به روز شده در ۱۴۰۳/۰۲/۳۱ - ۱۷:۱۱
 
۰
تاریخ انتشار : ۱۴۰۲/۰۷/۰۳ ساعت ۱۲:۲۹
کد مطلب : ۴۳۰۰۹۲

چرا این روزها همه علائم سرماخوردگی دارند؟

چرا این روزها همه علائم سرماخوردگی دارند؟
گروه سلامت: پاییز تازه آغاز شده، اما چند روزی است که موارد ابتلا به بیماری‌ با علائم مشابه سرماخوردگی به شدت در حال افزایش است. دلیل آن هم این است که در پایان تابستان و آغاز پاییز برودت هوا می‌تواند منجر به سرکوب سیستم ایمنی بدن و شیوع بیماری‌های ویروسی شود. 

سرماخوردگی یا آنفلوآنزا یکی از رایج‌ترین بیماری‌های این فصل است که علائم مشابه هم دارند و معمولاً اشتباه گرفته می‌شود. با شیوع ویروس کووید هم، شرایط سخت‌تری برای افراد در تشخیص سه بیماری از هم رقم خورده است. آن هم در حالی که با پایان فصل گردشگری و بازگشت مسافران بین‌المللی و داخلی به مبدأ، انواع و اقسام مختلفی از ویروس‌ها در حال گردش و انتشار هستند و ابتلا به بیماری‌های عفونی در چنین شرایطی بعید به نظر نمی‌رسد. 

مینو محرز، متخصص بیماری‌های عفونی در این باره به خبر آنلاین گفته «بیمارانی که طی چند روز اخیر به پزشک مراجعه می‌کنند، اغلب دارای علائمی چون اسهال و تهوع شدید، کاهش وزن غیرارادی و دل‌درد هستند که این علائم پیش‌تر نشانه ابتلا به بیماری کرونا بود، اما در حال حاضر که شیوع آنفلوانزای فصلی شدت یافته، علائم فوق ممکن است متعلق به ویروس آنفلوانزا باشد یا حتی ویروس‌های دیگر نیز در این امر دخیل باشند. هرچند ویروس کووید هم‌چنان به قوت سابق پابرجاست و روزبه‌روز هم تغییر می‌کند.» 

پیام طبرسی، متخصص و فلوشیپ بیماری‌های عفونی هم درباره روند افزایش بیماری‌هایی مشابه سرماخوردگی در کشور توضیحاتی ارائه کرده و گفته: «در شرایط فعلی با شیوع دوباره بیماری‌های عفونی، به‌ویژه کرونا و آنفلوانزا، مواجهیم و این شیوع ناشی از سفرهای تابستانی اخیر است. بدیهی است که در میان جمعیت عظیم مسافران، افرادی به طور پنهان ناقل ویروس بوده یا حتی دارای برخی علائم بیماری باشند و با جابه‌جایی از نقطه‌ای به نقطه دیگر ویروس را در سطوح گسترده منتشر کنند؛ به همین دلیل است که ما در حال حاضر با شیوع همزمان دو بیماری روبه‌رو هستیم؛ کرونا و آنفلوانزا.» 

او درباره نحوه تشخیص این بیماری‌ها از یکدیگر هم عنوان کرده «انجام تست کووید در افراد مسن و دارای شرایط حساس و کسانی که مبتلا به بیماری‌های زمینه‌ای هستند، برای تشخیص دقیق بیماری و تجویز درستِ درمان الزامی است. ما هنوز وارد فصل سرما و درگیر بیماری‌های مربوط به آن نشده‌ایم، اما با بازگشایی مدارس و دانشگاه‌ها این خطر وجود دارد که ابتلا به بیماری‌های تنفسی به اوج خود برسد، چرا که در این بازه زمانی معمولاً با شکل‌گیری تجمعات در محیط‌های بسته روبه‌رو هستیم. به همین جهت توصیه می‌شود افراد به منظور پیشگیری از ابتلا به بیماری، در اماکن عمومی و فضاهای سرپوشیده، اعم از کلاس درس و مترو، از ماسک استفاده کنند.»‌ 
مرجع : روزنامه همشهری
برچسب ها: سرماخوردگی
پربيننده‎ترين مطالب و خبرها