به روز شده در ۱۴۰۳/۰۲/۰۷ - ۱۴:۱۹
 
۲
تاریخ انتشار : ۱۳۹۳/۰۳/۰۷ ساعت ۲۱:۱۸
کد مطلب : ۴۳۴۳۵

پشت پرده دیدار خصوصی جهانگیری با دادکان

گروه سياسي: «خاموش و حذف‌کردن صدای آنهایی که با خدای خود برای خدمت به مردم و کشور عهد بسته‌اند، به دست بنده‌هایش ممکن نیست.»
پشت پرده دیدار خصوصی جهانگیری با دادکان
این جملات بخشی از بیانیه‌ای است که چندی پیش رییس سابق فدراسیون فوتبال علیه وزیر ورزش و جوانان منتشر کرد. اما پشت پرده انتشار بیانیه چه بود؟ چرا اختلافات محمد دادکان و محمود گودرزی روزبه‌روز بیشتر از قبل می‌شود و در شرایط کنونی این دو چهره دانشگاهی- ورزشی رو در روی یکدیگر قرار گرفته‌اند؟

 روزنامه اعتماد، این روزها به دنبال برگزاری جلسه محمد دادکان با اسحاق جهانگیری، معاون اول رییس جمهور اخبار مختلفی در رسانه‌ها منتشر شده است. تمام این شایعات و گمانه‌زنی‌ها هم نشان می‌دهد بعد از پایان مسابقات جام جهانی، علی کفاشیان از ریاست فدراسیون فوتبال استعفا می‌دهد و محمد دادکان مدیریت فوتبال کشور را دوباره بر عهده می‌گیرد. اما حالا این سوال پیش می‌آید که وقتی وزیر ورزش با محمد دادکان اختلاف دارد، این مدیر با نظر کدام مسئول عزم بازگشت به فوتبال دارد. برای رسیدن به جواب این سوالات، باید اتفاقات چند ماه اخیر را مرور کرد؛ ماجراهایی که آخرین آن موجب برگزاری جلسه مهم محمد دادکان با معاون اول رییس‌جمهور بود: «ماجرای یک نامه!»

داستان یک اختلاف

دادکان به عنوان یکی از اهالی تحصیلکرده ورزش ایران، در اولین روزهای وزارت محمود گودرزی رابطه خوبی با او داشت. روزهای ابتدایی حتی بحث انتخاب او توسط گودرزی به عنوان یکی از معاونان وزارت ورزش هم در رسانه‌ها مطرح شد، اما در نهایت بعضی مخالفت‌ها و سفارش‌ها و داستانی که دادکان در یک برنامه تلویزیونی آن را مطرح کرده بود، این قضیه را منتفی کرد تا دادکان از وزارت ورزش دور بماند.

اوایل حتی بحث مدیرعاملی او در باشگاه پرسپولیس هم مطرح شده بود. همان زمان هم به خاطر شرط و شروطی که دادکان برای داشتن استقلال کامل و مباحث دیگر گذاشته بود، این اتفاق هم به هیچ نتیجه‌ای نرسید. اما اختلافات این دو نفر درست از زمانی شروع شد که محمد دادکان درباره انتخابات کمیته ملی المپیک حرفهای جالبی مطرح کرد. او با بیان این مطلب که انتخابات کمیته توسط وزارت ورزش مهندسی‌ شده بود و به روسای فدراسیون‌ها سفارش کرده بودند که به کیومرث هاشمی رای بدهند، تمام پل‌های پشت سرش را خراب کرد تا دیگر هیچ راهی برای ایجاد رابطه حسنه با وزیر ورزش باقی نماند. دادکان با این مصاحبه و اختلاف با وزیر نشان داد که معمولا عادت ندارد با نفرات اول ورزش کشور رابطه خوبی داشته باشد. او بعد از محمد علی‌آبادی و محمد عباسی و حتی صالحی امیری این بار با محمود گودرزی وارد اختلافات شدید شده است. با وجود این شرایط و اختلافات پیش آمده در شرایطی که وزیر ورزش و جوانان همچنان از محمد دادکان دلخور است، باز هم شایعات و اخباری در رابطه با بازگشت او به فوتبال شنیده می‌شود؛ بازگشت به مهم‌ترین فدراسیون ورزشی زیرمجموعه وزارت ورزش و جوانان!

