به روز شده در ۱۴۰۳/۰۲/۰۸ - ۰۹:۴۷
 
۰
تاریخ انتشار : ۱۴۰۲/۰۳/۳۱ ساعت ۱۱:۴۹
کد مطلب : ۴۱۱۲۹۱
رئیسی منتقد شد

شانه خالی کردن دولت از پاسخگویی درباره وعده ساخت مسکن ملی

شانه خالی کردن دولت از پاسخگویی درباره وعده ساخت مسکن ملی
گروه اقتصادی: این روزها به نظر می‌رسد ابراهیم رئیسی در پاسخ به انتقاداتی درباره عملکرد دولت سیزدهم مطرح می‌شود تنها یک رویکرد دارد؛ انتقاد از نحوه عملکرد دولت‌های قبل!به گزارش تجارت نیوز، ابراهیم رئیسی در خصوص ساخت مسکن مهر بیان کرد: «۲۴۰ هزار مسکن مهر ساخته نشده در دولت‌های قبل برای دولت سیزدهم مانده که باید به پایان برسد.»

او ادامه داد: «دولت‌های قبل حتی پول این خانه‌ها را از مردم گرفته‌اند، ولی پول در موارد دیگر خرج شده است. برخی از پروژه‌‌ها ۶۰ تا ۷۰ درصد پیشرفت داشته‌اند، اما ۱۰ سال روی زمین مانده بودند و ما توانستیم آنها را به اتمام برسانیم. برخی پروژه‌ها آنقدر روی زمین مانده که فرسوده شده بودند و سازه آنها باید تعویض شود.»رئیسی همچنین بیان کرد: «برخی می‌گویند فلان مکان را ما ایجاد کرده‌ایم. سوال من این است که اگر شما ایجاد کردید چرا از آنها بهره‌برداری نشد.»

شکست دولت سیزدهم در ساخت مسکن
رئیسی همچنین چند روز پیش در جریان تحویل برنامه هفتم به مجلس، در خصوص ساخت مسکن در کشور بیان کرده بود: «برخی در سخنان خود می‌گویند شما قول داده‌اید سالی یک میلیون واحد مسکن بسازید. من در پاسخ عرض می‌کنم سالی یک میلیون مسکن نیاز کشور است؛ آنهایی هم که سال‌های قبل نیز مسکن نساخته‌اند باید پاسخگو باشند. حداکثر سالی ۲۵۰ هزار واحد شهری و روستایی ساخته شده است.»

او ادامه داده بود: «این یک میلیون هم نیاز کشور، هم مصوبه قانونی مجلس و هم وعده‌ای است که ما دادیم و به دنیال اجرای آن نیز هستیم. مجلس در کنار دولت در کنار آنچه نیاز کشور است. من در طرح جدیدی هم که در ارتباط با مسئله مسکن اجرا شد باید تقدیر کنم. حرکت خوبی در جهت کنترل بازار مسکن بود.»

وابستگی پروژه‌های مسکن به وضعیت اقتصاد کلان
همه صحبت‌های رئیسی در مدت اخیر درباره ساخت خانه‌های حمایتی در کشور این سوال را ایجاد می‌کند که «تکلیف چهار میلیون مسکن ملی که دولت سیزدهم از همان ابتدا وعده داده بود، چه می‌شود؟» و چرا پاسخ مشخصی برای زمان و تعداد ساخت این واحدها وجود ندارد؟

اکنون بانک‌ها منابع لازم برای پرداخت وام نهضت ملی مسکن را ندارند و ترجیح می‌دهند تسهیلات خود را صرف پروژه‌های تجاری کنند که سودآوری بیشتری برای آن‌ها دارد. دولت هم بر اساس آمارهای رسمی پولی در چنته ندارد تا بتواند بدون کمک از بخش خصوصی پروژه را پیش ببرد.

پیشبرد پروژه‌های گسترده مسکن در گرو اقتصاد کلان کشور است. مادامی که منابع مالی کافی برای تامین این پروژه‌ها وجود نداشته باشد تکمیل آنها از دولتی به دولت منتقل می‌شود. طرح پروژه‌ها باید متناسب با ظرفیت‌های موجود باشد و بدون در نظر گرفتن آن تنها بار آن بر دوش دولت‌های بعدی خواهد افتاد.همان‌گونه که بار پروژه مسکن مهر را سه دولت بعدی به دوش کشیده است، مشخص نیست بار ساخت واحدهای مربوط به پروژه نهضت ملی مسکن را چه کسی به دوش خواهد کشید.

۱۴۰۲/۰۳/۳۱ ۱۷:۳۹
کار هر بز نيست خرمن کوفتن گاو نر مى خواهد و مرد کهن (432747)
۱۴۰۲/۰۴/۰۳ ۲۲:۱۸
تا کی گنده گوزی؟ (432875)
پربيننده‎ترين مطالب و خبرها