به روز شده در ۱۴۰۳/۰۲/۲۳ - ۱۹:۰۴
 
۳۰
تاریخ انتشار : ۱۳۹۳/۰۳/۲۰ ساعت ۱۶:۰۶
کد مطلب : ۴۴۷۳۷
مالکی خواستار اعلام حالت فوق العاده شد

داعش پس از تصرف موصل در حال غارت بانکهاست!

گروه بين الملل: ائتلاف اتحاد ملی عراق با صدور بیانیه به تحرکات جدید گروه تروریستی داعش در استانهای مختلف عراق واکنش نشان داد.
داعش پس از تصرف موصل در حال غارت بانکهاست!
ائتلاف اتحاد ملی عراق با صدور بیانیه ای از ملت عراق و تمامی جریانهای سیاسی این کشور خواست در برابر تروریسم هم قسم شده و یکپارچه عمل کنند. در بیانیه ائتلاف اتحاد ملی عراق آمده است: تمامی گروهها باید اقدامات تروریستی و تلاشهای تفرقه افکنانه میان ملت عراق را محکوم کنند. اعضای ائتلاف اتحاد ملی عراق با حضور در منزل "ابراهیم الجعفری" رئیس این ائتلاف، آخرین تحولات امنیتی کشور را بررسی کرده اند. در تحولی دیگر، "نوری المالکی" نخست وزیر عراق در نخستین واکنش به تحرکات گروه تروریستی داعش، از پارلمان این کشور خواست در عراق حالت فوق العاده برقرار کنند.

منابع عراقی پيش از ظهر امروز از خروج کامل ارتش عراق از استان نینوا و استقرار عناصر داعش در خیابانهای موصل خبر داده بودند.
منابع عراقی تأکید کردند ارتش عراق به صورت کامل از استان نینوا خارج شد و همه هواپیماهای نظامی از فرودگاه موصل به کرکوک انتقال یافت. این منابع خاطرنشان کردند که عناصر داعش اکنون در خیابانهای موصل مستقر شده اند. از سوی دیگر، دفتر نخست وزیر عراق، محاصره شدن هیأت همراه فرمانده نیروی زمینی ارتش عراق در موصل را تکذیب کرد. خبرنگار شبکه العالم نیز گزارش داد، عناصر داعش که اکنون بیشتر مناطق موصل را تصرف کرده اند در حال غارت بانکها هستند. مقر احزاب وابسته به طالبانی و بارزانی نیز کاملا تخلیه شده است. عناصر داعش بامداد امروز به ساختمان استانداری نینوا در موصل یورش برده و آن را تصرف کردند. آنان همچنین علاوه بر فرودگاه موصل، ساختمان شبکه‌های "سما الموصل" و "نینوا الغد" را نیز تحت کنترل خود در آوردند و نیروهای خود را در بخش های شرقی و غربی این شهر مستقر کردند.
عناصر داعش حداقل دو هزار محکوم را نیز از زندانهای شهر موصل فراری دادند.

اعلام بسیج عمومی در عراق و درخواست برای وضع حالت فوق العاده

در پی تسلط شبه نظامیان وابسته به القاعده به بخش‌هایی از استان نینوا و تحت کنترل گرفتن سلاح‌های سنگین موجود در این استان، دولت عراق بسیج عمومی اعلام کرد و از پارلمان خواست تا حالت فوق‌العاده وضع کند.
دولت مرکزی عراق از پارلمان این کشور خواسته تا به دلیل شرایط پیش آمده در استان نینوا، در این کشور به ویژه مناطق شمالی حالت فوق‌العاده اعلام کند. بنابراین گزارش، هم اکنون در شهر تکریت واقع در استان صلاح‌الدین نیز منع آمد و شد اعلام شده که دلیل آن جلوگیری از حمله احتمالی شبه نظامیان وابسته به "دولت اسلامی عراق و شام" (داعش) به این شهر اعلام شده است.

در کرکوک نیز حالت منع آمد و شد جزئی برقرار شده و نیروهای دولت مرکزی و پیش مرگ‌های کرد در این منطقه به حالت آماده باش کامل درآمده‌اند. دلیل این درخواست دولت عراق دستیابی شبه نظامیان داعش به انبارهای سلاح و مقرهای ارتش و نیروهای امنیتی در استان نینوا است که توان تسلیحاتی این شبه نظامیان را بسیار بالا برده و در نتیجه می‌توانند برای دولت مرکزی عراق خطرات جدی به وجود بیاورند. بنا به گفته منابع عراقی، شبه نظامیان داعش در شهر موصل که گفته می‌شود بیش از پنج هزار فرد مسلح هستند، توانسته‌اند ده‌ها دستگاه تانک و خودرو زرهی و چندین فروند هلی‌کوپترنظامی را به کنترل خود درآورند که احتمال استفاده از آن‌ها علیه نیروهای دولتی وجود دارد.

قدرت داعش افزایش یافته است

روزنامه انگلیسی ایندیپندنت در گزارشی نوشت که قدرت گروه "دولت اسلامی عراق و شام" موسوم به داعش از زمان رهبری ابوبکر البغدادی روبه افزایش نهاده است. این روزنامه در گزارشی تحت عنوان "جنگ تاسیس دولت اسلامی در خاک عراق و سوریه" نوشت: تندروها جبهه جددیدی را در جنگ‌شان برای تاسیس "دولتی اسلامی" در خاک عراق و سوریه باز کرده‌اند تا جایی که حملات شدیدی را علیه شهرهای مختلف که تحت سلطه دولت عراق است، آغاز کرده‌اند.

به نوشته روزنامه مذکور، حملاتی که داعش ظرف روزهای گذشته آغاز کرده است نشان می‌دهد که این گروه تروریستی جای گروه القاعده را گرفته است که بزرگ‌ترین و خطرناک‌ترین گروه تندرو در جهان به شمار می‌آید. ایندیپندنت افزود: اراضی که داعش کنترل آن‌ها را در دست دارد شامل بخش‌های وسیعی از غرب عراق و شرق سوریه می‌شود و این چیزی است که به موفقیت کامل گروه‌های تندرو و جهادی می‌انجامد. روزنامه مذکور نوشت: تشکیل گروه دیگری در شمال عراق و شرق سوریه از سوی تندروها و تروریست‌ها، نگرانی کشورهای همجوار مثل اردن، عربستان و ترکیه را برانگیخته تا جایی که مسئولان این کشورها معتقدند، اراضی آن‌ها هدف و پایگاه بعدی جنگ‌های این تروریست‌های سنی مذهب است.
ایندیپندنت نوشت: نیرو و توان داعش از زمانی رو به افزایش نهاده است که ابوبکر البغدادی در پی انتفاضه سنی‌ها در سوریه در سال 2011 رهبری آن را بر عهده گرفت؛ انتفاضه‌ای که موجب وقوع انتفاضه سنی دیگری در عراق شد.