به روز شده در ۱۴۰۳/۰۳/۰۱ - ۰۰:۴۱
 
۰
تاریخ انتشار : ۱۴۰۲/۰۷/۰۴ ساعت ۱۰:۴۸
کد مطلب : ۴۳۰۲۸۴
روابط اقتصادی چین و اتحادیه اروپا، بر سر دوراهی

حمایت از روسیه کار دست چین می‌دهد؟

حمایت از روسیه کار دست چین می‌دهد؟
گروه اقتصادی: یکی از بلندپایه‌ترین مقامات بروکسل هشدار داده است که روابط اقتصادی چین و اتحادیه اروپا «در یک دوراهی» قرار دارد و 2 طرف ممکن است به دلیل حمایت پکن از روسیه در مورد اوکراین و قوانین تجاری «تبعیض‌آمیز» از هم دور شوند.

به گزارش تجارت نیوز،ولادیس دامبروسکیس به حضار در پکن گفت که چین باید راه خود را تغییر دهد یا سرمایه‌گذاری و روابط اقتصادی را با اتحادیه اروپا از دست بدهد. معاون اجرایی کمیسیون اروپا، مسئول تجارت و اقتصاد، پس از اینکه قوانین جدید کار تجارت بین‌المللی را در آنجا سخت‌تر کرده است، به رهبران آینده چین در دانشگاه نخبگان Tsinghua پیشنهاد داد تا باز بودن روابط اقتصادی را در اولویت قرار دهند.

اظهارات رئیس بازرگانی بروکسل در مورد روابط اقتصادی با چین
«ما در یک دوراهی ایستاده‌ایم. ما می‌توانیم مسیری را به سمت روابط سودمند متقابل انتخاب کنیم.» دامبروسکیس ضمن بیان این مطلب گفت: «روابط بین ما می‌تواند مبتنی بر تجارت و سرمایه‌گذاری باز و منصفانه باشد. ما باید دست در دست هم روی چالش‌های بزرگ زمان خود کار کنیم.»او افزود: «یا می‌توانیم راهی را انتخاب کنیم که آرام آرام ما را از هم دور کند. جایی که مزایای مشترک ما در دهه‌های اخیر ضعیف و محو شده باشد و در نتیجه، جایی که مردم و اقتصاد ما با فرصت‌های کمتری روبرو شوند.»

ولادیس دامبروسکیس، رئیس بازرگانی بروکسل
او تاکید کرد که موفقیت اقتصادی چین بر پایه جهانی‌شدن است و مصرف‌کنندگان اتحادیه اروپا کالاهایی را خریداری می‌کنند که صدها میلیون نفر را از فقر بیرون آورده است.به گفته این مقام اروپایی، تمایل به باز کردن و اصلاحات، از رشد، توسعه، مشاغل و رفاه حمایت می‌کند که بر پایه مشارکت جهانی بنا شده است.اما دامبروسکیس هشدار داد که «هم اتحادیه اروپا و هم چین با بادهای مخالف سیاسی و اقتصادی قابل توجهی روبرو هستند. و برخی از این بادهای مخالف ممکن است باعث شود ما از هم دور شویم.»

حمایت از روسیه، روابط اقتصادی چین و اتحادیه اروپا را خدشه دار می‌کند
قوی‌ترین معضل روابط 2 طرف، خودداری چین در محکوم کردن روسیه به دلیل حمله به اوکراین بود.دامبروسکیس گفت: «پکن از تمامیت ارضی کشورها حمایت می‌کند؛ بنابراین درک موضع چین در قبال جنگ روسیه علیه اوکراین برای ما بسیار دشوار است، زیرا این اقدام اصول اساسی خود چین را نقض می‌کند».

انتقاد از قوانین سخت‌گیرانه چین
وی با انتقاد از تصویب قوانین سخت‌گیرانه در چین، از قانون جدید روابط خارجی و به روزرسانی قانون ضد جاسوسی به عنوان نمونه یاد کرد. به گفته این مقام اروپایی، ابهام آنها فضای زیادی را برای تفسیر فراهم می‌کند. این بدان معناست که شرکت‌های اروپایی باید برای درک تعهدات خود در زمینه انطباق تلاش زیادی کنند: عاملی که به طور قابل توجهی اعتماد تجاری را کاهش می‌دهد و از سرمایه‌گذاری‌های جدید در چین جلوگیری می‌کند.

او اتهامات چین مبنی بر اینکه اتحادیه اروپا محافظه‌کارتر شده است را رد کرد و گفت که به دلیل رقابت ناعادلانه و تهدیدات امنیتی چین، باید «محتاط بود».ادامبروسکیس گفت: «اتحادیه اروپا نمی‌تواند به خود اجازه دهد وقتی از فضای باز این اتحادیه سوءاستفاده می‌شود یا امنیت ملی اعضا در خطر است، از آنها حمایت نکند.»

موضع او و انتقاد از رکورد کسری تجاری 396 میلیارد یورویی اتحادیه اروپا با چین، بروکسل را به موضع سخت‌تر آمریکا نزدیک‌تر کرده است که به دنبال مهار رشد اقتصادی و نظامی چین است.اما دامبروسکیس که روز دوشنبه با هه لیفنگ، معاون نخست وزیر گفتگو خواهد کرد، تاکید کرد که «روابط اقتصادی بین اروپا و چین همچنان ضروری است».او گفت که آنها می‌توانند با یکدیگر در زمینه کاهش بدهی برای فقیرترین کشورها و سایر چالش‌های جهانی همکاری کنند: «ما می‌دانیم که جهان به چین نیاز دارد. اما چین نیز به جهان نیاز دارد.»
پربيننده‎ترين مطالب و خبرها