به روز شده در ۱۴۰۳/۰۲/۱۰ - ۱۸:۳۷
 
۰
تاریخ انتشار : ۱۴۰۲/۰۵/۰۳ ساعت ۱۲:۳۰
کد مطلب : ۴۱۸۰۵۵

درمان فیزیوتراپی بیرون زدگی دیسک کمر

درمان فیزیوتراپی بیرون زدگی دیسک کمر
گروه سلامت:یک دکترای فیزیوتراپی با اشاره علائم بیرون زدگی دیسک کمر و راه های درمان آن گفت: درمان فیزیوتراپی برای بیرون زدگی دیسک بسیار موثر است و هدف آن کاهش درد، سفتی و اسپاسم عضلانی است.
 ایمان کمالی حکیم، دکترای فیزیوتراپی گفت: بیرون زدگی دیسک کمر یکی از بیماری‌های جدی و در عین حال شایع ستون فقرات است که با سبک زندگی امروزی و شیوع چاقی آمار مبتلایان به آن روز به روز در حال افزایش است.

وی ضمن تبریک دوم مرداد روز ملی فیزیوتراپی ادامه داد: دیسک‌های خود را به عنوان ضربه گیر بین مهره‌های ستون فقرات خود در نظر بگیرید. آنچه در واقع رخ می‌دهد، هسته ژل مانند ضخیم در وسط دیسک از طریق یک راه کوچک در دیواره دیسک به بیرون نشت می‌کند و می‌تواند سبب وارد آمدن فشار بر ریشه‌های عصبی و تحریک آنها شود. تحریک ریشه‌های عصبی سبب بروز علائمی همچون درد، بی حسی، گزگز کردن اندام‌ها و بروز اختلالات حرکتی برای فرد بیمار می‌شود.

کمالی حکیم درباره دلایل بیرون زدگی دیسک کمر، تصریح کرد: به طور کلی اگر در دیواره فیبری دیسک ضعف وجود داشته باشد، فتق دیسک رخ می‌دهد، که عواملی می‌تواند خطر بروز آن را افزایش دهند از جمله: بلند کردن یک جسم سنگین به روشی نادرست، آسیب مستقیم به ستون فقرات، خم شدن به جلو به طور مکرر، افزایش وزن و فشار ناشی از آن بر روی ستون مهره‌ها نیز یکی از عوامل افزایش دهنده خطر فتق دیسک بین مهره‌ای است.

این متخصص فیزیوتراپی با اشاره به علائم و نشانه‌های بیرون زدگی دیسک کمر گفت: احساس درد در کمر و انتشار آن به پاها (مشابه علائم سیاتیک)، درد عضلانی، گرفتگی‌های عضلانی، احساس ضعف، بی حسی و گزگز کردن اندام‌ها، اختلال در کنترل ادرار و مدفوع در موارد پیشرفته بیماری از علائم و نشانه‌های شایع بیرون زدگی دیسک کمر است.

کمالی حکیم افزود: درد اغلب هنگام نشستن، خم شدن، بلند کردن، سرفه و عطسه تشدید می‌شود. و درد اغلب هنگام دراز کشیدن کاهش می‌یابد، درد اغلب صبح‌ها پس از استراحت شبانه کمتر است.وی به چگونگی تشخیص بیرون زدگی دیسک کمر اشاره کرد و ادامه داد: هم پزشکان و هم فیزیوتراپیست ها قادر به ارزیابی و تشخیص فتق و بیرون زدگی دیسک هستند. در طول مشاوره، فیزیوتراپیست می‌تواند درک درستی از علائم، سابقه پزشکی و سپس ارزیابی فیزیکی شما داشته باشد. بسته به علائم شما ممکن است لازم باشد برای MRI یا برای مشاوره با یک متخصص جراح ستون فقرات مراجعه کنید.

این دکترای تخصصی فیزیوتراپی درباره درمان سیاتیک و روش‌های آن ، گفت: درمان فیزیوتراپی در دیسک کمر شامل موارد زیر مانند : ماساژ ، دستکاری ستون فقرات، سوزن خشک، تحریک الکتریکی مانند TENS برای کمک به تسکین درد، توصیه‌های وضعیتی، تمرینات ورزشی برای تسکین تحریک و درد ریشه عصبی ، تمرینات و تکنیک‌های کمر برای کمک به بازگرداندن تحرک طبیعی بدون درد و افزایش ثبات ستون فقرات و تمرینات تقویتی برای کمک به کاهش عود بیرون زدگی دیسک است.

کمالی حکیم ادامه داد: درمان فیزیوتراپی برای بیرون زدگی دیسک بسیار مؤثر است و هدف آن کاهش درد، سفتی و اسپاسم عضلانی و همچنین علائم سیاتیک است. هنگامی که علائم شما کاهش یافت، فیزیوتراپیست به بهبود قدرت و انعطاف پذیری عضلات شما کمک می‌کند.این متخصص فیزیوتراپی تاکید کرد: فیزیوتراپی در دیسک کمر یک راهکار مؤثر غیرجراحی در تسکین علائم و بهبود شرایط بیمارانی است که از این عارضه رنج می‌برند.
 
برچسب ها: دیسک کمر
پربيننده‎ترين مطالب و خبرها