به روز شده در ۱۴۰۳/۰۲/۰۸ - ۱۱:۳۰
 
۱
تاریخ انتشار : ۱۴۰۲/۰۳/۲۹ ساعت ۱۶:۴۷
کد مطلب : ۴۱۰۹۵۱

کواکبیان: این طرح درصدد حذف جمهوریت است

گروه سیاسی: دبیرکل حزب مردم‌سالاری، در نود و سومین همایش فصلی این حزب، گفت: طرح اصلاح قانون انتخابات مجلس که این روزها در مجلس حداقلی مطرح شده است بسیار نامطلوب بوده و به نوعی درصدد حذف جمهوریت و تهی ساختن مفهوم تعیین سرنوشت از سوی مردم است. کلیت این طرح هیچ نسبتی با نظام انتخابات حزبی ندارد و حتی دست دفاتر شورای نگهبان را پس از رأی مردم و تصویب اعتبارنامه هم باز می‌گذارد
کواکبیان: این طرح درصدد حذف جمهوریت است
به گزارش جماران، مصطفی کواکبیان در این همایش، فضای سیاسی کشور را سرد ارزیابی کرد و گفت: از نظر ما طرح اصلاح قانون انتخابات مجلس که این روز‌ها در مجلس حداقلی مطرح شده است بسیار نامطلوب بوده و به نوعی درصدد حذف جمهوریت و تهی ساختن مفهوم تعیین سرنوشت از سوی مردم است. کلیت این طرح هیچ نسبتی با نظام انتخابات حزبی ندارد و حتی دست دفاتر شورای نگهبان را پس از رأی مردم و تصویب اعتبارنامه هم باز می‌گذارد و علاوه بر چهار مرجع رسمی قبلی استعلام نظر سازمان اطلاعات سپاه پاسداران را هم شرط می‌داند.
 دبیرکل حزب مردم‌سالاری تأکید کرد: چنین طرح‌هایی را باید همان تراوش فکری جبهه پایداری دانست که اساسا هیچ اعتقادی به رأی مردم و احزاب ندارد و آن منبری مشهور در برنامه جهان آرا شبکه افق با صراحت می‌گوید که کار‌ها را باید به دست بچه هیأتی‌ها بسیپاریم و باید با پدیده شوم احزاب مقابله کنیم. شکی نیست صدا و سیما با این برنامه‌ها آن حداقل مخاطب خودش را هم حتی در میان اصولگرایان از دست داده و در عمل بلندگوی جبهه پایداری‌ها می‌شود. وی افزود: البته خوشحال هستیم که تفکر پایداری‌ها نتوانست دو فوریت لایحه حجاب و عفاف را به تصویب برساند، زیرا این‌ها هم می‌فهمند که هیچکس با اجبار و زور و جریمه‌های آنچنانی قادر به با حجاب کردن آحاد مردم در جامعه نخواهد بود. همین تفکر با برخی هنرمندان و سلبریتی‌ها درگیر می‌شود و قطعا راه به جایی نخواهد برد. ما طرفدار حجاب هستیم، اما بار‌ها گفته‌ایم با ضرب و شتم و سرکوب و حجاب اجباری نتیجه برعکس خواهد بود.
کواکبیان در بخش دیگری از سخنان خود گفت: دو کشور همسایه افغانستان و آذربایجان در بین ۱۵ کشور همسایه ایران گاهی مزاحمت‌هایی برای ما دارند که ضمن پرهیز از هرگونه برخورد نظامی به دست‌اندرکاران امور گوشزد می‌کنیم که نباید این‌ها پایشان را از گلیم خودشان درازتر کنند. البته ساماندهی حدود هفت میلیون تبعه افغانستان هم نباید فراموش شود که هزینه‌های سنگینی را بر ملت ایران تحمیل کرده و تازه دولت طالبان هم با گستاخی در زمینه آب هیرمند کارشکنی می‌کند. وی اظهار داشت: در مورد مباحث احیاء برجام و آژانس بین‌المللی هم بنده معتقدم تا زمانی که نتوانیم اتهام‌های وارده در جنگ اوکراین را از خودمان دور کنیم، نمی‌توانیم تروئیکای اروپا را همانند گذشته با خودمان همراه سازیم.
دبیرکل حزب مردم‌سالاری افزود: در مورد انتخابات اسفند ماه هم در همایش فصلی بعدی یعنی در پایان شهریور جمع‌بندی خودمان را ارائه خواهیم داد. فعلا گفته‌ایم نه مشارکت فعال داریم و نه صد درصد غیر فعال خواهیم بود. بستگی دارد به نحوه مشارکت مردم و برخورد شورای نگهبان و امثال این‌ها لذا گفته‌ایم فعلا طرفدار مشارکت مشروط هستیم. وی تأکید کرد: علی‌رغم اینکه برخی عقلای اصولگرا مرتب ما را تشویق به مشارکت می‌کنند، اما بسیاری از قرائن و شواهد نشان می‌دهد که دست‌اندرکاران فعلی چندان طرفدار مشارکت حداکثری مردم نیستند. زیرا انتخابات حداقلی در دهان آنان مزه کرده و نمی‌خواهند آن را به راحتی از دست بدهند؛ لذا باید شعار‌ها و تشویق‌های ظاهری را کنار گذاشت و ببینیم آقایان تا چه میزانی حاضرند به خاطر یک دستمال قیصریه را به آتش نکشانند.
 

۱۴۰۲/۰۳/۳۰ ۰۹:۴۶
کدام جمهوریت ؟ مگه جمهوریت داریم ؟ (432662)
پربيننده‎ترين مطالب و خبرها