به روز شده در ۱۴۰۳/۰۲/۱۰ - ۱۱:۰۶
 
۰
تاریخ انتشار : ۱۴۰۲/۰۶/۲۳ ساعت ۱۴:۰۸
کد مطلب : ۴۲۷۹۶۴

مبادله زندانیان ایران و آمریکا دوشنبه انجام می‌شود

گروه بین‌الملل: بلومبرگ به نقل از منابع آگاه گزارش داد که توافق دولت بایدن با جمهوری اسلامی ایران برای مبادله زندانیان به زودی و در دوشنبه هفته آینده انجام می‌شود. گامی که به گزارش این خبرگزاری آمریکایی می‌تواند به احیای مذاکرات هسته‌ای بیانجامد. رویترز هم پیش‌تر از اجرای توافق در اوایل هفته آینده خبر داده بود.
مبادله زندانیان ایران و آمریکا دوشنبه انجام می‌شود
روز دوشنبه ابراهیم رئیسی، رئیس‌جمهور اسلامی ایران در نیویورک حضور دارد تا پس از شرکت در چند نشست خصوصی روز سه‌شنبه در مجمع عمومی سازمان ملل سخنرانی کند. صبح سه‌شنبه جو بایدن، رئیس‌جمهوری آمریکا هم در مجمع عمومی سخنرانی می‌کند و در صورتی که آمریکایی‌ها آزاد شده باشند، می‌تواند در سال انتخابات از آن بهره‌برداری تبلیغاتی کند.
 منابعی که با بلومبرگ گفت‌و‌گو کرده‌اند، می‌گویند که هنوز تاریخ دقیق مبادله زندانیان تعیین نشده اما احتمالا روز دوشنبه، ۱۹ سپتامبر خواهد بود.
آنچه به‌طور رسمی در توافق دولت بایدن با جمهوری اسلامی اعلام شده است، آزادسازی شش میلیارد دلار پول ایران در کره جنوبی در مقابل آزادی پنج زندانی آمریکایی از ایران است. قرار است پنج زندانی ایرانی هم از زندان‌های آمریکا آزاد شوند. هرچند که یکی از آنها به نام کاوه افراسیابی به بی‌بی‌سی فارسی گفته است که زندانی نبوده و قصدی برای بازگشت به ایران ندارد! اما فراتر از رقم شش میلیارد دلاری اعلام شده، رایزنی‌های برای آزادسازی ۱۰ میلیارد دلار بدهی گازی عراق به ایران از طریق کشور سوم ادامه دارد. موضوع رفع توقیف پول نفت ایران در ژاپن نیز مطرح است. این علاوه بر چشم‌پوشی دولت بایدن بر تجارت نفتی ایران باوجود تحریم‌ها است که میلیاردها دلار درآمد برای جمهوری اسلامی به همراه داشته است. پیش‌تر آنتونی بلینکن، وزیر امور خارجه آمریکا با در نظر گرفتن معافیت از تحریم‌ها برای بانک‌های دخیل در روند انتقال پول ایران، زمینه آزادسازی میلیاردها دلار پول ایران را فراهم کرده است. اقدامی که به گفته بسیاری از تحلیلگران و نمایندگان جمهوری‌خواه جمهوری اسلامی را به گروگانگیری بیشتر تشویق می‌کند.
برچسب ها: ایران و آمریکا
پربيننده‎ترين مطالب و خبرها