به روز شده در ۱۴۰۳/۰۲/۰۸ - ۱۴:۴۱
 
۰
تاریخ انتشار : ۱۴۰۲/۰۲/۲۲ ساعت ۱۳:۱۵
کد مطلب : ۴۰۳۳۳۱
بار کاهش بیکاری بر دوش کسب و کارهای کوچک

نیاز جهان به 36 میلیون شغل تا 2030

نیاز جهان به 36 میلیون شغل تا 2030
گروه اقتصادی: تا سال 2030، بیش از 36 میلیون شغل باید در جهان ایجاد شود تا مانعی برای افزایش بیکاری باشد. بار ایجاد این میزان از شغل بر عهده بنگاه‌های خرد و متوسط است. چراکه کسب و کارهای کوچک در یک دهه اخیر مورد توجه قرار گرفته‌اند، چرا که علاوه بر ایجاد فرصت‌های شغلی بیشتر، در اقتصاد یک کشور نیز می‌توانند نقش پررنگی ایفا کنند.به گزارش تجارت نیوز،اما این کسب‌وکارها مخارجی دارند که اگر نتوانند بین هزینه‌ها و درآمد خود به تناسب برسند، این موضوع در نهایت به شکست‌شان منجر می‌شود. بنابراین آینده شغلی در سطح جهان به چالشی بین‌المللی تبدیل می‌شود.

400 میلیون شغل؛ حاصل smeها
بر‌اساس گزارش بانک جهانی، بنگاه‌های کوچک و متوسط ستون فقرات اقتصاد جهان هستند. 400 میلیون کسب‌وکار کوچک (SME) وجود دارد که تا 95 درصد از کل اقتصاد جهانی را تشکیل می‌دهند.همچنین 50 درصد از مشاغل را این کسب‌وکارها به خود اختصاص داده‌اند. به طوری‌که شرکت‌های کوچک و متوسط رسمی تا 40 درصد به درآمد ناخالص ملی (GDP) در اقتصادهای نوظهور کمک می‌کنند.

آمار اشتغال‌زایی smeها در کشوری چون آمریکا نشان می‌دهد که بیش از 99 درصد از مشاغل در این کشور را، مشاغل کوچک تشکیل می‌دهند؛ یعنی شرکت‌هایی با کمتر از 250 کارمند.با وجود اینکه این شرکت‌های کوچک تاثیر زیادی در اقتصاد دارند، اما شرکت مالی بین‌المللی (IFC) تخمین می‌زند که 65 میلیون شرکت یا 40 درصد از شرکت‌های کوچک و متوسط رسمی (MSME) در کشورهای در حال توسعه، نیاز مالی برآورده‌ نشده 5.2 تریلیون دلاری دارند.

کمبود منابع مالی در کسب وکارهای کوچک در حالی‌ست که براساس آمار بانک جهانی، با توجه به جمعیت رو به رشد جهان، تا سال 2030، حداقل باید 36.600 میلیون شغل ایجاد شود.تنها راه‌اندازی این میزان شغل است که می‌تواند مانعی برای افزایش افسارگسیخته بیکاری و تبعات آن در سطح جهان باشد. اما کمبود منابع مالی برای راه‌اندازی کسب وکارهای کوچک معضل بزرگی در این زمینه محسوب می‌شود.

سهم استارتاپ‌ها از ایجاد شغل در جهان
کسب وکارهای نوآور و استارتاپی در واقع بخشی از جامعه کسب و کارهای کوچک محسوب می‌شوند. بنابراین سهم آنها را هم باید در میزان ایجاد شغل بنگاه‌های خرد محسوب کرد. اما آمار اختصاصی برای حال و آینده ایجاد شغل توسط این شرکت‌ها اعلام می‌شود.

بنابر گزارش‌های موجود، در حال حاضر تا 20 درصد از مشاغل در سطح جهان، توسط استارتاپ‌ها ایجاد می‌شوند. همچنین پیش‌بینی شده که تا 50 درصد از مشاغل آینده در ساختار شرکت‌های استارتاپی به‌وجود می‌آیند.
طی سال گذشته میلادی بیش از 612 میلیارد دلار سرمایه گذاری خطرپذیر در سطح جهان انجام شده است. اما این سرمایه‌گذاری بیشتر در چند منطقه از جهان متمرکز است و کشورهای پیشرفته سهم بزرگی از آن دارند.
بنابراین کماکان کمبود سرمایه برای راه‌اندازی کسب‌وکار به ویژه کسب‌وکارهای استارتاپی و ایجاد شغل از این طریق، از مشکلات عمده در سطح جهان محسوب می‌شود.

