به روز شده در ۱۴۰۳/۰۲/۱۲ - ۰۸:۵۸
 
۱۰
تاریخ انتشار : ۱۳۹۳/۰۳/۲۴ ساعت ۱۲:۰۰
کد مطلب : ۴۵۱۲۳
توافق نهایی با 1+5 از بزرگترین توافقات سیاسی جهان است

انتخابات 24 خرداد نه بزرگ به افراطيون داخل و خارج بود

امیدوارم منشور حقوق شهروندی تا پایان یکساله دولت منتشر شود
گروه سياسي: رییس‌جمهور با تاکید بر اینکه در صورت حسن نیت طرف مقابل در پنج هفته آینده می توانیم به توافق برسیم، گفت: توافق نهایی با 1+5 از بزرگترین توافقات سیاسی در سطح منطقه و جهان است که دشمنان جدی دارد. انتخابات 24 خردادماه «نه» بزرگ به تندرویان خارج از کشور و افراطیون داخل کشور بود.
انتخابات 24 خرداد نه بزرگ به افراطيون داخل و خارج بود
دكتر «حسن روحانی» در دومین کنفرانس مطبوعاتی خود به عنوان هفتمین رییس جمهوری اسلامی ایران همزمان با نخستین سالگرد حماسه سیاسی ملت ایران در ۲۴ خردادماه سال ۹۲ در جمع خبرنگاران رسانه های داخلی و بین المللی افزود: توافق با 1+5 به نفع منطقه، جهان، توسعه و ایران است. رییس جمهوری در ابتدای سخنانش ضمن تبریک ایام باسعادت میلاد منجی عالم بشریت، حضرت مهدی (عج) که همه ما همه امیدواران جهان، منتظران آمدن آن مصلح و منجی و همه آنهایی که به دنیای آینده توام با عدالت و سعادت می اندیشند هستند، گفت: امیدوارم کشور و ملت ما مورد توجهات ویژه آن عزیز پشت پرده غیبت باشد.

روحانی همچنین 24 خرداد سالروز انتخابات شکوهمند و تاثیر گذار سال گذشته در جمهوری اسلامی ایران را به محضر رهبر معظم انقلاب و ملت ایران تبریک گفت و افزود: نخستین سالگرد انتخابات شورای اسلامی شهر را نیز به همه آن عزیزان تبریک می گویم به خاطر بار مسوولیتی که برای اداره شهر ها و بخش های خود بر عهده دارند. در واقع انتخابات سال گذشته، احیای اعتماد عمومی ، سرمایه بزرگ اجتماعی بود؛ در این سرمایه اجتماعی نخست مردم به خودشان اعتماد کردند.

رییس دولت تدبیر و امید یادآور شد: مردم به رای و نظر خودشان، به عمل و حضور خودشان در یک انتخابات بسیار مهم و سرنوشت ساز اعتماد کردند. دوم، مردم به نظام اعتماد کردند، اگر ملتی به نظام خودش به صندوق آرای خودش به دولت خودش اعتماد نداشته باشند و نداند سرنوشت رای آنها چیست و کجاست از صبح زود بلند نمی شدند در صف های طولانی رای بایستند و وقتی نوبتش می شود رای خود را در صندوق بیاندازد و بعد شکر و حمد خدا را به جا آورد و منتظر بماند تا از این صندوق چه فردی به عنوان منتخب مردم اعلام می شود.

وی خاطرنشان کرد: سوم این که مردم به راهی که منتخب مردم اعلام کرده بود اعتماد کردند؛ اکثریت مردمی که در پای صندوق رای، به راه تدبیر و امید و اعتدال و عقلانیت رای دادند به آن معنا بود که این راه را پذیرفته اند و معتقدند در شرایط کشور، منطقه و جهان تنها میانه روی و فاصله گرفتن از خشونت، مسیر را برای توسعه کشور، بهبود معیشت مردم و عزت بیشتر ملت بزرگ ایران تامین و تضمین می کند.

