به روز شده در ۱۴۰۳/۰۲/۲۶ - ۱۰:۲۴
 
۰
تاریخ انتشار : ۱۴۰۲/۰۹/۲۴ ساعت ۰۱:۳۰
کد مطلب : ۴۴۴۶۸۱
وزیر دفاع اسرائیل: جنگ را ادامه می‌دهیم و هیچ‌کس نمی‌تواند برای ما تعیین تکلیف کند

گالانت به سالیوان: جنگ تا چند ماه دیگر ادامه خواهد داشت

گروه بین‌الملل: وزیر دفاع اسرائیل می‌گوید جنگ بین اسرائیل و حماس "بیش از چند ماه" ادامه خواهد یافت.
گالانت به سالیوان: جنگ تا چند ماه دیگر ادامه خواهد داشت
یوآو گالانت، در دیدار با جیک سالیوان مشاور امنیت ملی ایالات متحده آمریکا در تل‌آویو، افزود: نابود کردن حماس به دلیل این که این گروه، "زیرساخت‌های زیرزمین و روی زمین" ساخته آسان نیست. او افزود: اما اسرائیل در نهایت پیروز خواهد شد اما سخنگوی کاخ سفید پس از هشدار وزیر دفاع اسرائیل مبنی بر اینکه جنگ با حماس «بیش از چند ماه» ادامه خواهد داشت، اطمینان داد که ایالات متحده می‌خواهد جنگ بین اسرائیل و گروه حماس «هرچه زودتر پایان یابد». جان کربی روز پنجشنبه درباره سفر جیک سالیوان مشاور امنیت ملی کاخ سفید به اسرائیل افزود که سالیوان در این سفر درباره تغییر حمله اسرائیل به غزه «در آینده نزدیک» به سمتِ «عملیات با شدت کم» بحث کرد.
پیش از این اظهارات، وزیر دفاع اسرائیل گفت: هدف و وظیفه‌ ما نابودی حماس و بازگرداندن گروگان‌ها به خانه است، بنابراین بدون توجه به فشارهای جهانی به عملیات نظامی خود در غزه ادامه می‌دهیم تا به همه اهدافمان برسیم. یوآو گالانت، تاکید کرد که ادامه‌ عملیات نظامی اسرائیل در غزه، حماس را برای توافق بر سر معامله‌ دیگری برای آزادی گروگان‌ها تحت فشار قرار خواهد داد. او افزود: ما با قدرت به حملات خود ادامه می‌دهیم. هم در شمال و هم در جنوب غزه و هیچ‌کس نمی‌تواند برای ما تعیین تکلیف کند که چه کاری انجام دهیم.
جیک سالیوان روز پنجشنبه در اسرائیل با بنیامین نتانیاهو نخست‌وزیر این کشور نیز دیدار کرد.
تصویب افزایش هفت میلیارد دلاری بودجه اسرائیل برای جنگ غزه
پارلمان اسرائیل، کنست، روز پنج‌شنبه اصلاحیه قانون بودجه دولتی سال جاری را تصویب کرد که بر اساس آن، هفت میلیارد دلار برای پوشش جنگ غزه به بودجه دولتی اضافه شد. به گزارش رسانه‌های اسرائیلی حدود ۲۶ میلیارد شِکِل (۷ میلیارد دلار) به بودجه سال جاری دولت برای پوشش جنگ غزه، مقابله با حملات حزب‌الله، کمک‌های انسان‌دوستانه به خانواده‌های شهروندان اسرائیلی آسیب‌دیده از جنگ، خصوصاً ۲۰۰ هزار اسرائیلی آواره شده از مناطق مرزی با لبنان و غیره اضافه شد. اصلاحیه قانون بودجه با رای موافق ۵۹ کرسی و رای مخالف ۴۴ کرسی از کل ۱۲۰ کرسی کنست تصویب شد. علت مخالفت اپوزیسیون، تخصیص نیم میلیارد شِکِل بودجه جدید برای امور اجتماعی و حتی آموزشی در زمینه‌های مختلف بود. برخی نمایندگان، دولت بنیامین نتانیاهو را به سیاسی‌کاری و سوء استفاده از وضعیت جنگی برای جذب بودجه برای امور غیرضروری متهم کردند. یائیر لاپید رهبر اپوزیسیون و بنی گانتس عضو کابینه جنگ دولت نتانیاهو از جمله افراد مخالف با این بخش از اصلاحات بودجه بودند.
