به روز شده در ۱۴۰۳/۰۲/۲۲ - ۲۱:۱۳
 
۲
تاریخ انتشار : ۱۴۰۲/۰۸/۱۴ ساعت ۱۷:۴۱
کد مطلب : ۴۳۷۶۹۰
نتانیاهو در واکنش به سخنان الیاهو، حضور او در کابینه را تعلیق کرد

وزیر افراطی اسرائیلی: تنها راه حل غزه، انداختن بمب اتمی روی آن است!

وزیر افراطی اسرائیلی: تنها راه حل غزه، انداختن بمب اتمی روی آن است!
گروه بین‌الملل: عميحاي إلياهو وزیر افراطی میراث باستانی در دولت اسرائیل گفت: انداختن بمب هسته ای به غزه راه حل ممکن است درباره گروگان ها هم باید بگویم هر جنگی هزینه ای دارد.  وزیر میراث اسراییل افزود: نوار غزه نباید بر روی زمین بماند و باید روی آن شهرک سازی کنیم.
بنیامین نتانیاهو بلافاصله این وزیر افراطی را که پیشنهاد حمله هسته‌ای به غزه را داد از عضویت در کابینه تعلیق کرد. پس از اینکه آمیخای الیاهو، یکی از وزیران تندرو کابینه نتانیاهو، تهدید کرد باید با یک بمب اتمی کار غزه را یکسره کنیم، نخست‌وزیر اسرائیل در اکس نوشت: تاکید می‌کنم که اسرائیل از بمب هسته‌ای استفاده نخواهد کرد (همانطور که یکی از وزیران خواسته است) و ارتش اسرائیل طبق قوانین بین‌المللی به فعالیت خود برای جلوگیری از آسیب رساندن به غیرنظامیان ادامه می‌دهد. رسانه‌های اسرائیل هم نوشتند: پرتاب بمب اتمی بر غزه یک گزینه نیست. هزینه آن بسیار زیاد است و به شهرهای اسرائیل نیز آسیب می رساند. گفتنی اینکه برخی محافل روابط بین‌الملل، عقیده دارند اسراییل دارای حداقل ۲۰۰ بمب اتمی است.
 رسانه های اسرائیلی گزارش دادند: نتانیاهو تصمیم گرفت عميحاي إلياهو وزیر افراط گرای میراث به دلیل پیشنهادش برای "پرتاب بمب اتمی به غزه" را از جلسات دولت منع کند.
'گالانت وزیر دفاع اسرائیل هم گفت: اظهارات وزیر الیاهو غیرمسئولانه است و خوب است که او یکی از مسئولین امنیت اسرائیل نیست. ایلان لوتان، مقام سابق شین بت نیز اظهار داشت: افرادی مانند عمیخای الیاهو باید دهان خود را ببندند.
یائیر لاپید، رهبر حزب مخالف دولت، در واکنش به سخنان امیحای الیاهو، وزیر امور اورشلیم و میراث فرهنگی، خواستار عزل او شد و آن را «سخنان هولناک و جنون‌آمیز وزیری وظیفه‌نشناس» توصیف کرد. به گزارش تایمز اسرائیل، لاپید گفت: «حضور افراد تندرو در دولت دستیابی به اهداف جنگ‌ــ شکست حماس و بازگشت گروگان‌ها‌ــ را به خطر می‌اندازد. نتانیاهو باید همین امروز صبح او را اخراج کند.» الیاهو پیش‌تر گفته بود یک گزینه انداختن بمب هسته‌ای روی نوار غزه است. به گزارش تایمز اسرائیل، الیاهو که سخنانش با واکنش تند مقام‌های اسرائیل مواجه شد، در توییتی نوشت: «برای هر کسی که عقلش کار کند روشن است که آن سخنان درباره بمب اتم استعاری بود.»
وزارت خارجه عربستان سعودی با انتشار بیانیه‌ای، سخنان امیحای الیاهو را که گزینه حمله هسته‌ای به غزه را مطرح کرده بود، به‌شدت محکوم کرد. به گزارش رویترز، در این بیانیه آمده سخنان وزیر اسرائیلی نشان‌دهنده نفوذ «افراط‌گرایی و قساوت» میان اعضای دولت اسرائیل است.