رییس دولت یازدهم ادامه داد: در انتخابات 24 خرداد مردم فهیم و شریف ایران خواستند به دنیا اعلام کنند که فشار، تحریم و تهدید در مسیر اصلی مردم، در آرمان های این ملت تاثیر نخواهد گذاشت، اگر بالاترین هدف تحریم کنندگان و تهدیدکنندگان آن بود که مردم را از نظام جدا کنند، مردم در پای صندوق های رای اعلام کردند که ما از انقلاب، نظام، کشور و منافع کشورمان هرگز جدا نخواهیم شد و تحریم ها نمی تواند در اراده ملت بزرگی که سابقه تمدنی آن به هزاران سال بازمی گردد و از روز اول پیروزی انقلاب تا امروز ایستادگی کرده است از اهداف و آرمان های مقدسش بازدارد.

روحانی خاطرنشان کرد: انتخابات 24 خرداد پیام مهمی برای افراط داشت؛ افراطیون در خارج از کشور که فکر می کردند با فشار و تهدید ملتی را به زانو در می آورند و همچنین پیام به افراط گران داخل کشور که فکر می کردند طرفداران فراوانی دارند و می توانند راه افراط و خشونت را در کشور ادامه دهند. وی همچنین پیام 24 خرداد را یک «نه» بزرگ به تندرویان خارجی و افراطیون داخلی دانست و گفت: پیام 24 خرداد به جهان این بود که ملت ما راه اعتدال ، راه آشتی ، راه صلح و دوستی ، تعامل با جهان و همچنین مسیر توسعه متوازن پایدار را برگزیده است.

رییس جمهوری ادامه داد: دراینجا لازم می دانم از رهبر معظم انقلاب به دلیل رهنمودهایشان برای شکوهمند برگزار شدن انتخابات 24 خرداد تشکر کنم، اگر رهنمودهای ایشان نبود و اعلام نکرده بودند که حتی آنهایی که از نظام و حکومت هم گله ای دارند اما به کشور علاقه مندند به پای صندوق رای بیایند و اگر نگفته بودند که این رای حق الناس است و اگر تصریح نکرده بودند که رهبری یک رای دارد و هیچ کس نمی داند آن رای تعلق به چه کسی خواهد داشت و اگر نگفته بودند که ما در پی یک حماسه سیاسی هستیم شاید چنین انتخابات شکوهمندی را ما تجربه نمی کردیم.

وی یادآور شد: هوشیاری و بیداری مردم ما، ارشادات رهبری همه دست به دست هم دادند و البته بالاتر از همه عنایت و لطف خداوند، توجهات حضرت ولیعصر(عج)، ملت بزرگ ما توانست پیروز انتخابات 24 خرداد 1392 باشد. این ملت در صحنه های بعدی هم بدون تردید، پیروز و موفق خواهد شد همه موانعی که دوستان نادان یا دشمنان پیش پای او گذاشته اند به کنار بزند و راه تعالی را طی کند و ادامه دهد.

*نهادهای ملی نباید کار حزبی انجام دهند

پس از سخنان اولیه رییس جمهوری، خبرنگار روزنامه جمهوری نخستین خبرنگاری بود که سوالش را از دکتر روحانی مطرح کرد و پرسید: در بدو ثبت نام شما و پس از اینکه به عنوان رییس جمهوری انتخاب شدید، کارشناسان و متخصصان چالش های مختلفی برای شما پیش بینی می کردند، مصادیق برخی از این چالش ها به ویژه در حوزه اقتصادی کاملا مشخص بود، اما در حوزه سیاسی به ویژه سیاست داخلی نمی شد برای آن مصادیق مشخصی آن مطرح کرد و برشمرد.

این خبرنگار ادامه داد: به نظر می رسد متاسفانه همان چالش هایی که نمی شد برای آن مصادیق مشخصی در حوزه سیاسی تعیین کرد، اکنون گریبانگیر دولت شده است و برخی به دنبال این هستند که برای دولت شما حاشیه سازی کنند. برنامه شما برای اینکه دولت کمتر به دام این حاشیه ها بیفتد چیست؟ رییس جمهوری در پاسخ گفت: همانطور که دولت قبلا شاید چند بار اعلام کرده است، از نقد، به ویژه نقد سازنده استقبال می کنیم.