70 درصد هزینه‌ها برای نیروی کار
شرکت‌های کوچک و متوسط نسبت به شرکت‌های بزرگ کمتر امکان دریافت وام‌های بانکی دارند. در عوض، آنها برای راه‌اندازی شرکت‌های خود به سرمایه‌های داخلی یا پول نقد خود متکی هستند. اما هزینه‌های متداول کسب‌وکار‌های کوچک چیست؟

در این زمینه، forbes نیز گزارشی منتشر کرده که نشان می‌دهد هزینه نیروی کار، بزرگترین هزینه برای اغلب کسب‌وکارهاست. درواقع، نیروی کار 70 درصد یعنی بخش بزرگی از هزینه‌های یک کسب‌و‌کار را تشکیل می‌دهد.
به همین دلیل، تعجب‌آور نیست که یکی از اولین زمینه‌هایی که یک کسب‌وکار به دنبال صرفه‌جویی در هزینه است، هزینه‌های نیروی کار است، خواه از طریق اخراج کارکنان باشد یا سپردن پروژه‌ها به کارکنان مقرون به‌صرفه‌تر در خارج از کشور و استفاده از نرم‌افزارهایی که به کاهش تعداد دست‌اندرکاران یک کسب‌وکار کمک کنند.

بازار آمریکا به‌عنوان یک نمونه که کسب وکارهای کوچک در آن نقش پررنگی دارند، مطالعه شده و آمارها نشان می‌دهد که میانگین حقوق یک صاحب کسب‌و‌کار کوچک، سه درصد بالاتر از میانگین دستمزد سالانه در ایالات متحده است. این درحالی‌ست که صاحبان مشاغل و کارآفرینان ممکن است برخی از ثروتمندترین افراد جهان را تشکیل دهند.بر اساس داده‌های نرخ پرداخت از Payscale، صاحبان مشاغل کوچک به‌طور متوسط 29 هزار دلار حقوق دریافت می‌کنند و نهایتا به 128 هزار دلار می‌رسد.

در طول سال 2022، سود ساعتی 5.2 درصد افزایش یافته است. در همین حال، نرخ تورم سالانه در ایالات متحده طی 12 ماه گذشته 7.7 درصد بوده است، به این معنی که افزایش درآمد سالانه متناسب با نرخ تورم در حال افزایش نبوده است.

موجودی؛ دومین هزینه بزرگ کسب و کارهای کوچک
از سوی دیگر بزرگترین هزینه پس از نیروی کار برای کسب و کارهای کوچک، موجودی کالاست که به‌طور متوسط 17 تا 25 درصد از بودجه یک کسب‌وکار را به خود می‌دهد.اگرچه موجودی باید با پایین‌ترین درصد درآمد تناسب داشته باشد، اما نشا‌ن‌دهنده یک هزینه اولیه بزرگ برای کسب‌وکارهای کوچک است که امکان دارد بودجه محدودی داشته باشند.

تبلیغات نیز بخشی از هزینه‌‌های کسب‌وکارهای کوچک را به خود اختصاص داده‌اند. البته اختصاص دادن بودجه‌های نجومی برای تبلیغات و هزینه‌های کمپین، روالی معمول است اما تبلیغات تنها یک درصد از درآمد متوسط یک کسب‌و‌کار را ایجاد می‌کنند.تعیین بودجه بازاریابی مناسب، برای هر کسب‌وکاری دشوار است. شرکت‌های نوپا و به‌ویژه کسب‌وکارهای کوچک، باید تعادل سالمی بین درآمد و هزینه‌ها حفظ کنند و در عین حال منابعی را برای بازاریابی و رشد خود سرمایه‌گذاری کنند.

طبق گزارش Small Business Trends، یک کسب‌وکار به طور متوسط 1.08درصد از درآمد خود را صرف تبلیغات می‌کند که از یک صنعت به صنعت دیگر متفاوت است. برای مثال، خرده فروشان بیشتر (حدود 4 درصد) هزینه می‌کنند، در حالی‌که رستوران‌ها 1.93 درصد برا تبلیغات هزینه در نظر می‌گیرند.اداره تجارت کسب‌وکارهای کوچک ایالات متحده توصیه می‌کند که به عنوان یک قاعده کلی، مشاغل کوچک با درآمد کمتر از پنج میلیون دلار باید هفت یا هشت درصد از درآمد خود را به بازاریابی اختصاص دهند. این درحالی است که تبلیغات، تنها یک درصد درآمد برای کسب‌وکارهای کوچک به ارمغان می‌آورند.

حرکت کسب‌وکارها به سمت کاهش هزینه‌ها
برای کسب‌وکارها، تورم فزاینده و مخارج حقوق و دستمزد در جهان به‌ این معنی است که هزینه اداره کسب‌وکار از هر زاویه‌ای در حال افزایش است، از افزایش هزینه‌های سرمایه انسانی گرفته تا مواد، حمل‌و‌نقل، مالیات بر دارایی و تعمیر و نگهداری ساختمان. تبلیغات نیز در جهان کنونی آن‌طور که باید منجر به افزایش درآمد نمی‌شود. به‌نظر می‌رسد که حالا نیمی از کسب‌وکارهای کوچک به‌دنبال کاهش هزینه‌های سربار خود هستند.

به‌عنوان مثال، برخی از آنها به سمت کار از راه دور رفتند تا هزینه‌هایی مانند اجاره فضای اداری را کاهش دهند. برخی دیگر به دنبال قراردادهای تولیدی با تأمین‌کنندگان مقرون به صرفه‌تر هستند. به تازگی نیز این نوع کسب‌وکارها به دنبال استفاده از هوش مصنوعی هستند تا بهره‌وری خود را افزایش دهند.
پربيننده‎ترين مطالب و خبرها