به روز شده در ۱۴۰۳/۰۲/۲۰ - ۱۴:۵۹
 
۰
تاریخ انتشار : ۱۴۰۲/۰۷/۱۶ ساعت ۱۲:۳۰
کد مطلب : ۴۳۲۵۴۲

یک سوال مهم درباره واردات آیفون و خودرو

یک سوال مهم درباره واردات آیفون و خودرو
گروه اقتصادی: همزمان با خبر جمع‌اوری آیفون‌های 15 در بازار، معاون وزیر صمت وعده داده که از هفته بعد عرضه خودروهای وارداتی انجام می‌شود. خودروهایی که نهایتا به محصولات چینی ختم می‌شود و نه محصول تولیدی دیگر کشورها.

اگرچه، راه واردات کالا به کشور باید باز باشد و نباید تولید و عرضه هیچ کالایی انحصاری باشد، اما سیاست متناقض ارزی کشور در اثین شرایط عجیب است. سیاستی که از یک سو برای واردات گوشی با کمبود ارز مواجه است اما برای واردات خودروی چینی ارز دارد.

اعتماد در این مورد نوشت: سخنگوي ستاد مبارزه با قاچاق كالا و ارز مي‌گويد «تنها يك درصد جامعه كاربر آيفون به عنوان يك گوشي لوكس هستند اما بيش از ۳۰درصد سبد ارزي كشور را به خود اختصاص داده است.» بنابراين جلوي واردات اين كالا گرفته مي‌شود. از آن سو، مشخص نيست چند درصد جامعه قادرند خودروي وارداتي با قيمت‌هاي بالاي يك ميليارد تومان را خريداري كنند. اما نه تنها جلوي واردات اين كالا گرفته نمي‌شود بلكه هر روز وعده‌اي تازه براي آن نيز داده مي‌شود.

اين دوگانگي در سياست‌هاي تجاري كه همين الان با وضعيت پيچيده‌اي نيز همراه شده و طرفين واردكننده و صادركننده از قوانيني مانند «پيمان سپاري ارزي» نيز شاكي هستند، شرايطي را به وجود آورده كه «وعده واردات خودرو» را با ابهام‌هايي روبه‌رو مي‌كند.

اما نکته‌ای که این گزارش بر آن تاکید دارد این است که در شرايطي كه بحران كمبود ارز براي واردات بسياري از كالاها حتي كالاي اساسي خود را نشان داده، آيا خودروي وارداتي چيزي بيشتر از خودروهاي چيني است؟

در حال حاضر روي وبسايت شركت‌هاي بزرگ واردكننده خودرو، چيزي جز مدل‌هاي مختلف خودروي چيني عرضه نشده است. در وبسايت شركتي كه به ظاهر نماينده خودروهاي كره‌اي است نزديك به 5 سال است كه چيز خاصي بارگذاري نشده و باقي شركت‌ها هم چيز خاصي ارايه نداده‌اند. در صحبت‌هاي مجري طرح واردات خودرو نيز مشخص نشده كه چه برندهايي امكان ورود به ايران را دارند. آيا خبري از واردات خودروهاي اروپايي يا ژاپني هست؟ يا اينكه وعده‌هاي موجود كه به‌شدت كش پيدا كرده منحصر به خودروي چيني است؟

به نظر مي‌رسد تمام سر و صدايي كه بر سر واردات خودرو به وجود آمده، منحصر به واردات خودروهاي چيني است كه امكان خدمات پس از فروش و جابه‌جايي پول از طريق سيستم‌هاي غيرسوئيفتي را دارند. مابقي شركت‌هاي بزرگي كه در عرصه جهاني مشهور و فعال‌اند؛ بدون اتصال به سوئيفت، بدون اجراي برنامه‌هاي اف‌اي‌تي‌اف و بدون ساز و كار شفاف مالي و بانكي، امكان صادرات خودرو به ايران ندارند. بنابراين بايد پرسيد اين همه سر و صدا و وعده درماني در بازار خودرو چرا انجام مي‌شود؟ درحالي كه مدل‌هاي جديد آيفون به بهانه ارزبري رجيستري نمي‌شوند؛ اين همه اصرار براي واردات چند خودروي چيني براي چيست؟
پربيننده‎ترين مطالب و خبرها