روحانی افزود: دولت دلش می خواهد هر کسی حرف می زند با شناسنامه حرف بزند. دلیل آن نیز این است که برخی از نهادها ملی هستند. نهادهای ملی نمی توانند کار حزبی انجام دهند و اپوزیسیون دولت باشند. کار نهادهای ملی تلاش و خدمت به کل ملت، کشور و جامعه است. رییس دولت یازدهم اظهار داشت: دولت، قوه مقننه، قوه قضاییه، نیروهای مسلح، شهرداری ها، حوزه های علمیه، دانشگاه ها، صدا و سیما و ... نهادهای عمومی و ملی هستند.

* هر حزبی که به دنبال یک رسانه است، وزارت ارشاد به سرعت مجوز دهد

وی تصریح کرد: اما درباره احزاب و گروه ها به وزارت ارشاد توصیه می کنم هر حزب، جناح و هر گروهی که به دنبال یک رسانه است، به سرعت مجوز رسانه به آن داده شود تا مشخص شود این روزنامه، این سایت متعلق به این حزب و این گروه است، نقد می کند، حرف می زند یا حمایت می کند.

* کار رسانه حرفه ای با جنگ روانی کاملا متفاوت است
روحانی با تاکید بر اینکه نهادهای ملی نباید کار حزبی انجام دهند، توضیح داد: کار رسانه حرفه ای با جنگ روانی کاملا متفاوت است. لااقل خود من و همه ما می دانیم جنگ روانی و کار رسانه حرفه ای چیست؟ رییس دولت تدبیر و امید گفت: از همه عزیزان چه کسانی که حامی، منتقد هستند و حتی مخالفان دولت خواهش می کنم با روزنامه، سایت و هر ابزاری که دارند شناسنامه دار به نام حزب و گروهشان نقد و انتقاد کنند تا مبادا از پول بیت المال در مسیر دیگری استفاده نشود که این کار، خلاف است.

رییس جمهوری اظهار داشت: در مورد وضعیتی که طی یک سال گذشته ادامه داشت، به عنوان رییس جمهوری و مسوول اجرای قانون اساسی بعدها سخن خواهم کرد زیرا قانون اساسی وظیفه ای را بر عهده من گذاشته است. وی با بیان اینکه این مقدمه ای بر پاسخ به سوال شما بود، ادامه داد: اینکه عده ای دولت را در بخش های مختلف به چالش می کشند، اگر واقعا این چالش به معنای آن است که می خواهد ابهامی روشن شود، خوب است اما اگر این بحث ها به معنای آن است که می خواهند نقد کنند و یک راه بهتری را پیش پای دولت بگذارند این هم خوب است.

روحانی گفت: اما اگر خدای نکرده، کسی دنبال این است که دولت را مشغول کند یا سنگ اندازی کند که حرکت ماشین دولت متوقف شود، همه پیاده شوند، آن سنگ را کنار جاده بیندازند و دوباره به کار خود ادامه دهند، آن کار شایسته نیست.

*دولت خود را به حاشیه ها مشغول نمی کند
وی تصریح کرد: دولت هم خود را مشغول نخواهد کرد، ما خیلی به حاشیه ها تکیه نمی کنیم و امیدواریم در متن وظیفه ای که قانون و قانون اساسی برای ما مشخص کرده در همان مسیر حرکت کنیم. رییس جمهوری در این کنفرانس خبری از همه به دلیل صبوری در مقابل هجمه های زودهنگام که البته این هجمه ها پیامی دریافت نکردند، تشکر کرد.

*استانداران، فرمانداران یا بخشدارانی را که از چارچوب ها و برنامه های این دولت نیستند، تعویض کنند

روزنامه آرمان نیز در این نشست خبری سوال کرد که 10 ماه از فعالیت دولت یازدهم می گذرد و شاهد هستیم تنها 45 درصد فرمانداران تغییر کرده اند؛ آنها مسوولان اجرایی هستند که بایداهداف دولت را پیش ببرند، بعضا مشاهد شد که عملکرد آنها با سیاست های دولت تدبیر و امید هماهنگی ندارد آیا تغییر نکردن سایر فرماندارن تاکتیک دولت است یا عملکردی برای جلوگیری از فشار مجلس؟

رییس جمهوری نیز پاسخ داد: آنچه که دولت در پی آن هست این که همه آنهایی که مسوولیت اجرایی در استان ها و شهرستان ها و بخش ها برعهده دارند ،خودشان را مجری استراتژی های اجرایی و متعهد به چارچوب هایی که دولت تعیین می کند، بدانند، اگر کسی هست که عمل، کمک و به وظیفه قانونی خودش عمل کند. اگر دولت بر اعتدال اصرار می کند به دلیل آرا و رای مردم است و اگر اصرار می کند بر عقلانیت و خرد جمعی براین مبناست که مردم بر این مبانی و به خاطر همین شعار ها به این دولت رای دادند.

