برای سال ۲۰۲۳، هزینه آزمون آیلتس از ۲۱۰ دلار تا ۲۷۰ دلار شناور است.اما هزینه خام ثبت نام برای آزمون در ایران است.

کما اینکه هزینه آیلتس در ایران رقمی حدود ۲۲۰ دلار از سوی سازمان سنجش تعیین شده و از آنجا که ممکن است هزینه دلار بالاتر یا پایین‌تر برود، با توجه به اعلام سازمان سنجش این قیمت ممکن است تغییر پیدا کند.رقمی که فعلا نیز دریافت می‌شود مربوط به ثبت نام‌های سال ۱۴۰۱ برای آزمون سال ۱۴۰۲ است و هنوز رقم جدید برای این مرحله اعلام نشده است.

همچنین هزینه امتحان آیلتس لایف اسکیلز در ایران در سال ۲۰۲۳ مبلغ ۵۱۳۸۰۰۰ ریال (پنج میلیون و صد و سی و هشت هزار تومان) تعیین شده است.هزینه آیلتس UKVI در سال ۲۰۲۳ مبلغ ۶۷۹۵۰۰۰۰ ریال (شش میلیون و هفتصد و نود پنج هزار تومان) تعیین شده است.

هزینه آیلتس در دبی و ترکیه!
دو کشوری که گاه مقصد ایرانیان برای آزمون آیلتس بوده اند نیز ترکیه و دبی هستند که در یکی هزینه آزمون کمتر از ایران و در دیگری به شکل محسوسی بیشتر است.قیمت آیلتس در ترکیه و با توجه به کاهش ارزش لیر در سال ۲۰۲۳ در ترکیه هزینه ایلتس ارزانتر از ایران شده است. این هزینه در ترکیه معادل ۵۴٫۰۰۰٫۰۰۰ ریال (پنج میلیون و چهارصد هزار تومان) است. . البته باید به تغییرات قیمت لیر ترکیه نیز توجه داشته باشید.هزینه آیلتس در دبی (امارات متحده عربی) در سال ۲۰۲۳ معادل  ۱۱۲٫۳۲۰٫۰۰۰ ریال (یازده میلیون و دویست و سی و دو هزار تومان) است.

نکته مهم دیگر درباره آزمون آیلتس این است که مراکز ثبت نام و مجریان برگزاری این آزمون شرایط بسیار سختی را برای کنسل کردن آزمون در نظر می‌گیرند. کما اینکه هزینه کنسل کردن آزمون آیلتس ۲۵ درصد هزینه آزمون اصلی است که حدود ۵۵ الی ۷۵ دلار آمریکا است.برای کنسل کردن آزمون نیز باید حتما ۵ هفته پیش از آزمون عدم حضور در آزمون اعلام شود و اگر کمتر از ۵ هفته به آزمون مانده باشد تنها در شرایطی که بتوانید ثابت کنید مشکل جدی برای شرکت در آزمون داشتید می‌توانید از مبلغی که پرداخت کرده اید بخشی را دریافت کنید.
 
هزینه کلاس های عمومی و خصوصی دوره آیلتس، از دو میلیون تومان تا شصت میلیون تومان
هزینه دوره‌های آزمون آیلتس، اما تنها بخشی از هزینه است. برای کسب نمره برتر در این آزمون نیاز به دوره‌های ویژه است که چندین آموزشگاه و موسسه معتبر از جمله موسسه‌ای زیر مجموعه دانشگاه آزادئ و آموزشگاه زبان آکسفورد به عنوان برگزار کننده آژمون آیلتس دوره‌های ویژه آن را بر عهده دارند.در کنار این موارد، چندین موسسه و آموزشگاه خصوصی نیز وجود دارد که دوره‌های ویزه آیلتس را برگزار می‌کنند و ارقام دریافتی توسط آنان نیز متفاوت است.

برای مثال یکی از این موسسات  گفت که دوره‌های همگانی ویژه آیلتس برای سه هفته و هر هفته ۳ جلسه، رقمی حدود دو میلیون و چهارصد هزار تومان هزینه در پی خواهد داشت.از سوی دیگر موسسه دیگری دوره آزمون آیلتس را دو ماه اعلام کرد و  گفت که جلسات خصوصی به صورت جلسه تک نفره ۲ ساعته رقمی حدود ۴۵۰ هزار تومان هزینه در پی خواهد داشت.

موسسه آموزشی دیگری در جردن نیز در توضیح گفت که دوره ویژه ۶ ماهه آموزش آیلتس به صورت تضمینی برای مبتدیان ۶۰ میلیون تومان و برای دوره متوسطه ۴۵ میلیون تومان هزینه دارد و به صورت ۴ روز در هفته برگزار می‌شود.این موسسه در توضیح شرایط خصوصی برای داوطلب نیز به اقتصاد ۲۴ گفت که رقمی بین ۹۰ تا ۱۲۰ میلیون تومان برای دوره‌های خصوصی تک نفره وجود دارد.

