به روز شده در ۱۴۰۳/۰۲/۰۸ - ۱۲:۳۶
 
۰
تاریخ انتشار : ۱۴۰۲/۰۹/۲۱ ساعت ۱۱:۵۲
کد مطلب : ۴۴۴۳۳۰

آلودگی‌هوا چگونه باعث بروز بیماری عفونی می‌شود

آلودگی‌هوا چگونه باعث بروز بیماری عفونی می‌شود
گروه سلامت: یک متخصص عفونی با اشاره به تاثیر آلودگی هوا بر بروز بیماری‌های عفونی گفت: وقتی دستگاه تنفس با مواد موجود در هوای آلوده آزرده شود، نسبت به پذیرش عوامل میکروبی مانند ویروس‌ها و باکتری‌ها حساس می‌شود.
 
به گزارش  ایسنا، دکتر سید محمد علوی با اشاره به تاثیر آلودگی هوا بر سلامت و بروز بیماری‌های عفونی اظهار کرد: به طور کلی انسان برای ادامه حیات از سه عنصر آب، غذا و خاک استفاده می‌کند. با آلوده شدن هوا، آلودگی هوا از طریق زمین و خاک آلوده نیز به غذا و آب و محیط زیست اطراف منتقل می‌شود. بنابراین آلودگی هوا می‌تواند موجب آلودگی محیط زیست ما شود و محیط زیست بر سلامت انسان اثرگذار است.
 
وی در خصوص تاثیر آلودگی هوا بر بروز بیماری‌های عفونی، گفت: این مساله به این بستگی دارد که هوای آلوده با چه چیزهایی آلوده شده باشد؛ مثلا گاهی اوقات آلودگی هوا به دلیل ذرات گرد و خاک رخ می‌دهد و به ظاهر منجر به بروز بیماری‌های عفونی نمی‌شود اما وقتی دستگاه تنفس با مواد موجود در هوای آلوده آزرده شود، نسبت به پذیرش عوامل میکروبی مانند ویروس‌ها و باکتری‌ها حساس می‌شود.

علوی تصریح کرد: بنابراین مردم در پی آلودگی هوا دچار تنگی نفس و آسم می‌شوند یا مجرای تنفسی آن‌ها بر اثر مواد آلاینده، ملتهب می‌شود و دچار اختلال در دم و بازدم می‌شوند. در این شرایط، اگر در محیط و هوا عوامل میکروبی وجود داشته باشد، مثلا فصل شیوع آنفلوآنزا یا کرونا باشد، این افراد نسبت به ابتلا به این عفونت‌ها حساس می‌شوند.

وی عنوان کرد: افرادی که در محل زندگی یک بیماری ریوی باکتریالی زندگی می‌کنند، بر اثر سرفه و ترشحات آلوده‌ای که در هوا پخش می‌شود هم دچار این بیماری عفونی می‌شوند،  بنابراین آلودگی هوا می‌تواند دستگاه تنفس ما را نسبت به بروز بیماری‌های عفونی بر اثر مجاورت با افراد آلوده به بیماری، حساس کند.

علوی بیان کرد: همچنین ممکن است افرادی که دچار حساسیت‌های پوستی هستند، به دلیل آلودگی هوا به خارش و بیماری‌های پوستی مبتلا شوند و بر اثر خارش و زخمی کردن پوست نیز ممکن است عفونت‌های بیماری‌های پوستی باکتریال بروز پیدا کند.این متخصص عفونی با تاکید بر لزوم استفاده از ماسک N۹۵ در شرایط آلودگی هوا بیان کرد: در شرایط آلودگی هوا افراد مبتلا به بیماری‌های زمینه‌ای، کودکان و افراد مسن باید از حضور در فضای خارج از منزل خودداری کنند و تنها برای کارهای ضروری و فوری از منزل خارج شوند و حتما داروهای خود را مصرف کنند.
پربيننده‎ترين مطالب و خبرها