به روز شده در ۱۴۰۳/۰۲/۱۰ - ۱۸:۳۷
 
۰
تاریخ انتشار : ۱۴۰۲/۰۶/۲۵ ساعت ۱۵:۵۳
کد مطلب : ۴۲۸۳۶۳

حمایت طالبان از آذربایجان در جنگ با ارمنستان

حمایت طالبان از آذربایجان در جنگ با ارمنستان
گروه بین الملل: ذبیح‌الله مجاهد، سخنگوی گروه تروریستی طالبان، در مصاحبه با رسانه آذربایجانی ترند، گفت گروه طالبان از آذربایجان در جنگ در برابر ارمنستان حمایت می‌کند. او گفت که موضوع آذربایجان دفاع از تمامیت ارضی این کشور است و طالبان از این رویکرد آذربایجان حمایت می‌کند.
رسانه ترند، روز شنبه ۲۵ شهریور (۱۶ سپتامبر)، ویدیوی کامل مصاحبه با ذبیح‌الله مجاهد را منتشر کرد. مجاهد در این مصاحبه گفت: «ما [طالبان] همیشه از احترام همه کشورها به مرزها و تمامیت ارضی یکدیگر، دفاع کرده‌ایم. همانطور که می‌دانید موضوع تمامیت ارضی افغانستان از اهمیت فوق‌العاده‌ای برخوردار است. من فکر می‌کنم که برای آذربایجان نیز به همین میزان اهمیت دارد.» سخنگوی طالبان همچنین اعلام کرد که این گروه برای فراهم کردن زمینه گشایش سفارت آذربایجان در کابل آماده است. مجاهد گفت: «ما آماده هستیم تا سفارت آذربایجان در افغانستان را افتتاح کنیم. ما حاضریم زمینه را فراهم کنیم و کار مناسب را انجام دهیم.» او همچنان با ابراز علاقه‌مندی به روابط دیپلماتیک میان طالبان و آذربایجان، گفت این گروه علاقه دارد نمایندگی دیپلماتیک خود را در آذربایجان داشته باشد.
این اظهارات سخنگوی طالبان در حالی مطرح می‌شود که همسایه افغانستان، جمهوری اسلامی ایران که روابط نزدیکی با طالبان دارد، در جنگ قره‌باغ حامی ارمنستان است و روابط تیره‌ای با آذربایجان دارد. مشخص نیست که طالبان به چه دلیلی تصمیم به حمایت از آذربایجان گرفته‌اند، اما آنچه با گذشت دو سال از حاکمیت طالبان بر افغانستان مشخص شده، این است که طالبان به هر ترتیبی برای دست یافتن به مشروعیت بین‌المللی تلاش می‌کنند. به نظر می‌رسد در حال حاضر اهمیتی ندارد که چه کشوری و در چه مقیاسی با طالبان رابطه داشته باشد، بلکه برای این گروه بیشتر از هرچیز دیگری افزایش تعداد کشورها و دولت‌هایی که با طالبان روابط دیپلماتیک دارند و باعث می‌شوند از انزوای سیاسی خارج شود، اهمیت دارد.
با این حال، موضوع حمایت طالبان از آذربایجان در حالی مطرح شده است که دو ماه پیش یک شهروند پشتون‌تبار افغانستان، به اتهام تلاش برای حمله به سفارت اسرائیل در باکو، پایتخت آذربایجان، دستگیر شد. نیروهای امنیتی آذربایجان، فوزان موسی خان، ساکن استان قندوز در شمال شرق افغانستان را نزدیک هتل حیات که محل سفارت اسرائیل در باکو است، بازداشت کردند و از او مواد انفجاری و اسلحه گرفتند. نیروهای امنیتی آذربایجان اطلاعاتی درباره وابستگی موسی خان به گروه مشخصی، ارائه نکردند. این در حالی است که شهروندان افغانستان از زمان نخستین جنگ قره‌باغ در دهه ۸۰ میلادی، به رهبری گلبدین حکمتیار، برای مشارکت در جنگ علیه ارمنستان به آذربایجان رفته‌اند و پیشینه حضور نظامی در آذربایجان را دارند.
پربيننده‎ترين مطالب و خبرها