وی یادآور شد که نسبت به همه دولت های گذشته تغییرات این دولت کمتر از همه است.

وی اضافه کرد: قرار ما به همه استانداران این بوده که مبنا شایسته سالاری است و اصلی که برای ما مهم است این است فردی که کار را برعهده می گیرد، بتواند به خوبی به مردم خدمت کند، میانه رو باشد افراطی این طرف یا آن طرف نباشد اینکه به چه جناحی متنسب هست خیلی از نظر این دولت اهمیت ندارد چون شما زیر سقف هیات دولت هم می بینید همان هایی که به عنوان وزرا و معاونین دورهم نشسته اند از هر حزب و جناحی هستند ، ما نمونه ای در این دولت داریم.

وی ادامه داد: البته بعضی ها همیشه معتقد بودند که چنین دولتی موفق نیست و دولت ترکیبی ناموفق است و دولت باید یکدست باشد.هیچ وقت چون عقیده نداشتم. این عقیده را نداشتم و هر جا هم کار می کردم، معتقدم در این 10 ماه که از دولت گذشته از این نظر پیشیمان نیستم اصلا ترکیبی از جناحهای مختلف داریم. روحانی همچنین گفت: در عین حال من به استانداران توصیه می کنم مواردی از فرمانداران یا بخشداران مجری وجود دارند که از چارچوب ها و برنامه های این دولت نیستند یا شایستگی لازم را ندارد برای تعویض و یا تغییر آنها اقدام کنند.

* تلاش دولت برای اختصاص تسهیلات بانکی ارزان به بخش تولید
خبرنگار فارس نظر رییس جمهوری را درباره پرداخت سهم تولید از محل اجرای قانون هدفمندی یارانه ها جویا شد و پرسید: با توجه به عدم تفکیک نیازمندان از غیرنیازمندان و امکان تکرار مشکل کسری اعتبار در اجرای این قانون، دولت چقدر از اعتبارات 10 هزار میلیارد تومانی بخش تولید را پرداخت کرده است؟

رییس جمهوری در پاسخ به این سوال، توجه به بخش تولید برای رشد اقتصادی و اشتغال را یکی از اهداف مهم دولت عنوان کرد و افزود: در بحث یارانه ها بخشی از درآمد یارانه ای دولت به بخش تولید اختصاص خواهد یافت که حداقل بخشی از آن 10 هزاری که مورد نظر شماست به تولید برق اختصاص یافته است. روحانی با بیان اینکه رقم دقیق اختصاص سهم تولید از هدفمندی یارانه ها تا پایان سال مشخص نیست، خاطر نشان کرد: حتما دولت بخشی از درآمد هدفمندی را به تولید اختصاص می دهد.

رییس دولت تدبیر و امید با یادآوری این که دولت برای مرحله دوم هدفمندی یارانه ها اولویت هایی نظیر سلامت، امنیت غذایی، محیط زیست و حمل و نقل را در نظر گرفته است، توضیح داد: یک موضوع مهم سلامت است که بخش بزرگی از درآمد یارانه ای دولت به این بخش اختصاص می یابد.
روحانی هدف دولت از توجه به بخش سلامت را کاهش نگرانی های مردم در پرداخت هزینه سلامت و درمان دانست و اظهار داشت: تا به امروز قدم های مهمی در این زمینه برداشته شده است و دولت بیمه را همگانی کرد و برای همه آنهایی که صاحب دفترچه بیمه نبودند، دفترچه بیمه صادر کرد.
رییس جمهوری افزود: در بیمارستان های دولتی تسهیلات فراوانی به مردم داده می شود، تعداد داروهای مشمول بیمه توسعه یافته و همچنین در حال توسعه است ضمن این که بیماران صعب العلاج تحت پوشش هستند. در بخش سلامت دولت کمک زیادی کرده است به نحوی که وقتی کسی وارد بیمارستان می شود، پولی که باید برای بستری شدن پرداخت کند 10 درصد و در روستاها 5 درصد است که پرداخت آن برای مردم قابل تحمل است.

