به روز شده در ۱۴۰۳/۰۲/۰۸ - ۱۴:۴۳
 
۰
تاریخ انتشار : ۱۴۰۲/۰۷/۱۳ ساعت ۱۲:۱۰
کد مطلب : ۴۳۲۰۰۷

ضرب‌الاجل هند به کانادا برای خروج ده‌ها دیپلمات

ضرب‌الاجل هند به کانادا برای خروج ده‌ها دیپلمات
گروه بین الملل: گزارش‌ها حاکی از آن است که در پی تشدید بحران چندهفته‌ای بین هند و کانادا، دولت هند از کانادا خواسته است حدود ۴۰ کارمند دیپلماتیک خود را از این کشور خارج کند.
به گزارش روزنامه «فایننشال تایمز»، که ابتدا این خبر را منتشر کرد، از روز ۱۰ اکتبر افرادی که از این جمع از هند خارج نشده باشند مصونیت دیپلماتیک خود را از دست خواهند داد.
ماه گذشته، کانادا اعلام کرد که دولت هند احتمالا در ترور یک رهبر جدایی‌طلب سیک در خاک کانادا دست داشته است؛ ادعایی که هند آن را رد کرده است.
یک مقام وزارت خارجه هند به بی‌بی‌سی گفت که درمورد گزارش اخیر اظهارنظری نخواهد کرد.
شمار دیپلمات‌های کانادا در دهلی بسیار بیشتر از دیپلمات‌های هند در اتاوا است، و از زمان وقوع این بحران، هند از کانادا خواسته است تا عده کارمندان دیپلمات‌های دو کشور برابر و متوازن شوند.
جاستین ترودو، نخست‌وزیر کانادا، گفت به دنبال افزایش اختلاف با هند نیست.
ترودو گفت: «ما به تعامل مسئولانه و سازنده با دولت هند ادامه خواهیم داد.»
تنش‌ها بین دو کشور، که از لحاظ تاریخی روابط نزدیکی با هم داشته‌اند، زمانی تشدید شد که ترودو در ماه سپتامبر گفت که دولت هند احتمالا پشت قتل هاردیپ سینگ نجار در ۱۸ ژوئن بوده است.
نجار شهروند کانادا که هندی‌تبار بود در خودروی خود به دست دو مرد مسلح نقابدار در خارج از معبد سیک‌ها در شهر سوری، در جنوب شرق ونکوور - استان بریتیش کلمبیا - به ضرب گلوله کشته شد.
دولت هند هاردیپ سینگ نجار را در سال ۲۰۲۰ به عنوان تروریست معرفی کرده بود. او رهبر محبوب در میان سیک‌های کانادا بود.
ترودو در ماه سپتامبر به پارلمان کانادا گفت سازمان‌های اطلاعاتی این کشور در حال تحقیق هستند تا ببینند آیا «عوامل دولت هند» در قتل نجار دست داشته‌اند یا خیر.
در حالی که دولت هند این اتهام را رد کرد، وزارت امور خارجه این کشور بعدتر اعلام کرد که مایل است به هر گونه اطلاعات خاصی که دولت کانادا به اشتراک می‌گذارد، نگاه بیندازد.از آن زمان هر دو کشور یک دیپلمات همدیگر را اخراج کرده‌اند.
در ۲۱ سپتامبر، هند به دلیل «تهدیدات امنیتی» برای دیپلمات‌های خود در کانادا صدور ویزا برای شهروندان کانادا را متوقف کرد.
آریندام باگچی، سخنگوی وزارت خارجه هند، هم گفت که کشورش در پی «برابری و موازنه در رتبه و قدرت دیپلماتیک» بین نمایندگی‌های دو کشور است.
باگچی گفت: «این به دلیل مداخله دیپلماتیک کانادا در امور داخلی ما است».
دولت کانادا هم اعلام کرد که کارکنان خود در هند را کاهش می‌دهد و گفت که برخی از دیپلمات‌هایش تهدیداتی را در رسانه‌های اجتماعی هند دریافت کرده‌اند.
در بیانیه دولت کانادا آمده است: «با توجه به شرایط کنونی که تنش‌ها افزایش یافته است، ما برای حصول اطمینان از امنیت دیپلمات‌های خود اقدام می‌کنیم».
با این حال کنسولگری خدمات ویزای کانادا همچنان در هند باز است.
آمریکا و بریتانیا و استرالیا از دهلی خواسته‌اند تا با تحقیقات کانادا همکاری کند.
دولت هند اغلب به درخواست‌های جدایی‌طلبان سیک در کشورهای غربی برای ایجاد سرزمین جداگانه سیک‌ها موسوم به «خالصتان» واکنش تندی نشان داده است.
هاردیپ سینگ نجار صریحا از «جنبش خالصتان» حمایت می‌کرد.
جنبش خالصتان که مرکز آن در ایالت پنجاب هند با اکثریت سیک است، در دهه ۱۹۸۰ با بروز یک شورش خشونت‌آمیز به اوج خود رسید، که سرکوب شد.
در دهه ۱۹۳۰ بود که درخواست برای ایجاد ایالت جداگانه سیک آغاز شد، زمانی که حکومت بریتانیا در هند به پایان خود نزدیک می‌شد.
برچسب ها: کانادا
پربيننده‎ترين مطالب و خبرها