دادکان،نماینده هاشمی

مشکلات محمود گودرزی و محمد دادکان البته به خاطر موضوع تشکیل «ستاد ملی ساماندهی امور جوانان» و «شورای عالی ورزش کشور» به اوج خود رسید. شورا باید در راستای پیشبرد اهداف ورزش کشور و امور مربوط به جوانان به ریاست رییس‌جمهور تشکیل شود و نقش بالاترین مرجع تصمیم‌گیری در این دو حوزه را ایفا کند. بعد از اینکه پروژه تشکیل این دو ستاد توسط وزارت ورزش و جوانان کلید خورد، نامه‌ای به ارگان‌ها و نهادهای مرتبط با تشکیل شورا ارسال می‌شود تا نمایندگان خود را برای حضور در این ستادها معرفی کنند. به همین دلیل هیات امنای دانشگاه آزاد اسلامی در جریان یکی از جلسات خود با پیشنهاد آیت‌الله هاشمی رفسنجانی و دکتر میرزاده و سیدحسین خمینی موافقت و محمد دادکان به عنوان نماینده تام‌الاختیار دانشگاه آزاد جهت حضور در ستاد ساماندهی امور جوانان کشور معرفی می‌شود؛ اتفاقی که به هیچ عنوان باب میل مقامات وزارت ورزش و جوانان نبود. بر اساس آیین‌نامه این شورا با ریاست دکتر روحانی و وزیر آموزش و پرورش، وزیر ورزش و جوانان، وزیر کار و رفاه و امور اجتماعی و وزیر علوم و تحقیقات، و در نهایت نمایندگان ارگان‌هایی مثل دانشگاه آزاد و نیروهای مسلح و... تشکیل می‌شود.

حاشیه یک جلسه خصوصی
بعد از اینکه هیات امنای دانشگاه آزاد محمد دادکان را برای حضور در ستاد ساماندهی به امور جوانان معرفی کرد، طبق اعلام منابع رسمی، در حاشیه یک مراسم، محمود گودرزی گفت‌وگویی با ریاست دانشگاه آزاد انجام می‌دهد. در جریان این جلسه وزیر ورزش به حمید میرزاده اعلام می‌کند که مخالف حضور دادکان در ستاد ساماندهی امور جوانان است؛ چرا که ممکن است در جریان جلسات ستاد محمد دادکان در حضور ریاست‌جمهوری حرف‌هایی بزند که برخلاف سیاست مسئولان باشد. به همین دلیل گودرزی از میرزاده درخواست می‌کند گزینه‌ای دیگر به عنوان نماینده دانشگاه برای حضور در ستاد مورد نظر معرفی شود.

البته در این صحبت کوتاه دکتر میرزاده می‌گوید که این انتخاب تصمیم شخصی او نبوده بلکه هیات امنای دانشگاه با سفارش آیت الله هاشمی این تصمیم را گرفته‌اند. به این ترتیب اگر او روی درخواست خود پافشاری دارد بهتر است با ارسال نامه‌ای به هیات امنای دانشگاه آزاد اسلامی، نقطه‌نظرات خود را اعلام کند تا هیات امنا درباره این درخواست تصمیم نهایی را اتخاذ کند. این پیشنهاد رییس دانشگاه آزاد، نقطه شروع درگیری‌های محمد دادکان با مقامات وزارت ورزش و جوانان بود؛ چرا که وزیر ورزش تصمیم گرفت این نامه را به دانشگاه آزاد بنویسد و این کار را هم در نهایت انجام داد.

