به روز شده در ۱۴۰۳/۰۲/۰۷ - ۱۲:۲۰
 
۱
تاریخ انتشار : ۱۳۹۳/۰۳/۰۲ ساعت ۰۰:۳۶
کد مطلب : ۴۲۸۲۲
وزیر امور خارجه کامبوج خبر داد:

احتمال انتقال پناهجویان استرالیا به کامبوج

گروه جامعه: وزیر مهاجرت استرالیا از احتمال سکنی یافتن پناهجویان جزیره نائورو در کشور کامبوج خبر داد.
جزیره نائورو
جزیره نائورو
خبرگزاری آسوشیتدپرس نوشت: وزیر امور خارجه کامبوج ماه گذشته از حصول توافق اصولی در این باره میان دو کشور استرالیا و کامبوج خبر داده است. کامبوج، با پایتخت پنوم‌پن و از کشورهای جنوب شرقی آسیا، با کشورهای تایلند و لائوس و ویتنام هم‌مرز است و نزدیک به ۱۵ میلیون نفر جمعیت دارد.  استرالیا در ازای پرداخت میلیون‌ها دلار به نائورو و پاپوآ گینه نو از آنها خواسته است که هر یک بیش از هزار پناهجو را که در میان آنها عده زیادی ایرانی نیز هستند و همگی با قایق از اندونزی به قصد استرالیا حرکت می‌کنند سکنی دهند.

به نظر می‌رسد در ماه‌های گذشته در نتیجه اعمال این سیاست سخت‌گیرانه هیچ پناهجوی تازه‌ای از راه آب سعی نکرده است خود را به استرالیا برساند. در همین حال خبر توافق استرالیا و کامبوج برای سکنی دادن به این دسته از پناهجویان باعث نگرانی تعدادی از سازمان‌های حقوق بشری از جمله عفو بین‌الملل شده است. اسکات موریسون، وزیر مهاجرت استرالیا، روز پنج‌شنبه همچنین خبر داده است که به‌تازگی ۹ ایرانی و چهار پاکستانی در نائورو پناهجوی «واقعی» تشخیص داده شده و توانسته‌اند ویزای پنج ساله زندگی و کار در این جزیره را کسب کنند.

استرالیا در مردادماه سال گذشته اعلام کرده بود که هفت خانواده پناهجوی ايرانی را که شامل ۲۶ نفر از جمله ۱۲ کودک نيز می‌شود، به جزيره نائورو فرستاده است. از سوی دیگر تقاضای پناهندگی چهار ایرانی، دو پاکستانی و یک کامرونی برای زندگی در نائورو رد شده است. کشور نائورو که اين پناهجويان در آن مستقر هستند با ۹۴۰۰ نفر جمعيت و ۲۱ کيلومتر مربع مساحت کوچک‌ترين جمهوری جهان به شمار می‌رود.