به روز شده در ۱۴۰۳/۰۲/۲۲ - ۱۵:۲۸
 
۰
تاریخ انتشار : ۱۴۰۲/۰۶/۱۹ ساعت ۱۰:۴۶
کد مطلب : ۴۲۷۱۷۰

حضور چین و روسیه در رژه  کره شمالی 

حضور چین و روسیه در رژه  کره شمالی 
گروه بین ‌الملل:کره شمالی مراسم سالگرد تأسیس خود را با برگزاری رژه‌ای با حضور کیم جونگ اون، رهبر کشور و نمایندگان روسیه و هیئت عالی نمایندگان چین جشن گرفت که نشانه‌ای بر عمیق‌تر شدن رابطه میان پیونگ‌یانک با پکن و مسکو ارزیابی می‌شود.
این رژه، به گفته رسانه دولتی کره شمالی بیشتر «نیروهای شبه‌نظامی» را به نمایش می‌گذاشت و در آن اثری از تسلیحات ممنوعه کشور مانند موشک‌های بالیستیک قاره‌پیما نبود.
تصاویر منتشر شده در رسانه‌های دولتی کره شمالی نیز تیپ‌های افراد شبه‌نظامی در لباس فرم را نشان می‌داد که برخی از آنها سوار بر تراکتورها بودند و عده‌ای دیکر در کامیون‌های بزرگ سرخ‌رنگ در رژه شرکت داشتند و رهبر کره شمالی همراه با دخترش برای آنها دست تکان می‌داد.کیم جونگ اون در حاشیه این مراسم با هیئت چینی به سرپرستی لیو گوئوژونگ، جانشین شورای جمهوری خلق چین دیدار کرد و به گزارش خبرگزاری دولتی کره شمالی، طرفین بر «افزایش همکاری و شراکت چندجانبه» تاکید کردند.بر اساس این گزارش، وزیر دفاع روسیه و دیپلمات‌ها همراه با گروه موسیقی ارتش این کشور در رژه سالگرد تأسیس کره شمالی شرکت کرده بودند.
مسکو حضور خود در کره شمالی را کمی قبل از این مراسم افزایش داده بود و سفارت روسیه در پیونگ‌یانگ اعلام کرد که ۲۰ کارمند در حوزه‌های دیپلماتیک و فنی به این سفارتخانه افزوده که نخستین تحرک اینچنین از سال ۲۰۱۹ است.
 ولادیمیر پوتین، رئیس جمهور روسیه، در پیامی به پیونگ‌یانک با تبریک سالگرد تأسیس این کشور خواستار آن شده که دو کشور «ارتباطات دوجانبه را در همه ابعاد» گسترش دهند.
این سومین رژه نظامی کره شمالی در سال جاری میلادی است و رژه قبلی که در تیر ماه برگزار شد، جدیدترین تجهیزات نظامی این کشور را به نمایش گذاشته بود.
از سوی دیگر، کیم جونگ اون قرار است به زودی با ولادیمیر پوتین دیدار کند و به گفته مقام‌های آمریکایی این دیدار احتمالاً بعد از سفر  اون با یک قطار زرهی به بندر ولادی‌وستوک روسیه که فاصله زیادی با خاک کره شمالی ندارد، انجام خواهد شد.
خبرگزاری فرانسه به نقل از یک استاد روابط بین‌الملل در دانشگاه اِوها در سئول نوشته افزایش همکاری‌های چین، روسیه و کره شمالی وقتی با خودداری رئیس جمهور چین از شرکت در اجلاس ۲۰ کشور صنعتی جهان در هند همزمان می‌شود، نشانه «افزایش شکاف در چشم‌انداز ژئوپلیتیک آسیا» است.
ایالات متحده حدود دو هفته پیش هشدار داده بود که روسیه در حال مذاکرات محرمانه‌ای با کره شمالی برای خرید طیف وسیعی از تسلیحات نظامی است و سخنگوی شورای امنیت ملی کاخ سفید هم هفته گذشته گفت که مذاکرات تسلیحاتی بین روسیه و کره شمالی در حال پیشرفت است.
روزنامه نیویورک تایمز روز ۱۴ شهریور گزارش داد که پوتین از کره شمالی گلوله‌های توپخانه و موشک‌های ضدتانک برای استفاده در جنگ اوکراین می‌خواهد و کیم جونگ اون هم در پی فناوری پیشرفته برای ماهواره‌ها و زیردریایی‌های هسته‌ای و همچنین کمک‌های غذایی برای کشور فقیر خود است.
برچسب ها: کره شمالی
پربيننده‎ترين مطالب و خبرها