به روز شده در ۱۴۰۳/۰۲/۰۸ - ۱۳:۰۱
 
۰
تاریخ انتشار : ۱۴۰۲/۰۴/۰۷ ساعت ۱۰:۲۷
کد مطلب : ۴۱۲۵۹۸
پیمانکار ترکیه‌ای هم کنار گذاشته شد

کوچ مسکن‌ مهر از دولتی به دولت دیگر!

کوچ مسکن‌ مهر از دولتی به دولت دیگر!
گروه اقتصادی:مدیرعامل شرکت عمران شهر جدید پردیس از کنارگذاشتن شرکت ترکیه‌ای کوزو در فاز ۱۱ این شهر خبر داد و بیان کرد حدود ۱۲ هزار مسکن مهر این فاز نیمه‌تمام است که امید می‌رود تا پایان سال تحویل داده شود. اما در نهایت سرنوشت این واحدها چیست و تا کنون چه مسیری را پشت سر گذاشته است؟

به گزارش تجارت‌نیوز، خلیل محبت‌خواه، مدیرعامل شرکت عمران شهر جدید پردیس اعلام کرد شرکت کوزو ترکیه از فاز ۱۱ پردیس خلع ید شد و پیمانکاران جدید فعالیت خود را در این سایت آغاز خواهند کرد.او همچنین بیان کرد: در این فاز حدود ۱۲ هزار مسکن مهر نیمه‌تمام داریم که بر اساس برنامه‌ریزی صورت گرفته، این تعداد واحد تا پایان سال تکمیل و طبق برنامه‌ریزی انجام شده در هفته دولت امسال حدود ۱۰ هزار واحد مسکن مهر پردیس افتتاح می‌شود.

چرا پروژه مسکن مهر تمام نمی‌شود؟
مدیرعامل شرکت عمران شهر جدید پردیس در حالی از تحویل ۱۰ هزار واحد مسکن مهر تا پایان سال خبر داده است که در زمان راه‌اندازی این پروژه پیش‌بینی می‌شد واحدها تا پایان دولت یازدهم به مردم تحویل داده شود، اما مشارکت نکردن بانک‌های عامل، مکان‌یابی نامناسب، نبود نظارت بر عملکرد تعاونی‌ها و پیمانکاران و عدم توانایی برای تامین مالی از دلایل تکمیل نشدن این طرح شده است، به گونه‌ای که مسئولیت تکمیل آن از هر دولت به دولت بعد منتقل می‌شود.همچنین علی جعفری، معاون وزیر راه و شهرسازی سال گذشته بیان کرده بود: امیدوار هستیم تا پایان سال بتوانیم سیاست شهری و تاسیسات زیربنایی مورد نیاز سکونت در مسکن مهر فاز ۱۱ پردیس را کامل کرده و این واحدها را در اختیار متقاضیان قرار دهیم.

با وجود آنکه بیان می‌شود در واحدهای مسکن مهر فاز ۱۱ پردیس تنها محوط‌سازی و انشعابات باقی مانده اما وعده سال گذشته به امسال منتقل شده است!اکنون افرادی وجود دارند که بیش از یک دهه در انتظار تحویل واحدهای مسکونی خود هستند و با گذشت زمان مجبور به پرداخت هزینه تمام‌شده بیشتری شده‌اند. در این راستا برخی مجبور به انصراف از طرح هم شده‌اند.

این شرایط در حالی است که پروژه نهضت ملی مسکن و تحویل چهار میلیون واحد مسکونی در چهار سال نیز هنوز به دلیل مسائل مالی معلق است و پس از گذشت حدود دو سال یک واحد هم به مردم تحویل داده نشده است.
پروژه مسکن‌ مهر از کجا آغاز شد؟

افزایش قیمت مسکن در دهه ۸۰، دولت احمدی‌نژاد را بر آن داشت تا با هدف کنترل قیمت ملک، کلنگ پروژه‌ای گسترده در قالب مسکن‌های حمایتی را بزند. مسکن مهر در ابتدا با هدف خانه‌دار کردن قشرهای کم‌درآمد به اجرا درآمد.

محمد سعیدی‌کیا وزیر مسکن و شهرسازی دولت نهم، مسکن مهر را طرح اصلی این دولت برای بازار مسکن عنوان کرده و مقرر شده بود که سالانه یک میلیون و ۵۰۰ هزار واحد مسکونی یا زمین در سطح کشور واگذار شود.
مبنای اصلی مسکن مهر مبتنی بر ارزش زمین است که بخش قابل توجهی از هزینه تمام شده مسکن را به خود اختصاص می‌دهد. با حذف یا کاهش ارزش زمین از هزینه تمام‌شده، می‌توان تا حدود زیادی هزینه مسکن را کاهش داد؛ بنابراین طرح مسکن مهر بر اجاره بلندمدت زمین برای احداث مسکن مبتنی است.البته این افزایش تیراژ  ساخت و ساز و میزان عرضه در نهایت نتوانست بازار مسکن را به کنترل خود در آوررد و صعود قیمت ملک در کشور به قوت خود باقی ماند.
پربيننده‎ترين مطالب و خبرها