اظهارات متناقض اسرائیل و حماس درباره مذاکرات برای وقفه و تبادل گروگان‌ها و زندانیان
در حالی که سی‌ان‌ان به نقل از یک «منبع آگاه» گزارش داده که اسرائیل سفر رئیس موساد به قطر را برای ازسرگیری مذاکرات درباره وقفه در عملیات جنگی و تبادل گروگان و زندانی «لغو» کرده، یک مقام ارشد حماس مطلبی متناقض با آن بیان کرده است. این مقام ارشد که به نام او اشاره‌ای نشده، روز پنجشنبه، به خبرگزاری آلمان گفته که مذاکره کنندگان در حال «گفت‌وگوهای جدی درباره آتش‌بس» در غزه هستند. این خبرگزاری به نقل از این مقام نوشته است: «تا زمانی که آتش بس اجرایی نشود، تبادل گروگان‌ها و اسیران انجام نخواهد شد.» شبکه آمریکایی سی‌ان‌ان روز پنج‌شنبه با استناد به یک «منبع آگاه» گزارش داد که اسرائیل سفر برنامه‌ریزی شده رئیس موساد به قطر را برای ازسرگیری مذاکرات درباره وقفه در عملیات جنگی و تبادل گروگان و زندانی «لغو کرده است». کانال ۱۳ تلویزیون اسرائیل نیز چهارشنبه شب خبر داده بود که کابینه جنگی این کشور به ریاست بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر با انجام سفر داوید برنئا به دوحه مخالفت کرده است. رئیس موساد و همچنین ویلیام برنز، رئیس سی‌آی‌ای، ماه گذشته در دور پیشین مذاکرات در قطر نقش مستقیم داشتند و هر دو همزمان مدتی را در دوحه در جریان مذاکرات سپری کردند.
اسرائیل برای بازداشت رهبران حماس جایزه تعیین کرد!

ساکنان غزه روز پنج‌شنبه،‌ بیانیه‌هایی را که ارتش اسرائیل از آسمان روی این باریکه پرتاب کرده نشان می‌دهند که اسرائیل برای یافتن چهار نفر از سران حماس در مجموع یک میلیون دلار جایزه نقدی تعیین کرده است. اسرائیل برای کمک به یافتن یحیی سنوار رهبر حماس در باریکه غزه ۴۰۰ هزار دلار، محمد سنوار (برادر یحیی و فرمانده شاخه جنوبی حماس) ۳۰۰ هزار دلار، برای رافع سلامه ۲۰۰ هزار دلار و برای محمد ضیف فرمانده کل یگان‌های عزالدین قسام، شاخه نظامی حماس، صد هزار دلار جایزه تعیین کرده است. ارتش اسرائیل شماره تلفن مشخص برای تماس افراد و آدرس تلگرام خود را نیز در این اعلامیه با عنوان «به آینده خود فکر کن» ذکر کرده و افزوده است که تماس افراد محرمانه خواهد ماند.
حماس: نتانیاهو و ارتش او چیزی تا اعلام شکست فاصله ندارند
اسامه حمدان - نماینده حماس در بیروت گفت: مذاکره در مورد مبادله اسرا تنها پس از توقف کامل جنگ علیه غزه و پذیرش شروط مقاومت امکان پذیر خواهد بود. وی در ادامه تصریح کرد: اولین نشانه مصداقیت آمریکا، تعلیق پل هوایی برای اعزام روزانه ۶۰ هواپیما به اراضی اشغالی است. اسامه حمدان خاطرنشان کرد: از هر اقدام و تلاشی در جهت توقف جنگ و آزادی اسرای خود استقبال می‌کنیم. رژیم اشغالگر و دولت بایدن بخاطر سرسختی خود مسئول ادامه کشتار و قتل عام مردم غزه هستند. عضو ارشد حماس افزود: اقدام واشنگتن به تحریم رهبران حماس در راستای همسویی با رژیم اشغالگر انجام می‌گیرد. به دنبال آینده غزه پس از جنگ نباشید، به فکر آینده اسرائیل باشید.
حمدان تأکید کرد که موضع ما همانند همیشه به رسمیت نشناختن رژیم اشغالگر در هیچ بخشی از این سرزمین است. وی همچنین گفت که تونل‌های حماس به دست مهندسانی ماهر و مجرب ساخته شده و برای مقابله با هرگونه خطر احتمالی آماده شده است.
