به روز شده در ۱۴۰۳/۰۲/۲۸ - ۲۳:۴۹
 
۷
تاریخ انتشار : ۱۳۹۳/۰۲/۲۸ ساعت ۱۷:۱۴
کد مطلب : ۴۲۳۶۱

خیام و عطار ایران را به جهانيان معرفي کردند

گروه فرهنگ و ادب: معاون وزیر فرهنگ و ارشاد گفت: خیام و عطار نه تنها به فرهنگ و هنر کشور خدمت بسیاری کرده‌اند بلکه باعث معرفی کشور در جهان و باعث افتخار ما در دنیا هستند و نام نیشابور را این شخصیتهای بزرگ معرفی کرده‌اند.
خیام و عطار ایران را به جهانيان معرفي کردند
حسین نوش‌آبادی در همایش علمی و پژوهشی بزرگداشت روز ملی خیام که در تالار خیام دانشگاه آزاد نیشابور برگزار شد، گفت: نیشابور در تاریخ‌ساز بودن و تحولات و جریان‌سازی فرهنگی بی‌نظیر است و شخصیت بزرگی مثل ویل دورانت از ندیدن این شهر افسوس می‌خورد. او افزود: خراسان و بویژه نیشابور در طول تاریخ فرزانگی و تاریخ‌ساز بودن خود را حفظ کرده و تا پیش از اسلام مرکز و کانون جوشش فکر و هنر و فرهنگ و کانون تحولات اجتماعی و سیاسی بوده است.

وی ادامه داد: با ظهور اسلام و تمدن اسلامی ایرانی نیز این فرزانگی و رشد و پویایی مضاعف شد و حضرت رضا (ع) تنها جایی را که شایسته سخنرانی دیدند نیشابور بود به همین دلیل نیشابور دروازه ورود تمدن اسلامی، فرهنگ و هنر و ادب است. نوش‌آبادی اظهار کرد: حدیث سلسله الذهب که به نام نیشابور در تاریخ توسط هزاران دانشمند ثبت شده خود منشا یک تحول بزرگ برای نیشابور در دنیای اسلام است.
مرجع : ايسنا