بنیامین نتانیاهو در واکنش به سخنان الیاهو، اجازه حضور او در جلسات کابینه دولت به حالت تعلیق درآورده است.
پنجمین هفته جنگ حماس و اسرائیل
پنجمین هفته جنگ حماس و اسرائیل، با ادامه حملات هوایی و عملیات‌ نظامی ارتش اسرائیل در نوار غزه و رایزنی‌های آمریکا با برخی کشورهای منطقه برای تلاش در راستای کاهش خشونت‌ها و حفظ جان غیرنظامیان در غزه آغاز شد.
آنتونی بلینکن، وزیر خارجه ایالات متحده که برای سومین‌بار از آغاز جنگ اخیر به منطقه سفر کرده است، پس از دیدارهای روز شنبه با مقام‌های کشورهای عربی، روز یکشنبه در ادامه تلاش‌های دیپلماتیک خود، به ترکیه می‌رود. وزرای خارجه کشورهای اردن، مصر، عربستان سعودی، امارات متحده عربی، قطر و آمریکا روز شنبه در امان، پایتخت اردن، گرد هم آمدند تا درباره آخرین تحولات و راه‌کارهای مشترک برای جلوگیری از گسترش درگیری‌ها در غزه گفت‌وگو کنند. درحالی که کشورهای عربی خواستار توقف فوری درگیری‌ها در غزه شده‌اند، بلینکن روز شنبه در نشستی خبری با همتایان خود از اردن و مصر، گفت که آتش‌بس به گروه حماس فرصت می‌دهد تا دوباره خود را سازماندهی کند و حملاتی مشابه حمله هفتم اکتبر انجام دهد. اما جو بایدن، رئیس‌ جمهوری آمریکا، تایید کرد پیشرفت‌هایی در زمینه برقراری «وقفه‌های انسان‌دوستانه» در جنگ اسرائیل و حماس به‌دست آمده است. سخنگوی عرب‌زبان ارتش اسرائیل نیز شنبه‌شب در حساب اکس خود نوشت که روز یکشنبه در بازه‌ای چهار ساعته، از ۱۰ صبح تا دو بعدازظهر به وقت محلی، ارتش اسرائیل یک کریدور بشردوستانه باز خواهد کرد تا غیرنظامیان باقی‌مانده در شمال غزه، آنجا را ترک و به‌سمت جنوب حرکت کنند. روز شنبه نیز اسرائیل جاده اصلی به جنوب از شهر غزه را برای سه‌ساعت باز اعلام کرده بود تا کسانی که می‌خواهد، آنجا را ترک کند. اسرائیل در ادامه روز، حماس متهم کرد که مانع از خروج غیرنظامیان از این مسیر شده است.
از سوی دیگر، روز شنبه چند شهر در کشورهای اروپایی و آمریکایی صحنه تظاهرات‌های بزرگی در حمایت از فلسطینیان بود. 
درگیری‌های حماس و اسرائیل از روز هفتم اکتبر با حمله غافلگیرکننده نیروهای حماس به جنوب اسرائیل آغاز شد. بنابر اعلام مقام‌های اسرائیلی، در حمله حماس به اسرائیل ۱۴۲۰ نفر کشته و ۲۴۱ نفر گروگان گرفته شده‌اند.  وزارت بهداشت حماس در غزه نیز روز جمعه اعلام کرد که از هفتم اکتبر و شروع جنگ تاکنون، دست‌کم ۹۴۸۸ فلسطینی در حملات اسرائیل به نوار غزه کشته شده‌اند. البته کارشناسان درمورد صحت و دقت این آمار که قابل راستی‌آزمایی ازسوی نهادهای مستقل نیست، تردیدهایی را مطرح کرده‌اند.
انفجار در اردوگاه آوارگان المغازی غزه بیش ‌از ۳۰ کشته برجای گذاشت 
انفجاری در اردوگاه آوارگان المغازی، واقع‌در مرکز غزه، شنبه‌شب بیش از ۳۰ کشته برجای گذاشت. مقام‌های وزارت بهداشت حماس دلیل انفجار را حمله هوایی اسرائیل اعلام کرده‌اند، اما ارتش اسرائیل در مورد اینکه آیا این منطقه را هدف قرار داده یا خیر، هنوز اظهار نظری نکرده است.