ماجرای یک نامه
به دنبال مذاکرات گودرزی و میرزاده، نامه‌ای با امضای وزیر ورزش و جوانان به هیات امنای دانشگاه آزاد ارسال می‌شود. گویا در متن این نامه آمده بود وزارت ورزش و جوانان مخالف حضور محمد دادکان به عنوان نماینده دانشگاه آزاد در ستاد ساماندهی بر امور جوانان است و به خاطر سیاست‌های فعلی درخواست شده تا دانشگاه آزاد یک نفر دیگر را به ستاد معرفی کند. در نخستین جلسه هیات امنای دانشگاه آزاد اسلامی بعد از دریافت این نامه، وقتی متن نامه وزیر ورزش و جوانان در جلسه قرائت و سپس در اختیار آیت‌الله هاشمی قرار می‌گیرد، رییس هیات امنای دانشگاه آزاد، با مطالعه نامه محمود گودرزی بر اساس گفته منابع موثق، ضمن کنار گذاشتن نامه وزیر، رسما تاکید می‌کند که نماینده دانشگاه آزاد فقط محمد دادکان است و به این ترتیب تمام اعضای حاضر هم حرف آیت‌الله را تایید کرده‌اند. گفته می‌شود نه تنها هیات امنا حتی جواب نامه محمود گودرزی را نداده بلکه ارسال این نامه توسط گودرزی مقدمات جنجالی‌ترین اتفاقات اخیر مربوط به مدیریت ورزش کشور را فراهم کرده است.

واکنش دادکان
محمد دادکان چند وقتی می‌شود که گزینشی مصاحبه می‌کند. او با حفظ تمام صفات خود طبق مشورت‌هایی که از اعضای هیات امنای دانشگاه گرفته است، چند وقتی است که تصمیم گرفته کمتر مصاحبه کند و اگر هم مجبور به حرف زدن است این کار را گزیده انجام می‌دهد. دادکان بعد از ارسال نامه وزیر ورزش به دانشگاه آزاد برای حذف شدنش از ستاد ساماندهی به امور جوانان، با مجوز آیت‌الله هاشمی و مسئولان دانشگاه بیانیه‌ای را علیه محمود گودرزی منتشر کرد. در بخشی از متن بیانیه دادکان آمده بود: «وزیر ورزش در آخرین اقدام خود نیز با حضور بنده به عنوان نماینده تام‌الاختیار دانشگاه در ستاد ملی ساماندهی امور جوانان مخالفت نموده و کتبا آن را ابراز کرده است. اینجانب اعلام می‌دارد که خاموش و حذف کردن صدای آنهایی که با خدای خود برای خدمت به مردم و کشور عهد بسته‌اند، به دست بنده‌هایش ممکن نیست.»

این بیانیه دادکان حرف و حدیث‌های بسیار زیادی در رسانه‌ها و محافل ورزشی به وجود آورد. همزمان با این اتفاقات ماجرای انتشار فایل صوتی جلسه مدیران باشگاه پرسپولیس در وزارت ورزش و جوانان، جنجال‌های بسیار زیادی در رسانه‌ها ایجاد کرد تا جایی که علی دایی در مصاحبه‌ای خطاب به رییس‌جمهور اعلام کرد: «آقای روحانی در وزارتخانه شما دستگاه شنود کار گذاشته اند.» در آن مقطع مصاحبه دایی و بیانیه محمد دادکان طبق اعلام منابع رسمی حرف و حدیث‌های زیادی در نهاد ریاست‌جمهوری به وجود آورده بود و در نهایت گزارش تمام این اتفاقات به حسن روحانی می‌رسد.

