به روز شده در ۱۴۰۳/۰۲/۰۸ - ۱۱:۵۴
 
۰
تاریخ انتشار : ۱۴۰۲/۰۳/۳۰ ساعت ۱۱:۳۷
کد مطلب : ۴۱۱۰۷۳

شعله اجاق گازچگونه باعث سرطان خون می‌شود؟

شعله اجاق گازچگونه باعث سرطان خون می‌شود؟
گروه علمی: هرگاه ساکنان خانه، اجاق گاز خود را روشن می کنند، یک ماده شیمیایی مرتبط با خطر بیشتر ابتلا به سرطان خون و سایر سرطان های سلول های خونی به تمام خانه نفوذ می کند. یک تجزیه و تحلیل جدید به رهبری دانشگاه استنفورد نشان می دهد که یک شعله گازی روی اجاق گاز با دمای بالا یا یک اجاق گازی تنظیم شده روی 350 درجه فارنهایت می تواند سطح بنزن سرطان زا در داخل خانه را بالاتر از میزان موجود در دود تنباکوی دست دوم (حاصل مصرف شخص اول) افزایش دهد. بر اساس مقاله منتشر شده در Environmental Science & Technology، بنزن همچنین در سراسر خانه حرکت می کند و ساعت ها در هوای خانه باقی می ماند.
 
به گزارش سیناپرس،راب جکسون، نویسنده ارشد این مطالعه، استاد مستقر در میشل و کوین داگلاس و استاد علم سیستم زمین در مدرسه پایداری استنفورد دوئر گفت: بنزن در شعله های آتش و سایر محیط های با دمای بالا، مانند مشعل های موجود در میدان های نفتی و پالایشگاه ها تشکیل می شود. اکنون می دانیم که بنزن در شعله های اجاق گاز خانه های ما نیز تشکیل می شود. تهویه خوب به کاهش غلظت آلاینده ها کمک می کند، اما ما دریافتیم که هواکش ها و هودها اغلب در از بین بردن قرار گرفتن در معرض بنزن بی تاثیر هستند.

به طور کلی، محققان دریافتند که غلظت بنزن در داخل خانه که در شعله های اجاق گاز تشکیل می شود می تواند بدتر از غلظت متوسط ناشی از دود دست دوم باشد، بنزن می تواند به سمت اتاق های دیگر و دور از آشپزخانه حرکت کند و غلظت اندازه گیری شده در اتاق خواب می تواند از معیارهای سلامت ملی و بین المللی فراتر رود. آنها همچنین دریافتند که هودهای خانگی همیشه در کاهش غلظت بنزن و سایر آلاینده ها موثر نیستند، حتی زمانی که خروجی هودها به خارج از منزل ختم می شوند.

مقاله جدید اولین مقاله ای است که انتشار بنزن را هنگام استفاده از اجاق گاز تجزیه و تحلیل می کند. مطالعات قبلی بر روی نشتی از اجاق‌ها در هنگام خاموش بودن تمرکز داشتند و به طور مستقیم غلظت بنزن حاصل را اندازه‌گیری نکردند. محققان دریافتند که مشعل ها و اجاق های گاز، ۱۰ تا ۵۰ برابر بیشتر از اجاق های برقی بنزن ساطع می کنند.

اجاق‌های القایی هیچ بنزن قابل تشخیصی منتشر نمی‌کنند. نرخ بنزن منتشر شده در طی احتراق صدها برابر بیشتر از نرخ انتشار بنزن است که در سایر مطالعات اخیر از نشت گاز نسوخته به خانه ها شناسایی شده است.
محققان همچنین آزمایش کردند که آیا غذاهایی که در حال پختن هستند، بنزن تولید می کنند یا خیر و متوجه شدند که انتشار بنزن از ماهی قزل آلا یا بیکن در تابه سرخ شده صفر است. تمام گازهای گلخانه‌ای که محققان اندازه‌گیری کردند از سوخت مورد استفاده به جای هر غذای پخته شده ناشی می‌شد.

یک مطالعه قبلی به رهبری استنفورد نشان داد که اجاق‌های گاز سوز در داخل خانه‌های ایالات متحده گاز متان را با تأثیر آب و هوایی قابل مقایسه با انتشار دی اکسید کربن از حدود ۵۰۰۰۰۰ خودروی بنزینی نشت می‌کنند. آنها همچنین کاربران را در معرض آلاینده هایی مانند دی اکسید نیتروژن قرار می دهند که می تواند باعث ایجاد بیماری های تنفسی شود.

یک متاآنالیز در سال ۲۰۱۳ به این نتیجه رسید که کودکانی که در خانه‌هایی با اجاق گاز زندگی می‌کنند، ۴۲ درصد بیشتر از کودکانی که در خانه‌های بدون اجاق گاز زندگی می‌کنند، در معرض خطر ابتلا به آسم هستند، و یک تجزیه و تحلیل در سال ۲۰۲۲ محاسبه کرد که ۱۲.۷ درصد از آسم کودکان در ایالات متحده ناشی از اجاق گازها است.

یانای کاشتان، دانشجوی کارشناسی ارشد علوم سیستم زمین، گفت: من آپارتمانی را اجاره می‌کنم که اتفاقاً اجاق گاز برقی دارد. قبل از شروع این تحقیق، هرگز عمیق به آن فکر نکردم، اما هر چه بیشتر در مورد آلودگی اجاق گازها یاد بگیریم، از زندگی بدون اجاق گاز راحت تر دست می کشیم.

فراتر از اطمینان از تهویه مناسب با یک هود یا پنجره باز، رویکردهای نسبتا کم هزینه برای کاهش قرار گرفتن در معرض آلاینده های اجاق گاز عبارتند از:
از اجاق‌های القایی قابل حمل استفاده کنید که با قیمتی کمتر از ۵۰ دلار می‌توانید آن ها را خریداری کنید.
از ظروف آشپزخانه برقی مانند کتری چای، اجاق توستر و آرام پز استفاده کنید.
پربيننده‎ترين مطالب و خبرها