به گزارش خبرگزاری فرانسه، یک سخنگوی ارتش اسرائیل اعلام کرد آن‌ها در حال بررسی‌اند که آیا ارتش اسرائیل در آن زمان در این منطقه عملیات داشته است یا خیر. سخنگوی وزارت بهداشت حماس در غزه اعلام کرد که اسرائیل شنبه‌شب یک حمله هوایی مرگبار در مرکز نوار غزه انجام داده است که در آن بیش از ۳۰ نفر در اردوگاه آوارگان المغازی کشته شده‌اند. به گفته رئیس بخش پرستاری در بیمارستان شهید الاقصی که در مجاورت این اردوگاه قرار دارد، در ساعات پایانی شنبه‌شب انفجاری در این کمپ ده‌ها کشته و تعداد زیادی زخمی برجای گذاشته است. 
او به سی‌ان‌ان گفت که جسد دست‌کم ۳۳ نفر را که درنتیجه آنچه به ادعای او حمله هوایی اسرائیل بوده، دیده است. به گفته او، بسیاری از قربانیان زن و کودک بودند و با انتقال اجساد بیشتر به بیمارستان، آمار کشته‌شدگان افزایش خواهد یافت. اردوگاه آوارگان المغازی در بخش مرکزی غزه واقع شده است. بنابر اعلام آژانس امداد و کار سازمان ملل متحد، این اردوگاه با کوچه‌های باریک و بیش از ۳۳هزار نفر در فضایی با مساحت ۰.۶ کیلومتر مربع، تراکم جمعیت بالایی دارد.
ترکیه در مورد وضعیت غزه با مصر و اردن صحبت کرد
یک منبع آگاه دیپلماتیک خبر داد که هاکان فیدان، وزیر خارجه ترکیه، در مورد وضعیت غزه، در تماس‌های تلفنی جداگانه، با همتایان مصری و اردنی‌اش صحبت کرد. به گزارش گاردین، فیدان در این تماس‌ها در مورد «توقف حملات به غیرنظامیان در غزه» و برقراری آتش‌بس فوری تبادل نظر کرد. او همچنین در گفت‌و‌گو با سامه شکری، وزیر خارجه مصر، بر تلاش‌ها برای تضمین ارسال بی‌وقفه و بدون مانع کمک‌های بشردوستانه به غزه، تاکید کرد. پیش‌بینی می‌شود که فیدان برای گفت‌و‌گو در مورد وضعیت غزه، روز دوشنبه در آنکارا با آنتونی بلینکن، وزیر خارجه آمریکا، دیدار کند.
برنامه جهانی غذا: کمک‌های ارسالی به غزه به‌هیچ‌وجه کافی نیست 
سیندی مک‌کین، رئیس برنامه جهانی غذا، گفت کمکی که در حال حاضر به غزه می‌رسد «به‌هیچ‌وجه کافی نیست» و نیازهای روزافزون مردم غزه را تامین نمی‌‌کند. به گزارش رویترز، او پس از بازدید از گذرگاه رفح، گفت: «باید به همکاری با یکدیگر ادامه دهیم تا دسترسی امن و پایدار به غزه در مقیاسی هم‌سطح وضعیت فاجعه‌بار خانواده‌ها باشد.»