حقیقت این است که هزینه آزرمون آیلتس تنها بخش کوچکی از هزینه‌ای است که باید برای گذر از این آزمون پرداخت.رقابت برای کسب نمره بالاتر در این آزمون به خصوص برای کسانی که به امید تحصیل و یا کار بهتر قصد مهاجرت دارند منجر به پرداخت هزینه‌های بیشتر برای شهریه دوره‌های کسب مهارت و یادگیری، برای کسب نمره بهتر در این آزمون می‌شود.

تقلب در آزمون آیلتس و مجازت های دائمی و سنگین 
هزینه‌هایی که به جز اقلیتی که از کودکی در مدارس دوزبانه یا با آموزش زودهنگام زبان سپر کرده اند احتمالا الباقی باید سخت‌تر کار کنند و دوره‌های فشرده‌تر و پرهزینه تری را بگذرانند.موضوع تقلب در آیلتس یکی از سوالات و ابهامات بزرگ متقاضیان این آزمون بین‌المللی است. اهمیت این آزمون برای ادامه تحصیل، مهاجرت، گرفتن پذیرش و … باعث شده تا افرادی به فکر راه حل‌های دیگری به غیر از ارتقای دانش زبان انگلیسی خود باشند.
بالا بردن نیم نمره در هر مهارت ممکن است پذیرش یکی از دانشگاه‌های خوب دنیا و یا اجازه کاری مناسب را فراهم کند. در این میان افرادی سودجو نیز با تبلیغات سعی در جذب داوطلبانی دارند که یا زمان کمی برای یادگیری دارند و یا از بالا رفتن نمره خود ناامید شده اند. تماس گروه سودجو با گروه مستاصل ممکن است منجر به ارتکاب به تقلب شود.
 
از سوی دیگر در سال‌های اخیر برخی شنیده‌ها نیز حکایت از تقلب‌های گران قیمت در آزمون آیلتس داشته است. در سال ۱۳۹۹ بود که ادعا شد گروهی با دریافت حدود ۲۰۰ میلیون تومان، نمره‌ای قابل قبول از آیلتس برای متقاضی کسب می‌کنند و بعدتر حتی روایت‌هایی از حضور اشخاصی با هزینه‌های هنگفت به جای متقاضی آزمون در جلسه امتحان منتشر شد.

اما آنچه مشخص است تقلب در آزمون آیلتس با هزینه بسیار سنگینی رو به رو خواهد شد. اگر فردی هنگام آزمون گیر بیفتد فورا از ادامه امتحان منع شده و نمره‌ای به او تعلق نخواهد گرفت. همچنین چنانچه بعد از آزمون کاشف به عمل بیاید که فرد تقلب کرده است فورا نتیجه آزمون او بی اعتبار و کنسل خواهد شد.

با این وجود این کمترین پیامد بدی است که تقلب در آزمون آیلتس به همراه دارد. نه تنها فرد از شرکت مجدد در آزمون منع خواهد شد بلکه گزارش تقلب او به سازمان‌های مهاجرتی یا موسسات آموزشی یا دانشگاه‌هایی که برای آن‌ها اقدام کرده است نیز ارسال می‌شود؛ بنابراین فرد در نتیجه تقلب، ممکن است بورسیه، ویزا یا پذیرش‌های دانشگاهی یا شانس اقدام کردن دوباره برای آن‌ها را برای همیشه از دست بدهد.

همچنین این گزارش تقلب به مقامات پذیرش مهاجر کشور موردنظر یا دانشگاهی که در آن اپلای شده، ارسال خواهد شد و ویزای شخص باطل می‌شود و جلوی اپلای مجدد گرفته شده و حتی ممکن است برای ابلد ممنوعیت ورود به دانشگاه خاصی مشمول حال متقاضی متقلب شود و در عین حال به طور کامل و برای همیشه این متقاضی از شرکت مجدد در آزمون آیلتس (در هر زمانی) منع خواهد شد.

به خاطر مجموع این دلایل و سخت گیری‌های شدیدی که مسئولان آزمون در این مساله نشان می‌دهند شاید بهتر است که به جای هزینه‌های نجومی برای تقلب و البته پیگیری روش‌های عجیب برای گذر از سد آزمون آیلتس، متقاضیان شرکت در این آزمون بیشتر درس بخوانند و هزینه انجام شده را نیز صرف کلاس‌های آموزشی کنند که انواع مختلف آن از دوره‌های ۳ میلیون تومانی تا دوره‌های ۳۰ میلیون تومانی اکنون در دسترس است.
پربيننده‎ترين مطالب و خبرها