به روز شده در ۱۴۰۳/۰۲/۱۲ - ۱۱:۱۴
 
۱
تاریخ انتشار : ۱۳۹۳/۰۳/۲۱ ساعت ۱۳:۲۳
کد مطلب : ۴۴۸۳۸
ایران دارای پتانسیل زیادی درزمینه صنایع دستی است

صنایع دستی شاخصه فرهنگ و تمدن کشور

گروه فرهنگ و هنر: هنرمند معرق کار با بیان اینکه ایران دارای پتانسیل و ظرفیت های زیادی درزمینه صنایع دستی است؛ افزود: صنایع دستی از برجسته ترین شاخص های فرهنگی و تمدنی هر کشور به حساب می آید.
صنایع دستی شاخصه فرهنگ و تمدن کشور
محسن کاوه گفت: صنایع دستی از هنرهای اصیل بومی و آیین فرهنگ ملی کشورهاست که به سادگی و با مشاهده شاهکارهای هنری آنها می توان به روحیه بومی مردم هر منطقه پی برد. این هنرمند معرق کار گفت: هنرمندان هنرهای سنتی به ویژه هنرمندانی که در زمینه هنر سنتی معرق کار می کنند روحیات خاص دارند و عمدتاً تلاش می کنند که زمان بیشتری را برای خلق اثر صرف کنند و کمتر با فضاهای بیرونی و خارج از هنر خود مشغول شوند. وی اظهار داشت: ایران دارای پتانسیل و ظرفیت های زیادی درزمینه صنایع دستی وبا توجه به اینکه از نظر چوب مشکلی نداریم شاهد رشد و شکوفایی استعدادهای جوان در زمنیه هنر منبت کاری و معرق کاری هستیم .

کاوه با اشاره به مشکلات موجود در نمایشگاه های صنایع دستی افزود: متاسفانه در نمایشگاه های صنایع دستی مسوولان فضایی منفک برای صنایع دستی فاخر و صنایع دستی که در بازار عرضه می شود قرار نداده اند. وی گفت: هنرمندان همه تلاش خود را می کنند تا آثار دستی خود رابه درجه فاخر برسانند و امیدوارند جایی باشد که این هنر را ارائه کنند اما متاسفانه آثار فاخر در کنار صنایع دستی ماشینی قرار می گیرد و به قیمت کم به فروش می رسد. وی در ادامه گفت : لوازم و ابزاری که به صورت تولید انبوه و یا با ماشین آلات مختلف صنعتی ساخته می شوند ،صنایع دستی محسوب نمی شوند ، صنایع دستی نوعی فعالیت دستی است که در آن محصولات ساخته شده تنها با استفاده از دست ، تفکر و با ابزار های خیلی ساده ساخته می شود.

کاوه افزود: امیدوارم زمینه ای فراهم بشود تا هنرمندانی که آثار فاخر دارند در یک فضای جداگانه بتوانند آثار خود را ارائه کنند تا انگیزه ای برای ایجاد کارهایی با کیفیت بهتر باشیم. معرق کار جوان خاطر نشان کرد: یکی دیگر از مشکلات صنایع دستی ما عرضه کم است و برای فروش خیلی قیمت پایین روی آثار فاخر گذاشته می شود که زحمات هنرمند نادیده گرفته می شود امیدوارم که مسوولین ودست اندرکاران صنایع دستی چاره ای برای این مشکل بیاندیشند. محسن کاوه متولد 1361در تهرا ن دارای مدرک درجه یک هنری (دکترا) به عنوان جوانترین هنرمند معرق کار شناخته شده است که تا کنون بیش از 300 اثر از خود ارائه داد و بیش از 70 نمایشگاه به صورت انفرادی و گروهی در گالری مس نگار، نگارخانه اکو و گالری ثمین، فرهنگسرای ارسباران، فرهنگسرای قیطریه، فرهنگسرای تفکر و نمایشگاه های صنایع دستی کشور در شهرهای مختلف برپا کرده است. بیست و چهارمین نمایشگاه بین المللی صنایع دستی که از روز گذشته کار خود را آغاز کرده است تا روز25 خردادماه جاری از ساعت 15تا20 در محل نمایشگاه های بین المللی تهران برپا است.
مرجع : ايرنا