 پاپ فرانسیس: به‌خاطر خداوند جنگ غزه را تمام کنید
پاپ فرانسیس، رهبر کاتولیک‌های جهان، روز یکشنبه خواستار توقف درگیری در غزه شد و درخواست کرد کمک‌های بشردوستانه در اختیار زخمی‌ها قرار گیرد. به گزارش رویترز، او در موعظه هفتگی‌اش در واتیکان گفت: «مدام به وضعیت وخیم فلسطین و اسرائیل فکر می‌کنم که افراد بسیاری جانشان را از دست داده‌اند. دعا می‌کنم که به‌خاطر خداوند آتش‌بس کنید.» پاپ در ادامه ابراز امیدواری کرد که تمام اقدام‌های لازم برای جلوگیری از گسترش درگیری صورت بگیرد، زخمی‌ها نجات داده شوند و کمک‌های بشردوستانه به دست مردم غزه برسد. رهبر کاتولیک‌های جهان افزود: «بیایید به کودکان فکر کنیم، همه کودکان درگیر در این جنگ، مانند کودکان اوکراین و درگیری‌های دیگر در حال از دست دادن آینده‌شان‌اند.» او بار دیگر خواستار آتش‌بس و آزادی گروگان‌های حماس شد و گفت کودکان گروگان‌گرفته‌شده باید نزد خانواده‌هایشان بازگردند. این شخصیت مذهبی پیش از این نیز خواستار ایجاد مسیرهای بشردوستانه شده و گفته بود که برای پایان دادن به جنگ اسرائیل و حماس به راه حل دو کشوری نیاز است.
وزارت بهداشت حماس: آمار کشته‌شدگان فلسطینی به ۹۷۷۰ نفر رسید
وزارت بهداشت حماس در غزه روز یکشنبه از افزایش تعداد کشته‌شدگان فلسطینی در غزه از زمان آغاز جنگ تاکنون، به  ۹۷۷۰ نفر خبر داد. براساس این گزارش، ۴۸۰۰ نفر از  این کشته‌شدگان کودک بوده‌اند. آمار وزارت بهداشت حماس از تعداد کشته‌شدگان در غزه درحالی به ۱۰هزار نفر نزدیک می‌شود که کارشناسان درمورد صحت و دقت این آمار که قابل راستی‌آزمایی ازسوی نهادهای مستقل نیست، تردیدهایی را مطرح کرده‌اند. 
تاکید آنتونی بلینکن بر تعهد آمریکا به آرمان‌ فلسطینی‌ها برای ایجاد کشور فلسطین 
متیو میلر،‌ سخنگوی وزارت خارجه ایالات متحده گفت که آنتونی بلینکن در دیدارش با محمود عباس،‌ رئیس تشکیلات خودگردان فلسطینی، بار دیگر بر «تعهد آمریکا به ارائه کمک‌های بشردوستانه و ازسرگیری خدمات ضروری به غزه» تاکید کرده است. میلر افزود: «وزیر خارجه همچنین تعهد ایالات متحده را برای تلاش در جهت تحقق آرمان‌های مشروع فلسطینی‌ها برای ایجاد کشور فلسطین ابراز کرد.» سخنگوی وزارت خارجه آمریکا همجنین گفت که بلینکن و عباس درباره «تلاش‌ها به‌منظور بازگرداندن آرامش و ثبات به کرانه باختری و ضرورت متوقف‌کردن خشونت‌گرایی افراطی علیه فلسطینی‌ها» رایزنی کردند. به گفته او، بلینکن پیشنهاد کرده است که یک «تشکیلات خودگردان موثر و احیاشده فلسطینی» برای مدیریت نهایی نوار غزه منطقی‌تر خواهد بود، اما تایید کرد که امنیت و حکومت این منطقه احتمالا در دوره‌ای به‌طور موقت برعهده سایر کشورها و سازمان‌های بین‌المللی خواهد بود. آنتونی بلینکن روز یکشنبه در سفری از پیش اعلام‌نشده به رام‌الله رفت و به گزارش رویترز، حدود یک ساعت با محمود عباس گفت‌وگو کرد، اما پس از این دیدار نشست خبری برگزار نشد. 
محمود عباس در دیدار با بلینکن بر ضرورت «آتش‌بس فوری غزه» تاکید کرد
نبیل ابوردینه، سخنگوی تشکیلات خودگردان فلسطینی به خبرگزاری رویترز گفت که محمود عباس، رئیس این تشکیلات، روز یکشنبه در دیدار با آنتونی بلینکن، وزیر خارجه ایالات متحده، در رام‌الله، تاکید کرده است که باید «آتش‌بس فوری» برقرار و اجازه ورود کمک‌های بشردوستانه به نوار غزه داده شود.
پربيننده‎ترين مطالب و خبرها