به روز شده در ۱۴۰۳/۰۲/۱۰ - ۱۳:۴۴
 
۰
تاریخ انتشار : ۱۴۰۲/۰۳/۲۷ ساعت ۱۷:۵۷
کد مطلب : ۴۱۰۵۴۴

رشد دوباره دندان‌های آسیب دیده ممکن شد

رشد دوباره دندان‌های آسیب دیده ممکن شد
گروه علمی:دانشمندان ژاپنی رشد دوباره دندان‌های آسیب دیده را ممکن می‌کنند.دانشمندان ژاپنی موفق به کشف روشی درمانی با دارو شده اند که منجر به رشد دوباره دندان‌های آسیب دیده به طور طبیعی خواهد شد. آزمایشات قرار است تا ماه جولای ۲۰۲۴ وارد فاز بالینی بر روی انسان شود. بدین ترتیب دیگر نیازی به پروتز یا ایمپلنت نخواهد بود.
 
تا کنون تمام آزمایشات بر روی موش‌های مبتلا به بیماری دندانی انجام شده است. در این مطالعات، محققان ژنی را کشف کردند که  در رشد یا عدم رشد دندان نقش دارد، رمزگذاری می‌کند.طبق تحقیق دانشمندان موش‌هایی که فاقد ژن خاصی هستند، تعداد دندان‌هایشان افزایش یافته است. پروتئینی به نام (USAG-۱) که توسط این ژن سنتز شده است، رشد دندان‌ها را محدود می‌کند.بدین ترتیب دیگر نیازی به پروتز یا ایمپلنت نخواهد بود و به زودی تنها باید منتظر رشد دوباره دندان‌های آسیب دیده خود باشیم.

ریشه‌ تحقیق در کشف درمان یک بیماری
همه انسان‌ها به طور معمول ۳۲ دندان دارند. دندان‌های ما در طول زندگیمان دوبار رشد می‌کنند، یک بار دندان‌های شیری و پس از آن دندان‌هایی که بین ۶ تا ۱۲ سالگی رشد می‌کنند. اما یک درصد از جمعیت جهان از یک بیماری مادرزادی به نام «آژنزی دندانی» رنج می‌برند که باعث عدم رشد یک یا چند دندان می‌شود. این بیماری نه تنها غذا خوردن بلکه روند تکلم و بلع بیمار را نیز دچار مشکل می‌کند.دانشمندان ژاپنی برای این بیماری دنبال یک درمان پیشرو بودند که با توسعه آن برای رشد دندان‌های آسیب‌دیده انسان‌های سالم نیز رسیدند.

آزمایشات بالینی بر روی انسان
اکنون کار برای آماده سازی دارو برای استفاده انسانی در حال انجام است. بدین‌ترتیب محققان ژاپنی به طور خوش‌بینانه‌ای به دنبال انجام این آزمایش بر روی انسان هستند. باید بررسی شود که این درمان برای انسان بی خطر بوده و عوارض جانبی نداشته باشد.
مرجع : باشگاه خبرنگاران
برچسب ها: دندان ایمپلنت
پربيننده‎ترين مطالب و خبرها