رییس جمهوری در عین حال با یادآوری این که این کار بار مالی سنگینی بر دوش دولت گذاشته شده است، اظهار داشت: دولت فکر می کند این کار ضروری است تا مردم بتوانند در نظام سلامت آسودگی داشته باشند. روحانی تامین امنیت غذایی مردم، محیط زیست و حمل و نقل عمومی را از دیگر بخش هایی برشمرد که دولت بابت آنها یارانه اختصاص می دهد.
وی در عین حال با تاکید بر این که بخشی از درآمد هدفمندی یارانه ها به بخش تولید اختصاص می یابد، اظهار داشت: برای حل مشکل بخش تولید دو جلسه در شورای هماهنگی اقتصادی برگزار کردیم.

روحانی با یادآوری این که مشکل عمده و نیاز اولیه بخش تولید، سرمایه در گردش است تا بتواند حرکت کند و متحول شود، گفت: برای حل مشکل سرمایه در گردش واحدهای تولیدی مشکلاتی در بانک ها داریم و از این رو جلساتی با بانک ها برگزار می کنیم تا راه حلی برای آن پیدا کنیم.

رییس جمهوری تاکید کرد: از ابتدا گفتیم که سهم بخش تولید را صرف سرمایه در گردش و پرداخت تسهیلات بانکی می شود یعنی بخشی از سود تسهیلات را دولت متقبل شود تا این تسهیلات با سود کمتری در اختیار تولید قرار گیرد. در حد توان درآمدی برای حمایت از تولید تلاش می کنیم.

*امیدوارم منشور حقوق شهروندی تا پایان یکساله دولت منتشر شود

 خبرنگار اعتماد از رییس جمهوری پرسید: یکی از وعده های جنابعالی اعاده حقوق شهروندی بوده و هست و در این زمینه بحث نوشتن منشور حقوق شهروندی آغاز شده است، الان به جاست بگویید این منشور حقوق شهروندی در چه مرحله ای قرار دارد؟ آیا این منشور ضمانت اجرایی خواهد داشت؟ آیا دولت برای این منشور راهکارهای اجرایی هم در نظر گرفته است؟ علاوه بر آن، این پرسش مطرح است که با توجه به این که بخشی از نقض حقوق شهروندی در جاهایی از خارج از دولت انجام می شود، دولت برای پایان دادن به این وضعیت چه اقدامی انجام می دهد. یکی از همکاران رسانه ما خانم «صبا آذرپیک» مدتی است که در بازداشت بسر می برد از شما تقاضا داریم وضعیت ایشان را پیگیری کنید و خانواده ایشان را از نگرانی دربیاورید.

رییس جمهوری پاسخ داد: موضوع حقوق شهروندی از قول هایی بود که من در دوران تبلیغات انتخاباتی ام به مردم وعده داده بودم و گفتم که بعد از انتخاب، منشوری را تحت عنوان منشور حقوق شهروندی در اختیار مردم قرار خواهم داد که تلاش می کنم برای اجرای آن منشور.
رییس دولت یازدهم تصریح کرد: همان طور که می دانید منشور در پایان همان صد روز اول تهیه شد بعد ما آن را در اختیار افکار عمومی و اساتید دانشگاه قرار دادیم، نظرات بسیار زیادی در مورد آن حقوق شهروندی آمد که بخش حقوقی بنا شد همه آن نظرات را بگنجاند و اصلاحات لازم را انجام دهد و این کار تا اینجا انجام گرفته و اخیرا هم آن را به من دادند و بیان کردند که اصلاحات آن انجام شده است، من باید یک دور دیگر با مشاورانمان این متن را بخوانم و آن را برای انتشار نهایی کنم.

