به روز شده در ۱۴۰۳/۰۲/۰۸ - ۱۲:۵۴
 
۰
تاریخ انتشار : ۱۴۰۲/۰۹/۱۸ ساعت ۱۲:۰۲
کد مطلب : ۴۴۳۷۹۴
خودروسازان قیمت یک ماشین معمولی را تا ۸ برابر افزایش دادند

خودروسازان داخلی متهم اصلی کاهش قدرت پول ملی

خودروسازان داخلی متهم اصلی کاهش قدرت پول ملی
گروه اقتصادی: «گوش اگر گوش تو و ناله اگر ناله ماست آنچه البته به جایی نرسد فریاد است» بی‌تردید این ضرب‌المثل بهترین توصیف در خصوص مسئولان تصمیم‌گیر در حوزه صنعت و بازار خودرو است.به گزارش اقصاد24،
در حالی که مجلس یازدهم در حال رسیدن به روز‌های پایانی‌اش است و دولت سیزدهم حدود ۶۰ درصد از زمانی کاری‌اش را طی کرده است، اما گلایه‌های مردم از وضعیت نابسامان در بخش خودرو، در اوج خود قرار گرفته است.

در همین خصوص، علیرضا پاک‌فطرت، نماینده شیراز در این خصوص گفت: تاسف می‌خورم که وقتی در خیابان‌های شمال شهر شیراز راه می‌روم، می‌بینم که مغازه‌های بزرگ و گران‌قیمت، نمایشگاه‌های ماشین شده‌اند و جوان‌هایی که نخبه هستند و باید در کارخانه‌ها کار کرده و تولید کنند، درگیر خرید و فروش خودرو هستند.

وی افزود: به نظرم باید وزیر صمت خودش وارد شود و مشکل را حل کند و اگر در جایی مشکلی وجود دارد به مجلس بگوید. منِ نماینده مجلس نمی‌دانم مشکل کجاست، ولی ورود خودروی نو و کارکرده زیر پنج سال را تصویب کرده‌ایم و حتی نگفتیم چند سیلندر با چه قیمتی باشد. این‌ها آیین‌نامه‌هایی است که دولت باید بنویسد و اجازه وارد شدن بدهد. دلیل انجام این کار اول رضایت مردم است.

عضو کمیسیون آموزش مجلس تصریح کرد: به دلیل تحریم‌های ظالمانه دشمن، خیلی از هواپیما‌های ما زمین‌گیر شده‌اند و در خط شیراز - تهران تعداد هواپیما‌ها و پرواز‌ها به شدت کاهش پیدا کرده و مردم به سختی بلیت پیدا می‌کنند. حتی در سیستم حمل و نقل ریلی در کل کشور خیلی عقب هستیم. نه اینکه این دولت عقب است، بلکه این دولت تلاش خودش را کرده است، بلکه در طول دولت‌های قبل یک عقب‌افتادگی را داشته‌ایم.

وی اظهار داشت: تکنولوژی ریلی ما جدید نیست که مثلاً قطار‌هایی با سرعت ۲۰۰ کیلومتر داشته باشیم، شاید هم داشته باشیم، ولی فقط در یک خط باشد، اما و در هر حال مردم نیاز به سفر دارند. پاک‌فطرت یادآور شد: باید قبول کنیم که کیفیت خودرو‌های داخلی ما متوسط است و نمی‌گویم ضعیف است، ولی آمار تصادفات بالاست و هر ساله ۱۸ هزار نفر منجر فوتی داریم و دو تا سه برابر این آمار، معلول و مجروح است و مقصر حداقل یک سوم تصادفات، ضعف خودرو‌ها هستند. 

چه اشکالی دارد که اجازه دهیم مردم خودرو وارد کنند؟
نماینده شیراز افزود: چه اشکالی دارد که اجازه دهیم مردم خودرو وارد کنند؟ ما هم تصویب کردیم که بالای یک قیمتی مالیات گرفته می‌شود که قابل توجه است و ۵ در ۱۰۰۰ است و با گرفتن مالیات هم دولت سود خوبی می‌برد و هم شهرداری عوارضش را می‌گیرد و هم مردم خودروی خوب سوار می‌شوند و هم مصرف سوخت پایین می‌آید. الان دولت روی هر لیتر سوخت، ۱۵ هزار تومان یارانه می‌دهد و خودرو خارجی نصف تولیدات ایرانی مصرف سوخت دارد. 

وی گفت: وزیر صمت باید اختیارات و قدرت بیشتری داشته باشد و به میدان بیاید و با مردم مصاحبه کند. من ندیدم وزیر صمت با مردم درد و دل کند. اگر این کار را انجام دهد، ما هم کمک می‌کنیم تا قانونی که مجلس نوشته تا به نفع مردم باشد، روی زمین نماند.

پاک‌فطرت تصریح کرد: قدرت پول ملی ما در سه، چهار سال گذشته به شدت کاهش یافته و این برای ایرانی که شعار ایران قوی می‌دهد، خوب نیست. یکی از عوامل کاهش قدرت پول ملی، خودروسازان داخلی هستند. نمی‌دانم این موضوع به چه دلیل است، آیا، چون خصولتی هستند یا چون نیروی کار زیادی دارند، این اتفاق را رقم زدند؟ ولی این خودروسازان بودند که قیمت یک ماشین معمولی را تا هشت برابر افزایش دادند. 

عضو کمیسیون آموزش مجلس اظهار داشت: در جامعه ما هر معامله‌ای که می‌شود به چند شاخص بستگی دارد که قدرت پول ملی را کاهش می‌دهد. اول خودرو است که قیمت مسکن، دلار و طلا را به دنبال خودش می‌کشد. وقتش رسیده که خود دولت در جلسه‌ای خاص، بحث خودرو را مطرح کند.

به نظرم باید سالانه حداقل به اندازه ۱۰ درصد تولید داخل، اجازه ورود خودروی خارجی بدهند. مثلاً اگر یک میلیون تولید داخلی داریم، ۱۰۰ هزار خودروی خارجی وارد شود و این کار، حُسن زیادی دارد. یکی این است که رقابت به وجود آمده و کیفیت شرکت‌های داخلی بالاتر می‌رود و مجبورند قیمت‌ها را پایین بیاورند. بعد هم اینکه مردم بین خودروی داخلی و خارجی خودشان با دست باز انتخاب می‌کنند. حتی مهندسین، قطعه‌سازان و شرکت‌های دانش‌بنیان کمی بیدار می‌شوند که به سمت تکنولوژی جدید بروند.

وی در پایان خاطرنشان کرد: امروز در دنیا خودرو‌های بدون راننده ساخته شده است و حتی در حال ورود به کشور‌های اطراف ما است، بعد ما هنوز در تولید خودروی بنزینی با مصرف سوخت بالای ۱۰ لیتر در ۱۰۰ کیلومتر مانده‌ایم. نباید بیش از این مردم را معطل و ناراضی بگذاریم. حتی اگر خودروسازان داخلی ضرر بکنند هم رضایت‌مندی مردم که رهبر انقلاب هم بار‌ها تاکید کرده‌اند، مهمتر است.
پربيننده‎ترين مطالب و خبرها