به روز شده در ۱۴۰۳/۰۲/۱۰ - ۲۱:۵۳
 
۰
تاریخ انتشار : ۱۴۰۲/۰۵/۲۸ ساعت ۱۸:۵۵
کد مطلب : ۴۲۲۹۱۶

نارسایی کلیه؛ علائم و راه‌های تشخیص

نارسایی کلیه؛ علائم و راه‌های تشخیص
گروه سلامت: یک متخصص اورولوژی (جراحی کلیه و مجاری ادراری) گفت:کم‌کاری کلیه معمولاً تا قبل از آسیب‌دیدگی شدید کلیه‌ها، هیچ علامتی ندارد. تنها راه بررسی عملکرد کلیه آزمایش می‌باشد.به گزارش بهداشت نیوز، دکتر عبدالله سعادت فر اظهار داشت:آزمایش آزمایش خون برای اندازه‌گیری مواد درون ادرار که به وسیله کلیه‌ها فیلتر می‌شوند مانند نیتروژن، اوره و کراتین انجام می‌شود. افزایش ناگهانی سطح این مواد نشان‌دهنده مشکل کلیه در فیلتر کردن خون و نارسایی کلیوی حاد است.
 
 وی با بیان اینکه نمونه ادرار می‌تواند برای تشخیص هر گونه اختلالی شامل وجود غیرطبیعی پروتئین یا قند که در ادرار ممکن است وجود داشته باشند مورد آزمایش قرار گیردگفت: پزشک ممکن است معاینات رسوب ادراری را انجام دهد که در آن میزان گلبول‌های سفید و قرمز خون، سطح بالای باکتری‌ها و تعداد کست‌های سلولی مورد ارزیابی قرار می‌گیرند.
 
به گفته وی اندازه‌گیری خروجی ادرار یکی از ساده‌ترین آزمایش‌هایی است که به تشخیص نارسایی کلیوی کمک می‌کند. برای مثال، خروجی کم ادرار ممکن است به دلیل عارضه‌های کلیوی مانند انسداد ادرار که به دلیل ابتلا به بیماری‌ها و آسیب‌دیدگی‌های مختلفی ایجاد می‌شود به وجود آید.
 
دکتر سعادت فر در خصوص بررسی فشار خون نیز عنوان کرد: این آزمایش برای بررسی میزان عملکرد قلب در پمپاژ خون انجام می‌گیرد. فشار خون بالا می‌تواند منجر به بروز بیماری کلیوی شود، اما بیماری کلیوی نیز می‌تواند باعث افزایش فشار خون گردد. گاهی اوقات، فشار خون بالا نشانه این است که کلیه‌های شما خوب کار نمی‌کنند.
 
این پزشک متخصص همچنین اضافه کرد: آزمایش‌هایی مانند سونوگرافی، ام آر آی و سی تی اسکن تصویرهایی را از کلیه‌ها و مجاری ادرار ارائه می‌دهند و با وجود این عکس‌ها، پزشک قادر خواهد بود که انسداد یا اختلالات کلیوی را تشخیص دهد.
 
وی به نمونه‌برداری از بافت کلیه (بیوپسی) نیز اشاره کرد و گفت: بیوپسی کلیه، نیز در برخی موارد برای بررسی نوع خاصی از بیماری کلیوی، مشاهده میزان آسیب کلیه و کمک به برنامه‌ریزی جهت درمان انجام می‌شود.
گفتنی است بیوپسی یک عمل ساده است که معمولاً در حالت هوشیاری انجام می‌شود. با بیحسی موضعی هر گونه ناراحتی احتمالی کم می‌شود. نمونه‌ها به وسیله سوزن بیوپسی که از طریق پوست وارد کلیه‌ها می‌شود جمع‌آوری می‌شوند. تجهیزات اشعه ایکس یا سونوگرافی برای کمک به پزشک در هدایت سوزن‌ها به سمت کلیه‌ها مورد استفاده قرار می‌گیرند.
برچسب ها: نارسايي کليه
پربيننده‎ترين مطالب و خبرها