ارتش اسرائیل: ده‌ها عضو حماس در بیمارستانی در غزه بازداشت کرد 
سخنگوی ارتش اسرائیل با انتشار فیلمی گفته است که ۷۰ عضو حماس که در بیمارستان کمال عدوان در شمال غزه مستقر بودند با تمام تسلیحات خود را تسلیم کردند. به گزارش هاآرتص، این افراد از بیمارستان کمال عدوان در بیت لاهیا در شمال غزه خارج شدند. ارتش در حساب کاربری خود در شبکه ایکس تصاویری از شماری از مردان فلسطینی را که نیمه بالای بدن آن‌ها برهنه است و اسلحه بالای سر خود گرفته و از دل ویرانه‌هایی بیرون می‌آیند، منتشر کرد. وزارت بهداشت غزه که در سلطه حماس است، روز ۲۲ آذر گفته بود که ارتش اسرائیل بیمارستان کمال عدوان را محاصره کرده است. ارتش اسرائیل در مکاتبه با مدیرکل وزارت بهداشت غزه «هشدار» داده بود اگر فعالیت حماس در این بیمارستان متوقف نشود، ارتش حق خود را برای انجام اقدامات لازم براساس قوانین بین‌الملل «محفوظ می‌داند».
۱۱۸ اسیر‌ زنده در اسارت حماس هستند
به گفته مقامات اسرائیلی، در مجموع ۱۳۵ نفر که برخی از آنها گمان می‌رود کشته شده‌اند، هنوز در اسارت گروه حماس در نوار غزه به سر می‌برند. به گزارش خبرگزاری فرانسه، تاکنون ۱۱۰ گروگان آزاد شده‌اند که ۱۰۵ نفر از آنها با فلسطینی‌هایی که در زندان‌های اسرائیل در طی یک وقفه هفت روزه نبرد به سر می‌بردند، مبادله شده‌اند. از این تعداد ۳۳ نفر کودک، ۴۹ نفر زن و ۲۸ نفر مرد بوده‌اند. اسرائیل همچنین جسد پنج نفر که به غزه ربوده شد، به کشورشان بازگرداندند. به گفته مقامات اسرائیلی، در مجموع هنوز ۱۱۸ گروگان در غزه زنده هستند. حماس همچنین اجساد هشت گروگانی را که در غزه جان باختند و ۹ نفر دیگر را که در ۷ اکتبر جان باختند و اجساد آنها به غزه آورده شد، در دست دارند. از ۱۱۸ نفری که گفته می‌شود هنوز زنده هستند، ۱۰۷ نفر اسرائیلی یا دوتابعیتی، هشت نفر تایلندی، یک نفر نپالی، یک نفر تانزانیایی و یک نفر فرانسوی-مکزیکی هستند. ارتش اسرائیل دیروز به خانواده تال حایمی، یک شهروند ساکن کیبوتص «نیرعوز» در جنوب اسرائیل و خانواده جاشوا لوآیتو مولل، یک شهروند تانزانیایی خبر داده که این ‌دو کشته‌ شده‌اند و جسد آن‌ها در دست حماس است. به گزارش هاآرتص، ارتش جزئیات مستندات خود در خصوص مرگ این دو اسرائیلی و خارجی ربوده شده به غزه را منتشر نکرده، اما بر اساس سوابق، این خبر تنها زمانی به خانواده‌ها اطلاع داده می‌شود که اسرائیل به مستندات قطعی آن دست یافته است. به گزارش رسانه‌های اسرائیل، تال حایمی و جاشوا لوآیتو مولل در همان روز نخست حمله در روز ۱۵ مهر به دست حماس کشته شده و اعضای حماس جسد آن‌دو را به غزه برده‌اند.
 ابومرزوق تلویحا اعلام کرد حماس آماده به رسمیت شناختن اسرائیل است
یکی از مقامات ارشد حماس تلویحا از به رسمیت شناختن اسرائیل اشاره کرده است. موسی ابومرزوق که در خارج از غزه ساکن است در مصاحبه با المانیتور گفت: «شما باید مواضع رسمی را در نظر داشته باشید، موضع رسمی این است که سازمان آزادیبخش فلسطین، اسرائیل را به رسمیت شناخته است.» ابومرزوق، با بیان اینکه، ما به دنبال این هستیم که بخشی از ساف باشیم و به تعهدات آن احترام بگذاریم افزود: «حماس به دنبال تشکیل کشور فلسطین در مرزهای ۱۹۶۷ است!» این اظهارات بی‌سابقه در حالیست که در اساسنامه حماس، دولت فلسطین شامل کل اسراییل می‌شود و هیچگونه حقی برای اسراییل بعنوان یک دولت در نظر گرفته نشده است. سازمان آزادیبخش فلسطین، به رهبری محمود عباس که سازمان رسمی همه جناح‌های فلسطینی به جز حماس و جهاد اسلامی است، در سال ۱۹۹۳ به طور رسمی "حق وجود اسرائیل" را به رسمیت شناخت. در مقابل، اسرائیل و سازمان ملل و کشورهای جهان، سازمان آزادیبخش فلسطین را به عنوان تنها نماینده فلسطینیان به رسمیت شناختند.
پربيننده‎ترين مطالب و خبرها