به روز شده در ۱۴۰۳/۰۲/۱۰ - ۱۸:۳۷
 
۰
تاریخ انتشار : ۱۴۰۲/۰۸/۱۹ ساعت ۱۷:۱۴
کد مطلب : ۴۳۸۵۵۰

تصمیم جدیدمقامات هند برای مقابله با آلودگی هوا

تصمیم جدیدمقامات هند برای مقابله با آلودگی هوا
گروه جامعه: مقامات «دهلی‌ نو»، پایتخت هند قصد دارند برای مقابله با آلودگی‌های ناشی از دود شدید و با هدف بهبود کیفیت هوای این شهر که آلوده‌ترین پایتخت جهان است، «باران مصنوعی» ایجاد کنند.به گزارش ایسنا، این تصمیم در حالی گرفته شده که بیش از یک هفته است مه ناشی از دود غلیظ تمام شهر را در بر گرفته و منجر به تعطیلی مدارس، توقف فعالیت‌های ساخت و ساز و وضع محدودیت برای استفاده از وسایل نقلیه شده است.
 
این اولین بار است که در هند چنین تصمیمی گرفته شده و وزیر محیط زیست ایالتی اعلام کرد که بسته به تایید قانونی و شرایط آب و هوایی، مقامات تلاش خواهند کرد تا از حدود ۲۰ نوامبر اولین پروازها را برای بارورسازی ابرها انجام دهند.

کیفیت هوا در این شهر هر سال با سرد شدن هوا بدتر می‌شود زیرا در کنار آلودگی‌های ناشی از وسایل نقلیه، صنایع و گرد و غبار ساختمانی، سوزاندن زباله‌های کشاورزی نیز آغاز می‌شود.«گوپال رای»، وزیر محیط زیست دهلی به خبرنگاران گفت پیشنهادی که توسط کارشناسان درباره بارش باران تهیه شده است، امروز (جمعه) به دیوان عالی کشور ارائه خواهد شد.

او افزود: معتقدم با توجه به شرایطی که داریم و اگر از طرف همه حمایت شویم، می‌توانیم چنین کاری را عملی کنیم.پیش از این چین، اندونزی و مالزی به همین شیوه بارندگی ایجاد کرده بودند.بنا بر اعلام دپارتمان محیط زیست دهلی، قرار است در جریان این پروژه ابرها بارور شوند؛ تکنیکی که در آن از موادی مانند یدید نقره برای ایجاد بارندگی استفاده می‌شود.

شاخص کیفیت هوای دهلی نو در اوایل روز چهارشنبه بیش از ۳۲۰ بود؛ سطحی که گروه سوئیسی «IQAir» آن را «خطرناک» طبقه‌بندی می‌کند.مقامات دهلی در اوایل روز چهارشنبه دستورالعملی برای تمام مدارس دولتی و خصوصی فرستادند، مبنی بر اینکه تمام مدارس از پنج‌شنبه ۹ تا ۱۸ نوامبر در «تعطیلات زمستانی» خواهند بود. این تعطیلات پیش از این برای ماه ژانویه برنامه‌ریزی شده بود.

هفته گذشته با بدتر شدن کیفیت هوا، دادگاه عالی هند نیز به ایالت‌های اطراف دهلی نو دستور داد تا کشاورزان را از سوزاندن بقایای محصولات منع کنند.دود حاصل از «کلش‌سوزی» (آتش زدن عمدی کلش یا کاهی که پس از برداشت غلات برجای می‌ماند) توسط کشاورزان در ترکیب با آلودگی ناشی از اگزوز وسایل نقلیه و گازهای گلخانه‌ای حاصل از کارخانه‌ها هر زمستان، پایتخت هند را در مه‌دودی غلیظ و مرگبار فرو می‌برد.

در همین حال، مقامات پاکستان روز سه شنبه «وضعیت اضطراری بهداشتی» را در «لاهور»، دومین شهر پرجمعیت این کشور و سایر مناطق شمال شرقی به دلیل آلودگی هوا وضع کردند.شاخص کیفیت هوا در مناطقی از این کشور به عدد ۴۰۰ رسیده است.«محسن نقوی»، وزیر موقت ایالت «پنجاب» در یک کنفرانس خبری گفت که به غیر از یکشنبه ها، ادارات، مدارس، دانشگاه‌ها، سینماها، پارک ها و سایر اماکن عمومی در روزهای پنجشنبه، جمعه و شنبه نیز تا اطلاع ثانوی تعطیل خواهند بود.

با این حال، بازارها فقط در روزهای شنبه و یکشنبه تعطیل خواهند بود.همچنین این مقامات اظهار کردند که دولت در حال حاضر در حالت آماده باش قرار دارد و وظیفه تسریع اقدامات برای کاهش آتش زدن محصولات کشاورزی و سایر عواملی که در ایجاد مه و دود نقش دارند را بر عهده گرفته است.
برچسب ها: آلودگی هوا هند
پربيننده‎ترين مطالب و خبرها