به روز شده در ۱۴۰۳/۰۲/۰۸ - ۱۲:۳۳
 
۰
تاریخ انتشار : ۱۴۰۲/۱۰/۰۹ ساعت ۱۲:۱۹
کد مطلب : ۴۴۷۵۷۳
در وضعیت بی‌عرضگی و تسلیم دولت‌ برابر رانت‌خوار‌ها قرار داریم

قیمت برخی خودرو‌ها در ایران، ۱۶ برابر کشور‌های همسایه است!

قیمت برخی خودرو‌ها در ایران، ۱۶ برابر کشور‌های همسایه است!
گروه اقتصادی: علیرغم دو مصوبه مجلس یازدهم در خصوص واردات خودرو‌های نو و کارکرده خارجی و البته شعار‌های دولت سیزدهم در خصوص سامان‌دهی صنعت و بازار خودرو، آن چیزی که همچنان عیان است، اوضاع آشفته صنعت و البته گرانی بالا خودرو‌های ساخت داخل است.

به گزارش اقتصاد24، در همین رابطه، سیداحمد آوایی، نماینده دزفول  گفت: واقعاً نمی‌دانم چه اراده‌ای وجود دارد که نمی‌خواهند مردم روی به خرید خودروی امن که قیمت آن منطقی باشد، بیاورند؟ من معتقدم این رویه، فساد موجود در سیستم دولتی است و این حرف را هم قبول ندارم که اگر خودرو وارد مملکت شود، برخی شاغلان در این حوزه، کارشان را از دست می‌دهند. این‌گونه صحبت‌ها، توهین به مردم است.وی افزود: ما در مجلس یازدهم و در دو مقطع، تصویب کردیم که واردات خودروی نو و کارکرده به کشور صورت بگیرد. عجیب است که قانون وضع می‌شود، اما خروجی نمی‌بینیم.

عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس تصریح کرد: وقتی ما دو مصوبه در خصوص واردات خودرو داشتیم، عده‌ای آمدند و گفتند این‌ها دنبال تحقیر مردم هستند و می‌خواهند خودروی کارکرده وارد کنند یا وقتی قانون وضع کردیم که خودروی نو وارد شود، باز ایراد گرفتند که این کار ارزبری دارد که باید بگویم این صحبت‌ها دروغ است.

همه دولت ها در خیانت تولید خودروی بی کیفیت شریک اند
آوایی اظهار داشت: ما افرادی را در کشور داریم که محصولی را صادر کردند و ارزآوری داشتند، حال آقایان بگذارند با این ارز وارد شده، خودرو وارد کشور شود. از سوی دیگر، ما عده‌ای کارمند و دیپلمات در خارج از کشور داریم که ساکن آن‌جا هستند و خودشان ارز دارند. چرا آقایان نمی‌گذارند آن‌ها خودرو وارد مملکت کنند؟وی یادآور شد: تعداد افراد کشته و مجروح در کشور به واسطه سوانح رانندگی در ایران، به اندازه افراد بی‌گناهی است که این ماه‌ها در غزه کشته شدند. چرا باید روزانه این همه کشته و مجروح به خاطر بی‌کیفیتی خودرو‌ها داشته باشیم؟ این رویه، هیچ ربطی به تحریم و استکبار جهانی ندارد و تمام دولت‌ها در این زمینه خیانت کردند. 

حتی در افغانستان هم خودرو به قیمت واقعی خریده می‌شود
نماینده دزفول گفت: چرا ۸۰ میلیون نفر ایرانی باید فدای دو، سه خودروساز داخلی شوند؟ قیمت بعضی خودرو‌های ما، ۱۶ برابر قیمت خودرو‌های کشور‌های همسایه است. حتی در افغانستان، امارات و عراق خودرو به قیمت واقعی خریده می‌شود. واقعاً چه دستی در کار است که وضعیت ما این شده است؟آوایی افزود: اسم این وضعیتی که در آن قرار داریم، بی‌عرضگی است. نامش تسلیم دولت‌ها در برابر رانت‌خوار‌ها است و اصلاً ربطی به این دولت ندارد، همه دولت‌ها در این زمینه مقصر هستند. 

چرا جلوی واردات خودروی هیبریدی را گرفته‌اند؟
وی در ادامه بیان کرد: ایران که خودروی برقی و هیبریدی تولید نمی‌کند. چرا این‌دست خودرو‌ها را وارد نمی‌کنند؟ با خودروی هیبریدی که صنعت داخلی ما ضربه نمی‌خورد، پس دلیل این وضعیت چیست؟ چرا به خودرو‌هایی که کیفیت بالاتری دارند، لوکس می‌گویند؟ آن‌ها فقط ایمنی بالاتری دارند. شما‌ها مشکل دارید که نمی‌گذارید این خودرو‌ها وارد کشور شوند؟ اجازه واردات بدهید تا هرکسی پول دارد و دلش می‌خواهد، آن خودرو را بخرد.
نماینده دزفول در پایان خاطرنشان کرد: رویه کنونی در حوزه خودرو، یعنی تنگ‌نظری و تسلیم یک‌سری رانت و فساد‌ها شدن. متاسفانه، تمام دولت‌ها این راه را رفته‌اند.
پربيننده‎ترين مطالب و خبرها