جهانگیری نماینده دولت
منابع موثق اعلام کرده‌اند مقامات ارشد دانشگاه آزاد اسلامی در جریان ملاقات‌های خود با سران دولت تدبیر و امید به ویژه رییس جمهور، گزارش رفتار محمود گودرزی و جزییات ارسال نامه‌اش به دانشگاه را به اطلاع مقامات دولت رسانده‌اند و خواهان رسیدگی مسئولان به اتفاقات شده‌اند. بر این اساس دکتر روحانی اسحاق جهانگیری، معاون اول خود را که این روزها نقش پررنگی در امور ورزش کشور داشته و بحران‌های زیادی را با قدرت اجرایی که رییس‌جمهور در اختیارش گذاشته حل و فصل کرده است، مامور رسیدگی به موضوع ستاد رسیدگی به امور جوانان و مخالفت وزیر ورزش با حضور محمد دادکان کرده است. اسحاق جهانگیری طی چند ماه گذشته روی پرونده تغییر و تحولات در دو باشگاه پرسپولیس و استقلال، بحث دستور ریاست جمهوری برای حمایت ویژه دولت از تیم ملی و کاروان ورزشی حاضر در بازی‌های آسیایی اینچئون و امور دیگر ورزش کشور، تلاش‌های بسیار زیادی برای حل مشکلات داشته است. جهانگیری هفته گذشته هم جلسه ویژه‌ای با حضور نهاوندیان و محمود گودرزی با علی کفاشیان برای رسیدگی به مشکلات تیم ملی در آستانه بازی‌های جام جهانی برگزار کرد.

تغییرات در راه است
بعد از ماجرای هیات دولت، معاون اول رییس‌جمهور با محمد دادکان تماس گرفته است و معاون ورزشی دانشگاه آزاد را به نهاد ریاست جمهوری دعوت کرده تا جلسه‌ای را با هم برگزار کنند. در جریان این صحبت جهانگیری از دادکان خواسته است کپی نامه وزیر ورزش و جوانان به هیات امنا را هم همراه خودش به نهاد ریاست‌جمهوری ببرد.

با این تفاسیر دادکان، بعد از مطرح کردن موضوع با حمید میرزاده و مساعدت آیت‌الله هاشمی و سیدحسن خمینی، کپی نامه وزیر ورزش در اختیار محمد دادکان قرار می‌گیرد و او به ملاقات اسحاق جهانگیری می‌رود. در جریان جلسه صحبت‌های مختلفی پیرامون اتفاقات وزارت ورزش و مشکلات مدیریتی فوتبال کشور و فساد رایج در فوتبال انجام شده است. بعضی رسانه هم از توافق دادکان با جهانگیری برای بازگشت به فدراسیون فوتبال بعد از جام جهانی گزارش‌هایی را منتشر کردند. حال با توجه با برگزاری این جلسه، خیلی‌ها منتظر بازگشت دادکان به فوتبال یا حتی پست گرفتنش در وزارت ورزش و جوانان هستند؛ چرا که طبیعتا نامه وزیر به هیات امنای دانشگاه توسط جهانگیری در اختیار ریاست‌جمهوری قرار گرفته است و با توجه به اتفاقات اشاره شده در جلسه هیات دولت این احتمال وجود دارد بعد از جام جهانی شاهد یکسری تغییر و تحولات باشیم. مسئولان دولت تاکید ویژه‌ای روی شکوفایی ورزش کشور طی ماههای اخیر داشته‌اند و برای رسیدن به این هدف از هیچ کمکی هم به اهالی ورزش دریغ نکرده‌اند. در حاشیه این اتفاق منابع رسمی خبری اطلاع داده‌اند در جریان ملاقات سیدمحمد خاتمی با مسئولان دولت تدبیر و امید، رییس‌جمهوری اسبق کشور با اشاره به اتفاقات اخیر، به مسوولان توصیه کرده: «تک تک وزرای کابینه شما باید مثل جواد ظریف باشند.» در واقع این توصیه بی‌ربط با حرف و حدیث‌های به وجود آمده بعد از نامه گودرزی به هیات امنای دانشگاه آزاد نیست. نکته اینجاست که دادکان چند روز پیش در رادیو اعلام کرد به زودی خبرهای خوشی در ورزش خواهید شنید. آیا منظور دادکان بازگشت خودش است؟!