به روز شده در ۱۴۰۳/۰۲/۱۰ - ۲۱:۵۳
 
۱
تاریخ انتشار : ۱۴۰۲/۰۸/۲۴ ساعت ۱۰:۴۳
کد مطلب : ۴۳۹۵۳۶
دولت به جز استقراض از بانک راه دیگری بلد نیست

برخی از کسری بودجه نفع می‌برند

برخی از کسری بودجه نفع می‌برند
گروه اقتصادی:«علی قنبری»، کارشناس اقتصادی  با اشاره به اینکه ۳۰ درصد کسری بودجه چه پیامدهایی برای اقتصاد کشور خواهد داشت پاسخ داد: «متاسفانه این کسری بودجه نشان خطرناکی برای کشور است. به گزارش فراز دیلی، این نشان می‌دهد درآمدها به‌اندازه کافی و به اندازه‌ای که اعلام شد وصول نشده است. حال می‌خواهد درآمدهای نفتی، درآمدهای مالیاتی وحتی درآمدهای گمرکی باشد. به نظر می‌رسد با کسری بودجه قابل توجه که یک سوم بودجه را شامل می‌شود مواجه هستیم که این امر سبب افزایش تورم می‌شود. به دلیل اینکه برای تامین آن دولت از طرقی که عمل می‌کند باعث افزایش نقدینگی و باعث تورم می‌شود».
 
 
او تصریح کرد: «این امر باعث می‌شود درآمد مردم کاهش یابد و سفره مردم کوچکتر شود و نهایتاً باعث بی‌ارزش شدن پول ملی می‌شود. در شرایط کنونی دولت برای بودجه نمی‌خواهد هزینه‌های جاری و دستگاه‌هایی که بی‌جهت افزایش داشتند، را کاهش بدهد. لذا راه‌حل دیگری به ذهن دولت نمی‌رسد و برای آن دست به استقراض از بانک مرکزی و چاپ پول می‌زند. در نتیجه نقدینگی افزایش می‌یابد و موجب می‌شود تورم افزایش داشته باشد و کارگران و کارمندان و بازنشسته‌ها و حقوق‌بگیران ثابت متضرر شوند و پول کشور بی‌اعتبار شود».
 
 
قنبری با اشاره به اینکه چرا هر سال شاهد کسری بودجه هستیم؟ گفت: «بخاطر اینکه دولت و مجلس هماهنگ در بودجه نیستند. دولت بودجه می‌دهد و مجلس بی‌جهت افزایش می‌دهد و دقیقاً قادر به تنظیم بودجه تراز نیستند. در نتیجه درآمدها بی‌جهت افزایش می‌یابد و هزینه‌ها مطابق با درآمدهای پیش‌بینی‌شده بالا می‌رود. لذا هزینه‌ها را نمیتوانند کاهش بدهند و درآمدها نیز تامین نمی‌شود. بنابراین، کسری بودجه به وجود می‌آید که در این شرایط باعث ناترازی درآمد هزینه‌ای و افزایش تورم می‌شود».
 
این کارشناس در ادامه تصریح کرد: «در نتیجه پول ملی بی‌ارزش می‌شود و موجب می‌شود درآمدهای واقعی مردم کاهش یابد. این نکته را نیز اشاره کنم، چیدمان مدیران اقتصادی کشور خیلی مناسب نیست. به دلیل اینکه هماهنگی‌های لازم را ندارند و شناخت کافی و لازم برای بستن بودجه را ندارند. شاهد هستیم که در سالیان متمادی بودجه جاری بالا می‌رود، دستگاه‌های هزینه‌ای افزایش پیدا می‌کند و بودجه‌های عمرانی و سرمایه‌ای کاهش می‌یابد. در نتیجه یک نظم درونی در بودجه‌ریزی به دلیل عدم آگاهی دقیق مدیران اقتصادی و عدم تجریه کافی موجب ایجاد این وضعیت می‌شود».
 
او با اشاره به اینکه در کسری بودجه گروهی نفع می برند گفت: «متاسفانه کسری بودجه نیز مثل برخی از بازارهای اقتصادی گروهی هستند که نفع می برند. وقتی بودجه‌های جاری زیاد می‌شود، برخی دستگاه‌های هزینه‌ای افزایش می‌یابند و بودجه غیر واقعی را مصرف می‌کنند. به دلیل اینکه درآمدها به‌اندازه هزینه‌ها حاصل نمی‌شود و لذا برای کاهش تورم راهی جز کاهش هزینه‌های جاری غیرضروری نیست».
 
او افزود: «دولت قادر نیست این کار را انجام بدهد. چون فشار دستگاه‌هایی که بودجه جاری دارند و هزینه‌های جاری را انجام می‌دهند، نمی‌شود و این حالت نامناسب کنونی بوجود می‌آید.»
پربيننده‎ترين مطالب و خبرها