به روز شده در ۱۴۰۳/۰۲/۲۳ - ۰۶:۲۳
 
۰
تاریخ انتشار : ۱۴۰۲/۰۶/۰۳ ساعت ۱۵:۳۲
کد مطلب : ۴۲۴۰۶۸

روسیه در وضعیت دفاعی در جنگ علیه اوکراین

روسیه در وضعیت دفاعی در جنگ علیه اوکراین
گروه بین‌الملل: پس از آنکه ماهها شاهد گزارش حملات پهپادی روسها و دفاع هوایی اوکراین بوده ایم امروز پدافند روسیه اعلام کرد که پدافندهای این نیرو طی 24 ساعت گذشته 73 پهپاد اوکراینی را در مناطق عملیات ویژه سرنگون کردند.
در همین حال، ژنرال مارک میلی، رئیس ستاد مشترک نیروهای مسلح ایالات متحده آمریکا می‌گوید که ضد حمله اوکراین، علیه روسیه به کندی پیش می‌رود و تنها موفقیت‌های جزئی داشته است. با این حال اما او هشدار داد که خیلی زود است که بگوییم حمله متقابل کی‌یف شکست خورده است. ژنرال مارک میلی، در گفتگو با تلویزیون اردن گفت: «اوکراین همچنان مقدار قابل توجهی از قدرت رزمی خود را صرف نکرده و بخاطر همین نباید زود ضد حمله آنها را تمام شده دانست».
به گفته این مقام نظامی آمریکا، روسیه ماه‌های زیادی فرصت داشت تا برای مقابله با ضد حمله اوکراین آماده شود و در این مدت میادین مین، خندق‌ها و موانع تانک را ایجاد کرد که «یک مجموعه بسیار پیچیده برای مقابله با حمله بود که اوکراینی‌ها در حال از میان برداشتن آنها هستند».
رئیس ستاد مشترک ارتش آمریکا تاکید کرد «ایده بیرون راندن نظامی ۲۰۰ یا ۳۰۰ هزار سرباز روس بسیار دشوار و چالش برانگیز خواهد بود.»
این مقام بلندپایه نظامی آمریکا گفت: «اما در نهایت، مهم نیست که چه از راه دیپلماتیک یا نظامی، در پایان اوکراین باید آزاد، مستقل و با قلمرو خود دست نخورده باقی بماند.» این ژنرال چهار ستاره که قرار است اواخر امسال بازنشسته شود، در ماه نوامبر نسبت به پیش‌بینی‌ها در خصوص احتمال پیروزی نظامی اوکراین در کوتاه مدت هشدار داده بود. اوکراین از اوایل خرداد ماه امسال ضد حمله بزرگی که ماه‌ها از آن صحبت می‌کرد را علیه روسیه آغاز کرد، اما با وجود پیشرفت‌های اولیه به نظر می‌رسد که روسیه موفق شده آن را ناکام گذاشته و متوقف کند.
در همین حال امروز کاخ سفید اعلام کرد که جو بایدن، رئیس جمهور آمریکا و ولودیمیر زلنسکی، رئیس جمهور اوکراین با هم تلفنی درباره شروع آموزش خلبانان اوکراینی برای پرواز با جت های جنگنده اف-۱۶ صحبت کرده‌اند. در این مکالمه دو طرف در خصوص تسریع در تحویل این هواپیماها از کشورهای دیگر به اوکراین نیز رایزنی کرده‌اند. پنتاگون، وزارت دفاع ایالات متحده آمریکا اعلام کرده که آموزش خلبانان اوکراینی برای هواپیماهای اف‌-۱۶ ماه آینده در آمریکا آغاز خواهد شد. ژنرال مارک میلی، رئیس ستاد مشترک ارتش آمریکا در مصاحبه با تلویزیون اردن گفت که به زودی این هواپیماها به اوکراین ارسال خواهند شد.
درخواست‌های اوکراین از متحدان خارجی‌اش برای دریافت جت‌های جنگنده از همان روزهای ابتدایی حمله روسیه به اوکراین آغاز شد.
حالا بعد از حدود یک سال و نیم از آغاز جنگ، چراغ سبز آمریکا به دانمارک و هلند برای این که تعدادی از جنگنده‌های اف-۱۶ خود را در اختیار اوکراین بگذارند، می‌تواند تغییراتی اساسی در وضعیت جنگ ایجاد کند.
در سفر هفته گذشته ولودیمیر زلنسکی، رئیس جمهور اوکراین به این دو کشور اروپایی توافق شد که کی‌یف در مجموع ۶۱ جنگنده دریافت کند که از این تعداد ۴۲ فروند سهم هلند است و بقیه را دانمارک تامین می‌کند. توافق انتقال اف-۱۶های ساخت آمریکا هم مانند تانک‌های لئوپارد و پیش از آن سیستم پدافند هوایی پاتریوت بعد از مذاکراتی طولانی به دست آمد. با این همه قدرت‌های غربی، به ویژه آمریکا تمایل چندانی به تایید این توافق نداشتند چون نگران بودند که چنین اقدامی به رویارویی بیشتر و مستقیم‌تر با روسیه منجر شود. الکساندر گروشکو، معاون وزیر خارجه روسیه پیشتر هشدار داده بود که در صورت انتقال جنگنده به اوکراین، کشورهای غربی با «مخاطرات بسیار جدی» روبرو خواهند شد.
پربيننده‎ترين مطالب و خبرها