به روز شده در ۱۴۰۳/۰۲/۲۲ - ۱۵:۲۸
 
۰
تاریخ انتشار : ۱۴۰۲/۰۷/۲۹ ساعت ۰۲:۱۸
کد مطلب : ۴۳۴۷۹۴

بودجه ۱۰۶ میلیارد دلاری آمریکا برای کمک به اسرائیل و اوکراین

گروه بین‌الملل: دولت جو بایدن از کنگره آمریکا درخواست کرد بودجه ۱۰۶ میلیارد دلاری برای کمک‌های نظامی و امنیتی به اوکراین و اسرائیل، همچنین تامین امنیت مرزهای جنوبی خود ایالات متحده، را تصویب کند.
بودجه ۱۰۶ میلیارد دلاری آمریکا برای کمک به اسرائیل و اوکراین
خبرگزاری رویترز روز جمعه ۲۸ مهر گزارش داد که  بایدن هیچ راهبردی در زمینه نحوه تامین مالی این بودجه به کنگره ارائه نکرده است. درخواست بسته کمک مالی و نظامی آقای بایدن چند روز پس از دیدار او از اسرائیل برای اعلام همبستگی با این کشور در مقابل تهاجم شبه‌نظامیان حماس و کشته شدن هزار و ۴۰۰ شهروند اسرائیلی و به گروگان‌ گرفته شدن بیش از ۲۰۰ اسرائیلی و شهروند خارجی توسط حماس انجام شده است. بایدن امیدوار است برای تامین مالی جنگ اوکراین، امنیت مرزها، کمک به پناهندگان، تدابیر مقابله با چین و دیگر اولویت‌های امنیتی، یک بودجه امنیت ملی به تصویب کنگره‌ای برساند که در هرج‌ومرج به سر می‌برد.
نمایندگان مجلس نمایندگان آمریکا روز ۱۱ مهر در یک رای‌گیری تاریخی کوین مک‌کارتی از حزب جمهوری‌خواه را از ریاست این مجلس برکنار کردند و هنوز جانشینی برای او انتخاب نشده است. جیم جوردن که از سوی گروه از نمایندگان جمهوریخواه نامزد ریاست این مجلس شده است، روز جمعه در سومین دور رای‌گیری بار دیگر ناکام ماند و نتوانست رای کافی را برای ریاست این مجلس کسب کند. کنگره آمریکا همچنین پیشتر یک بودجه موقت برای ادامه کار دولت جو بایدن تا نیمه ماه نوامبر تصویب کرد، اما در این بودجه هیچ بسته کمکی برای اوکراین در نظر گرفته نشده است.
برخی نمایندگان حزب جمهوری‌خواه نسبت به ادامه کمک‌های مالی به اوکراین بدبین هستند و تهدید کرده‌اند که برای پایان دادن به هزینه‌های مالی و بدهی‌ها، با عدم تصویب بودجه سال مالی آینده، دولت آمریکا را به طور کامل تعطیل خواهند کرد. شالاندا یانگ، مدیر دفتر مدیریت و بودجه کاخ سفید، در نامه‌ای به پاتریک مک‌هنری، رئیس موقت مجلس نمایندگان، گفته است جهان نظاره‌گر است و مردم آمریکا به درستی از رهبران‌شان انتظار دارند که دور هم جمع شوند و به این اولویت‌ها عمل کنند. او در ادامه از کنگره خواست که بودجه درخواست شده را به عنوان بخشی از یک توافق جامع و دو حزبی در هفته‌های آینده مورد بررسی قرار دهد.
رویترز می‌نویسد ۱۴.۳ میلیارد دلار از بسته کمکی یاد شده برای حمایت نظامی از اسرائیل در نظر گرفته شده است؛ خصوصا تقویت سامانه‌های دفاع موشکی، هوایی و خرید تسلیحات. علاوه بر این، ۹ میلیارد دلار نیز برای کمک‌های انسان‌دوستانه به مردم اسرائیل و نوار غزه در نظر گرفته شده است. کاخ سفید در نظر دارد ۱۳.۶ میلیارد دلار برای امنیت مرزهای جنوبی خود برای مقابله با ورود سیل مهاجران از آمریکای لاتین اختصاص دهد و چهار میلیارد دلار نیز برای کمک‌های نظامی و دولتی در راستای مقابله با اقدامات منطقه‌ای چین در نظر گرفته شده است. اما بخش اعظم بودجه درخواست شده مربوط به اوکراین خواهد بود. جو بایدن در نظر دارد در سال آینده میلادی ۶۱.۴ میلیارد دلار بسته کمک‌های مالی، نظامی و امنیتی برای اوکراین و حمایت از پناهندگان در آمریکا اختصاص دهد.
 
پربيننده‎ترين مطالب و خبرها