به روز شده در ۱۴۰۳/۰۲/۱۱ - ۰۹:۲۰
 
۰
تاریخ انتشار : ۱۴۰۲/۰۲/۱۷ ساعت ۰۹:۵۴
کد مطلب : ۴۰۲۲۲۹

با این مواد غذایی، علائم آلرژی را کاهش دهید

با این مواد غذایی، علائم آلرژی را کاهش دهید
گروه سلامت: رئیس گروه بهبود تغذیه مرکز بهداشت خوزستان با بیان اینکه آلرژی فصلی، بیشتر در فصل بهار و تابستان شایع است، ویژگی‌های برخی مواد غذایی را که علائم آبریزش بینی و چشم کاهش می‌دهند را توضیح داد.

مهنوش صاحبدل با اشاره به نقش تغذیه در کاهش آلرژی اظهار کرد: آلرژی فصلی، بیشتر در فصل بهار و تابستان شایع است و زمانی رخ می‌دهد که سیستم ایمنی بیش از حد به مواد حساسیت‌زا مانند گرده گیاهان واکنش نشان می‌دهد و منجر به گرفتگی بینی، عطسه و خارش زیاد می‌شود.

وی با بیان اینکه برخی مواد غذایی سبب کاهش علائم مثل آبریزش بینی و چشم می‌شوند، افزود: غذاهایی مانند پروبیوتیک‌ها از جمله ماست پروبیوتیک و کفیر می‌توانند در کاهش آلرژی  نقش مثبت داشته باشند.صاحبدل گفت: زنجبیل نیز به کاهش علائم ناخوشایند آلرژی مانند تورم و تحریک در مجرای بینی و چشم و گلو کمک می‌کند. چای زنجبیلی نیز گزینه خوبی برای این فصل است.

وی افزود: در طول فصل آلرژی استفاده از مرکبات مانند پرتقال و لیمو ترش توصیه شود. استفاده از شربت لیمو یا افزودن آب لیمو ترش تازه همراه با غذا و سالاد نیز می‌تواند گزینه خوبی باشد.رئیس گروه بهبود تغذیه مرکز بهداشت خوزستان گفت: ماده فعال زردچوبه کورکومین، ضد التهاب شناخته شده است و سبب کاهش تورم و تحریک ناشی از آلرژی می‌شود.

وی بیان کرد: لیکوپن موجود در گوجه فرنگی خاصیت آنتی اکسیدانی دارد و سبب سرکوب التهاب می‌شود. لیکوپن در زمان پخت راحت‌تر در بدن جذب می‌شود بنابراین برای تقویت بیشتر، بهتر است گوجه فرنگی پخته شده انتخاب شود.صاحبدل با اشاره به نقش مصرف ماهی سالمون و ماهی‌های چرب و امگا ۳ برای کاهش آلرژی گفت: ماهی سالمون و ماهی‌های چرب به ویژه امگا ۳ موجود در ماهی می‌تواند مقاومت انسان را در برابر آلرژی بهبود بخشد. یک مطالعه جدید نشان داده که امگا ۳ به کاهش باریک شدن راه‌های هوایی کمک می‌کند.

وی عنوان کرد: کوئرستین موجود در پیاز نیز به عنوان یک آنتی هیستامین طبیعی عمل می‌کند و علائم آلرژی فصلی را کاهش می‌دهد. پیاز قرمز بیشترین غلظت کوئرستین را دارد و پس از آن پیاز سفید و پیازچه در مرحله بعد قرار دارند. پخت و پز، محتوای کورستین پیاز را کاهش می‌دهد بنابراین برای تاثیر حداکثری باید به صورت خام مصرف شود.
برچسب ها: آلرژی تغذیه
پربيننده‎ترين مطالب و خبرها