به روز شده در ۱۴۰۳/۰۲/۱۳ - ۱۲:۰۴
 
۳
تاریخ انتشار : ۱۳۹۳/۰۲/۲۸ ساعت ۱۲:۰۰
کد مطلب : ۴۲۲۹۲

چرا حرفشان را به خیام منسوب می‌کردند؟

گروه فرهنگ و ادب: محمدجواد محبت گفت: در روزگار گذشته هر کس نوعی نوگرایی و نواندیشی داشته و به عبارتی بر خلاف جهت آب شنا می‌کرده، برای اینکه دهری و بی‌دین خوانده نشود حرفهایش را به خیام منسوب می‌کرده است.
چرا حرفشان را به خیام منسوب می‌کردند؟
این شاعر به مناسبت روز بزرگداشت "خیام" (28 اردیبهشت‌ماه) با تاکید بر اینکه خیام را باید از همه جنبه‌ها نگاه کرد، گفت: علاوه بر خیامِ شاعر، باید خیامِ ریاضی‌دان، منجم، فیلسوف و خیامِ نویسنده را نیز مورد توجه قرار داد. در واقع خیام را باید از نظر جایگاه علمی که داشته بیشتر مورد توجه و احترام قرار دهیم. او یادآوری کرد: بر سر شعرهایی که خیام سروده از نظر مضمون بین اهل فلسفه، اهل ادب، اصحاب دین و مردان سیاست اختلاف نظرهایی وجود دارد و به عقیده برخی تمام اشعاری که منتسب به "خیام" است از آن یک نفر نیست. محبت با بحث‌برانگیزخواندن محتوای رباعیات خیام اظهار کرد: نزدیک به 400 رباعی به خیام منتسب است که به عقیده برخی از این تعداد تنها 17 رباعی را خود خیام سروده است.

به گفته او، خیام نیشابوری به دلیل نوع افکار نیهلیستی که در آن زمان در اشعارش دیده می‌شده صاحب نام جهانی است که این امر از نظر بعد فلسفی حائز اهمیت است. این شاعر با اشاره به اینکه خیام باید از نظر درجات علمی که در دنیا داشته بیشتر مورد توجه قرار گیرد، اظهار کرد: البته خیام به عنوان فردی که دست به قلم داشته و نوشته‌های منثور دارد نیز باید مورد توجه قرار گیرد. محبت گفت: درجه شاعری خیام در برابر ارکان اول شعر ایران از جمله سعدی، حافظ، فردوسی، مولوی و نظامی کمی پایین‌تر است که این تفاوت عمدتا به دلیل حجم شعر است.
مرجع : ايسنا