به روز شده در ۱۴۰۳/۰۲/۱۶ - ۱۱:۰۱
 
۱
تاریخ انتشار : ۱۴۰۲/۰۵/۲۴ ساعت ۲۰:۱۲
کد مطلب : ۴۲۲۱۵۲
همچنان سیاست بازدارندگی، فشار و دیپلماسی را در قبال ایران ادامه می‌دهد

اظهارات تازه بلینکن درباره جمهوری اسلامی ایران

گروه بین الملل: وزیر خارجه ایالات متحده می‌گوید سیاست کلی آمریکا در قبال ایران هیچ تغییری نکرده است و واشینگتن همچنان استراتژی بازدارندگی، فشار و دیپلماسی را دنبال می‌کند.
اظهارات تازه بلینکن درباره جمهوری اسلامی ایران
آنتونی بلینکن این اظهارات را امروز سه‌شنبه ۲۴ مرداد در یک کنفرانس خبری بیان کرد و گفت که دیروز با خانواده‌های آمریکاییان زندانی در ایران که هم‌اکنون به حبس خانگی منتقل شده‌اند صحبت کرده است. او تاکید کرد که انتقال این زندانیان به حبس خانگی ارتباطی به سایر جنبه‌های سیاست ما در قبال ایران ندارد. روز ۱۹ مرداد اعلام شد که پس از ماه‌ها مذاکره بین تهران و واشینگتن پشت درهای بسته، چهار شهروند آمریکایی که به اتهام همکاری با دولت متخاصم یا جاسوسی، در ایران زندانی شده بودند، از زندان اوین به هتلی نامشخص منتقل شدند.
جرد گنسر، وکیل خانواده نمازی، در بیانیه‌ای گفت که سیامک نمازی، عماد شرقی و مراد طاهباز به همراه یک زندانی آمریکایی دیگر، از زندان اوین به یک هتل نامشخص منتقل شده‌اند. این اقدام پس از آن صورت گرفت که اعلام شد ایالات متحده و ایران بر سر آزادی این زندانیان در ازای آزاد شدن منابع مالی بلوکه‌شده ایران در کره جنوبی که رقم آن شش میلیارد دلار است، به توافق رسیده‌اند.
با این حال، رسانه‌ها به نقل از یک منبع آمریکایی نزدیک به مذاکرات خبر دادند که زندانیان آمریکایی پس از آن اجازه خواهند یافت خاک ایران را ترک کنند که منابع مالی مسدودشده ایران در کره جنوبی آزاد شود. بر اساس گزارش‌ها، ایران قرار نیست منابع مالی جدیدی دریافت کند و پول‌های بلوکه‌شده در کره جنوبی پس از انتقال به حساب‌های با دسترسی محدود در کشورهای دیگر، صرف امور بشردوستانه و تجارت غیرتحریمی خواهد شد. بلینکن گفت که ایالات متحده نظارت دقیقی روی منابع مالی ایران خواهد داشت که ممکن است به عنوان بخشی از این توافق آزاد شود.
مراد طاهباز ۶۸ ساله، از بازداشت‌شدگان پرونده محیط‌زیستی است که تابعیت بریتانیایی و آمریکایی نیز دارد، از بهمن ماه ۱۳۹۶ در زندان بوده است. عماد شرقی، ۵۸ ساله، از مدیران شرکت سرآوا نیز به همکاری با دولت متخاصم متهم شده بود، از اردیبهشت ۹۷ در ایران گرفتار و از سال ۹۹ زندانی است. سیامک نمازی نیز از مهرماه ۱۳۹۵ در زندان به سر می‌برد.
وزیر خارجه ایالات متحده در بخش دیگری از اظهارات خود به برنامه هسته‌ای جمهوری اسلامی ایران اشاره کرد و گفت ایالات متحده از هر قدمی که ایران برای کاهش سرعت تهدید هسته‌ای خود بر‌دارد استقبال می‌کند. وزیر خارجه آمریکا در عین حال گفت که نمی‌تواند گزارش‌های اخیر رسانه‌ها در مورد کند شدن سرعت غنی‌سازی اورانیوم توسط تهران را تایید کند. پیشتر روزنامه آمریکایی «وال استریت جورنال» روز ۲۰ مرداد نوشته بود که ایران تولید اورانیوم غنی‌شده در سطح مصارف نظامی را به شکل قابل توجهی کاهش داده است. در این گزارش به نقل از منابع خبری این روزنامه آمده بود که حتی برخی از ذخایر اورانیوم غنی‌شده ایران در روند رقیق‌سازی قرار گرفته است. به نوشته «وال استریت جورنال»، این اقدام تهران می‌تواند سطح تنش‌ها با ایالات متحده را کاهش داده و اجازه می‌دهد که مذاکرات گسترده‌تر بر سر برنامه مناقشه‌برانگیز هسته‌ای ایران دوباره به جریان بیفتد.
برچسب ها: آنتونی بلینکن
پربيننده‎ترين مطالب و خبرها