به روز شده در ۱۴۰۳/۰۲/۱۸ - ۱۳:۲۹
 
۰
تاریخ انتشار : ۱۴۰۲/۰۸/۲۶ ساعت ۱۰:۲۹
کد مطلب : ۴۳۹۸۵۰
وزیر صمت معنای تحول را می‌داند؟

جولان خودروهای مونتاژی در نمایشگاه تحول در صنعت خودرو!

جولان خودروهای مونتاژی در نمایشگاه تحول در صنعت خودرو!
گروه اقتصادی: دومین نمایشگاه تحول در صنعت خودرو در حالی برگزار شد که هنوز تعریف درستی از صنعت خودرو در کشور ارائه نشده و هر روز این صنعت با شوک جدیدی مواجه است که در نهایت این بلاتکلیفی را به بازار مصرف محصولات تولید داخل، مونتاژی‌ها و حتی وارداتی‌ها تزریق شده است.به گزارش اقتصاد24،نه خبری از تحول است نه تازگی و تکنولوژی! همان خودرو‌های سال قبل البته کمی بی کیفی تر، اما گران‌تر از گذشته در نمایشگاه تحول در صنعت خودرو. نه جذابیت و حرف جدیدی برای بازدیدکنندگان دارد و نه فضای رقابتی برای تولید کننده و سرمایه گذاران صنعت خودرویی در کشور به همراه دارد!

 عباس علی‌آبادی، وزیر صمت در حاشیه بازدید از این نمایشگاه بر حمایت این وزارتخانه از خودروسازانی که خواهان پیشرفت و تولید در تراز خودرو‌های پیشرفته جهان هستند تأکید کرد.شهریورماه سال گذشته بود که دولت تصمیم گرفت با برگزاری نمایشگاهی متفاوت موضوع تحول در صنعت خودرو را به نمایش بگذارد. حالا دومین نمایشگاه تحول در صنعت خودرو با محوریت توسعه و تولید خودرو‌های برقی برگزار شده، اما جولان خودرو‌های به ظاهر خوش آب و رنگ چینی در این نمایشگاه از همان لحظه ابتدایی ورود به چشم می‌آید.

این نمایشگاه با هدف تبیین دستاورد‌های برنامه تحولی صنعت خودرو در دولت سیزدهم و اشاعه فناوری‌های نوین در صنعت خودروسازی (خودرو‌های برقی، متصل، خودران و حمل و نقل اشتراکی)، با رویکرد گفتمان‌سازی کاربرد خودروی برقی در سطح مردم و حاکمیت به عنوان یک ضرورت ملی برای مقابله با چالش‌های زیست محیطی کشور با مشارکت شرکت‌های صنایع خودروسازی، دستگاه‌های اجرایی همکار در پروژه برقی‌سازی ناوگان حمل و نقل عمومی کلانشهرها، انجمن‌های علمی، صنفی و تخصصی، شرکت‌های دانش‌بنیان، دانشگاه‌ها و مراکز علمی و تحقیقاتی و اپراتور‌های مخابراتی برگزار شده است.

نکته قابل توجه این است که شرکت‌های خودروساز داخلی فقط ماکت خودرو‌هایی را به نمایش گذاشتند که قرار بود در آینده تولید کنند، ضمن اینکه محصولات فعلی خود را هم به این نمایشگاه آورده بودند تا زرق‌وبرق غرفه‌های خود را بیشتر کنند.

توانمندی در تولید کدام خودرو؟
یکی از بازدیدکنندگان این نمایشگاه گفت: زمانی که دولت با افتخار از برگزاری «نمایشگاه تحول صنعت خودرو» می‌گوید یعنی باید به اندازه‌ای این نمایشگاه با اولین نمایشگاه تفاوت داشته باشد که بتوان به راحتی از تحول در صنعت خودرو صحبت کرد. خودرو‌هایی که امسال به نمایشگاه آمده اند همان خودرو‌های پارسال هستند؛ برخی خودروسازان خصوصی فقط پلتفرم را جلو برده‌اند.به گفته این بازدید کننده، باید از متولیان برگزاری این نمایشگاه سوال کرد که از سال گذشته تا امسال چه تحولی در صنعت خودروسازی اتفاق افتاده است! تیم تحقیقاتی که در صنعت خودرویی کشور مستقر شده اند چه برنامه‌ای برای آینده نه چندان دور این صنعت دارند!

وی ادامه داد: امروز در این نمایشگاه فقط مونتاژکاران حضور دارند و این حضور اصلاً قابل رقابت با خودرو‌های خارجی نیست.این کارشناس صنعت خودرو تأکید کرد: تحول در صنعت خودرو به معنای تعیین تیم تخصصی، تحقیق و کار در رابطه با قطعه و خودرو و زمان بری بیش از یک سال، برنامه ریزی و آزمون و خطا قبل از تعیین و تثبیت طرح و در نهایت پافشاری برای رسیدن به خط تولید باکیفیت است.

ورود خودرو‌های برقی
در حالی وزارت صمت بر افزایش تولید خودرو تأکید دارد که هنوز هیچ یک از زیرساخت‌های آن آماده نیست. فشار وزارت صمت برای برقی‌سازی خودروها، فضای نمایشگاه را کمی متفاوت‌تر کرده، اما اگر قرار بر داشتن خودروی برقی است باید زیرساخت‌ها را در ابتدا حاضر کنید که براساس استاندارد‌های معتبرترین موسسات دنیا باشد. برقی کردن خودرو‌ها به این سادگی بدون زیرساخت ممکن نیست. حالا چند خودرو هم به اجبار به نمایش دربیاید؛ آیا زیرساخت‌ها حاضر است؟گفتنی است این نمایشگاه از ۲۳ آبان به مدت چهار روز آغاز شد و امروز جمعه، ۲۶ آبان به کار خود خاتمه می دهد.
پربيننده‎ترين مطالب و خبرها