به روز شده در ۱۴۰۳/۰۲/۱۱ - ۲۱:۰۳
 
۰
تاریخ انتشار : ۱۴۰۲/۰۹/۱۷ ساعت ۱۷:۱۶
کد مطلب : ۴۴۳۶۸۲

توافق آذربایجان و ارمنستان بر سر مبادله اسرا

گروه بین‌الملل: ارمنستان و جمهوری آذربایجان با انتشار بیانیه‌ای از دستیابی به توافقی مبنی بر تبادل اسرای جنگی بین دو کشور خبر دادند. در همین راستا ترکیه نیز از آغاز فرایند اعتمادسازی بین آذربایجان و ارمنستان ابراز خرسندی کرد.
توافق آذربایجان و ارمنستان بر سر مبادله اسرا

ارمنستان و جمهوری آذربایجان روز پنجشنبه ۷ دسامبر با انتشار بیانیه‌ای اعلام کردند که دو کشور بر سر برداشتن گام‌هایی در راستای عادی‌سازی روابط خود به توافق دست‌یافته‌اند. بر اساس بیانیه روز پنجشنبه، ایروان و باکو در حال برنامه‌ریزی برای دستیابی به یک معاهده صلح بر مبنای احترام به اصول حاکمیت و تمامیت ارضی یکدیگرند. این بیانیه می‌افزاید: «ارمنستان و جمهوری آذربایجان بر این باورند که یک فرصت تاریخی برای دستیابی به صلحی که از مدت‌ها در انتظار آن بودیم در منطقه به وجود آمده است.»
این بیانیه همچنین تصریح می‌کند که جمهوری آذربایجان توافق خود را با آزادی ۳۲ نظامی ارمنی و ارمنستان نیز موافقت خود را با آزادی ۲ نظامی جمهوری آذربایجان اعلام کرده‌‌اند. ارمنستان و جمهوری آذربایجان در بیانیه خود یادآور شدند که ایروان و باکو به گفتگوهای خود برای پیشبرد اقدامات اعتمادساز ادامه خواهند داد. دو کشور همچنین ازجامعه بین‌المللی خواسته‌اند که با در نظر گرفتن تاثیر مثبت این توافق بر سراسر منطقه قفقاز جنوبی، از تلاش‌های صورت گرفته در ایجاد اعتمادسازی متقابل پشتیبانی کنند.
وزارت امور خارجه ترکیه با انتشار بیانیه‌ای ضمن استقبال از تلاش‌های دو کشور آذربایجان و ارمنستان در زمینه اعتمادسازی، اعلام کرد که ترکیه از اقدامات بیشتر در راستای اعتمادسازی میان این دو کشور حمایت می‌کند. وزارت امور خارجه ترکیه همچنین خواستار امضای فوری توافق صلح میان آذربایجان و ارمنستان شد و دستیابی به چنین توافق‌نامه صلحی را "یکی از گام‌های مهم برای برقراری صلح و ثبات در قفقاز جنوبی" توصیف کرد.
در همین راستا چارلز میشل، رئیس شورای اروپا نیز با اعلام خرسندی از بیانیه مشترک ارمنستان و جمهوری آذربایجان، این توافق را "اقدامی رو به جلو" و "گامی بلند در جهت استقرار صلح پایدار در منطقه قفقاز جنوبی" توصیف کرد. سخنگوی وزارت خارجه آمریکا نیز دستیابی به این توافق را اقدامی مهم به منظور اعتمادسازی در مسیر دستیابی به توافق صلح ارزیابی کرد. دولت آلمان نیز تلاش‌های ارمنستان و جمهوری آذربایجان برای دستیابی به توافق صلح را "گام‌هایی شجاعانه و اعتمادساز" خواند.
مناقشه میان دو کشور جمهوری آذربایجان و ارمنستان از سال‌ها پیش بر سر مالکیت منطقه قره‌باغ ادامه داشته است.  در ماه سپتامبر، آذربایجان منطقه قره‌باغ کوهستانی را اشغال کرد که در جریان آن بیش از صدهزارنفر از ساکنان این منطقه به ارمنستان گریختند.
پربيننده‎ترين مطالب و خبرها