به روز شده در ۱۴۰۳/۰۲/۱۲ - ۲۰:۴۶
 
۱
تاریخ انتشار : ۱۴۰۲/۱۰/۱۱ ساعت ۱۶:۰۲
کد مطلب : ۴۴۸۰۴۰

کناره‌گیری ملکه دانمارک پس از ۵۲ سال سلطنت

کناره‌گیری ملکه دانمارک پس از ۵۲ سال سلطنت
گروه بین الملل: مارگارت دوم، ملکه ۸۳ ساله دانمارک  در سخنرانی سالانه خود در تلویزیون، به مناسبت آغاز سال ۲۰۲۴ میلادی به طور ناگهانی اعلام کرد "پس از ۵۲ سال پادشاهی، در ۱۴ ژانویه ( ۱۴ روز دیگر) از راس سلطنت کناره‌گیری می‌کند": «من تاج و تخت را به پسرم، ولیعهد فردریک می‌سپارم.»دویچه وله فارسی را در اینستاگرام دنبال کنید
ملکه دانمارک پیش از این همیشه تاکید کرده بود که "می‌خواهد تا زمان مرگش بر تخت سلطنت بماند".
مارگارت دوم پس از مرگ پدرش فردریک نهم، تاج و تخت قدیمی‌ترین سلطنت اروپا را در ۱۴ ژانویه ۱۹۷۲ به دست گرفت. او در زمان جلوس به سلطنت با کنت فرانسوی، "هانری دو لابورد دو مونپزات" ازدواج کرده بود و دو پسر داشت: فردریک چهار ساله و یواخیم سه ساله. در سال ۲۰۱۸، همسرش که از زوال عقل رنج می‌برد و بیماری ریوی داشت، پس از ۵۰ سال زندگی مشترک در سن ۸۳ سالگی درگذشت.
مارگارت در این سخنرانی به عمل جراحی کمرش که در فوریه سال ۲۰۲۳ انجام شد، اشاره کرد. این عمل جراحی اگرچه به خوبی انجام شد، اما باعث شد او به آینده خود در مورد این که آیا باز هم می‌تواند ملکه باقی بماند، فکر کند. ملکه گفت: «مسلما دیگر نمی‌توان به اندازه گذشته خدمت کرد.»رسانه‌های دانمارکی این سخنرانی ملکه مارگارت را "تاریخی" توصیف کردند. پس از اعلام این خبر، جمعیتی که مقابل کاخ آمالینبورگ تجمع کرده بودند، مارگارت دوم را تشویق کردند.
مارگارت دوم، ملکه‌ای که همیشه لباس‌های رنگارنگ و درخشان می‌پوشد، اغلب سیگار می‌کشد، در میان مردم محبوبیت زیادی دارد و بسیار خلاق و علاقمند به هنر است، همیشه تاکید کرده بود که می‌خواهد تا زمان مرگش بر تخت سلطنت بماند. از زمان درگذشت الیزابت دوم، ملکه بریتانیا در ۸ سپتامبر ۲۰۲۲، او به عنوان یک زن طولانی‌ترین دوره حکومت بر یک کشور اروپایی را داشته است.

 
برچسب ها: دانمارک
پربيننده‎ترين مطالب و خبرها