به روز شده در ۱۴۰۳/۰۲/۰۸ - ۱۴:۲۸
 
۰
تاریخ انتشار : ۱۴۰۲/۰۷/۲۰ ساعت ۰۹:۵۱
کد مطلب : ۴۳۳۳۰۴

تعلل در اجرای همسان سازی حقوق

تعلل در اجرای همسان سازی حقوق
گروه اقتصادی: روزنامه شرق نوشت:چندسالی است که به دلیل شرایط نامناسب اقتصادی، فشار مضاعفی به بازنشستگان تحمیل می‌شود؛ به حدی که در مقاطع مختلف شاهد تجمع و اعتراض بازنشستگان کشوری و لشکری، خصوصا بازنشستگان تأمین اجتماعی هستیم.
از این رو طبق مصوبه مجلس، دولت ملزم به همسان‌سازی حقوق بازنشستگان شد تا باری از دوش این قشر جامعه برداشته شود. اگرچه این قانون به صورت جسته و گریخته تا حدی اعمال شد، اما در برنامه ششم توسعه که به مدت دو سال مازاد تمدید شد، دولت همسان‌سازی حقوق بازنشستگان را متوقف کرد.
انتظار می‌رفت در برنامه هفتم توسعه این قانون را لحاظ کند، اما به نظر می‌رسد در این برنامه پنج‌ساله، این امر مهم مغفول مانده و دولت توجه لازم و کافی به این قشر عظیم جامعه ندارد. مسئله‌ای که می‌تواند علاوه بر فشاری که به این قشر جامعه وارد می‌کند، زمینه نارضایتی آنها را فراهم کند. چراکه هیچ تناسبی بین حقوق دریافتی آنها با میزان تورم وجود ندارد. ضمن اینکه صندوق‌های بیمه‌ای و به خصوص تأمین‌ اجتماعی در برنامه هفتم توسعه، از مطالباتی که از دولت دارند محروم شده‌اند. چراکه دیون دولت که تاکنون در قالب سهام پرداخت می‌شده است را در برنامه هفتم حذف کرده‌اند.
اتفاقات اخیر انتقادات جدی جامعه را به همراه داشته است و مثلا هفته گذشته حسن صادقی، معاون دبیرکل خانه کارگر درباره حذف همسان‌سازی حقوق بازنشستگان در برنامه هفتم توسعه گفته بود: «در برنامه توسعه نه‌تنها چیزی را تحت عنوان همسان‌سازی حقوق نمی‌بینیم، بلکه ناهمسان‌سازی را مشاهده می‌کنیم».
او همچنین در ادامه انتقادات خود بیان کرد: «زمانی که برنامه در حال اجرا متوقف می‌شود، انتظار دارید بیایند برای آینده همسان‌سازی را اجرا کنند؟ اگر می‌خواستند همسان‌سازی را اجرا کنند، خب حقوق را هم منطبق با تورم افزایش می‌دادند». رئیس اتحادیه پیش‌کسوتان جامعه کارگری همچنین تصریح کرد: «عامل عقب‌ماندن حقوق نسبت به تورم، دولت است، بنابراین شما از دولت و مجلس انتظار دارید که عقب‌افتادگی حقوق را در برنامه هفتم جبران کند؟ چشم من در این قضایا آب نمی‌خورد نه مجلس و نه دولت به دلیل هم‌فکری‌ای که با هم دارند، چیزی را تحت عنوان همسان‌سازی حقوق رقم بزنند».دولت برای همسان‌سازی حقوق بازنشستگان نیازمند ۳۰۰ هزار میلیارد تومان است
جبار کوچکی‌نژاد، عضو کمیسیون تلیفق برنامه هفتم توسعه در گفت‌وگو با «شرق» درباره لازمه همسان‌سازی حقوق بازنشستگان که قالیباف وعده رایزنی با دولت برای اعمال این موضوع را داد، به «شرق» گفت: «همسان‌سازی حقوق بازنشستگان در برنامه هفتم توسعه جایگاهی ندارد و دولت در این باره چیزی نیاورده است. مجلس هم مصوبه خاصی در این باره ندارد؛ اما در کمیسیون تلفیق پیشنهاداتی در این باره آورده‌ایم که دولت همسان‌سازی حقوق بازنشستگان را در قانون بودجه ۱۴۰۳ اجرائی کند». او ادامه داد: «مجلس مدام با تذکر در این باره فشار می‌آورد اما به دلیل اینکه نیازمند منابع است مجلس نمی‌تواند آن را در قالب طرح بیاورد و اصل ۷۵ می‌شود که خود به خود حذف خواهد شد. به همین دلیل ما اعضای کمیسیون تلفیق می‌کوشیم مقدمه و متنی تهیه کنیم تا با دولت در این باره به توافق برسیم. چراکه این موضوع رقم بالای ۲۰۰ هزار میلیارد تومان نیاز دارد».
کوچکی‌نژاد تأکید کرد: «اگر همسان‌سازی حقوق بازنشستگان را کامل اجرا کنیم رقمی بالغ بر ۲۰۰ هزار میلیارد تومان نیاز است. مثلا شخصی که ۱۰ سال است بازنشسته شده و شش میلیون تومان حقوق می‌گیرد، وقتی همسان‌سازی و با هم‌تراز خود همسان‌سازی شود حقوقش ۱۲ تا ۱۵ میلیون تومان می‌شود که رقم قابل توجهی در جمع است».
او ادامه داد: «تعداد بازنشستگان کشوری و لشکری و تأمین اجتماعی و صندوق‌های دیگر حجم و جمعیت بسیار عظیمی هستند و نمی‌توانیم حقوق بخشی را همسان‌سازی کنیم و درباره بخشی دیگر این قانون را اعمال نکنیم؛ پس باید قانون همسان‌سازی را برای همه بازنشستگان اعمال کنیم. به همین دلیل پیش‌بینی ما این است که اگر دولت بخواهد جهتی بدهد و کاری انجام دهد نیاز به حدود ۳۰۰ هزار میلیارد تومان دارد».
نماینده مردم رشت در مجلس یازدهم ادامه داد: «سال گذشته افزایش حقوق بازنشستگان با ترمیم یک میلیون تومان ۷۲ هزار میلیارد تومان شد و اگر چهار تا پنج میلیون تومان حقوق‌ها افزایش یابند، این افزایش رقم بالای ۳۰۰ هزار میلیارد تومان خواهد بود. لذا از آنجایی که صندوق تأمین اجتماعی وابسته به دولت است باید دولت به صندوق تأمین اجتماعی هم در این باره کمک کند چراکه بیشترین فشار را بازنشستگان تأمین اجتماعی تحمل می‌کنند».
برچسب ها: بازنشستگان
پربيننده‎ترين مطالب و خبرها