رییس جمهوری گفت: امیدوارم انشاءالله تا پایان یک سال فعالیت دولت که دو ماه از آن باقی مانده این کار انجام گیرد و منتشر شود؛ منتهی نکته مهم تر این است که چگونه این منشور اجرایی می شود.
وی افزود: مبنای این منشور همان طوری که قبلا گفته بودم، فصل سوم قانون اساسی و حقوق ملت و نکاتی که مثل فرمان 10 ماده ای حضرت امام یا فرمان هشت ماده ای حضرت امام یا فرامین دیگری که مقام معظم رهبری در این زمینه داشتند، است. ما در این منشور این ها را هم مد نظر قرار می دهیم. روحانی گفت: در واقع وقتی این منشور نهایی می شود، دو قسمت دارد یک قسمتی است که دولت می تواند انجام دهد و به یک دستور العمل تبدیل می شود و یک مصوبه هیات وزیران که به دستگاه های اجرایی ابلاغ می کنیم و بخش هایی هم به دستگاه های دیگر مربوط می شود.

وی اضافه کرد: حال آن هایی که مربوط به دستگاه های دیگر می شود اگر ما می توانیم قانون برای آن پیدا کنیم یعنی یک قانونی برای آن وجود داشته باشد، می توان به آن قانون استناد کرد و اجرا کرد ولی اگر نیاز به قانون جدید داشته باشد باید لایحه ای تقدیم مجلس شورای اسلامی شود و مجلس باید آن را تصویب کند چون به هر حال یکی از چیزهایی که در قدرت ما نیست و نباید باشد وضع قانون است که در اختیار مجلس شوار اسلامی است. رییس دولت تدبیر و امید اظهار داشت: امیدواریم با نهایی شدن و اجرایی شدن این منشور کمکی به شهروندان عزیز شود برای احقاق حقوقشان.
روحانی خطاب به خبرنگار اعتماد ادامه داد: «نسبت به آن فردی که فرمودید ما دنبال می کنیم در حد توانی که داریم از طریق دستگاه قضایی که اگر مشکلی دارد، مشکلش حل شود.»
خبرنگار بی‌بی‌سی: شما در اظهارات پنج شنبه فرمودید ایران خشونت را تحمل نمی کند و آماده است با تروریسم در منطقه با جدیت برخورد کند. مشخصا ایران چه برنامه ای برای برخورد با گروه داعش و مسائلی که در شمال عراق است دارد. اگر برنامه مشترکی با آمریکا باشد همکاری خواهد کرد؟

روحانی: موضوع تروریزم در منطقه بسیار مهم است. این مساله سالهاست شروع شده، ابتدایش هم در کشورهای همسایه شرقی ما اول شروع شد. در افغانستان و پاکستان و مثل بیماری مسری سرایت کرد به بخش های دیگر. در ماه های اخیر تروریزم خیلی حاد بود. در سوریه همه گروه ها بودند و می جنگیدند. در عراق هم گرو‌ه های تروریستی در عراق فعال بودند در استان الانبار. ظاهرا نتیجه انتخابات اینها را عصبانی کرده. اینکه تروریزم دموکراسی را تحمل نمیکند مساله اصلی است. یعنی اداره کشور یا با صندوق رای می شود یا جعبه مهمات. دموکراسی می گوید صندوق رای، تروریزم می گوید جعبه مهمات. دعوای اصلی بین این دو جعبه است. عراقی که تازه انتخاباتش پایان یافته، انتخابات فراگیر و بسیار خوب. خوشبختانه امروز انتخابات دیگری در افغانستان داریم که امیدواریم به خوبی انجام گیرد و منتخب مردم بتواند آینده افغانستان را به دوش بکشد. ولی در عراق اینکه شکست در انتخابات را با تروریزم جبران کنیم؟ وقتی شهری مثل موصل سقوط می کند به معنای حرکت موفق یک گروهک تروریستی نیست. چیزها و هماهنگی های دیگری هست. یعنی شکست خوردگان امروز متوسل شده اند به سلاح و گلوله برای جبران شکست. این اشتباه بزرگ است.

هر کس در عراق مرتکب این اشتباه شده، خطای بسیار بزرگی است. نمی شود شکست در انتخابات را با کشتن مردم جبران کرد یا انتقام کرد. ما اصولا از حرکت تروریزم در منطقه هرکجا که باشد نگرانیم. من در سازمان ملل به همین دلیل افراطی گری و خشونت را به عنوان یکی از مسائل اصلی مطرح کردم که دنیا باید دست به دست هم دهد در برابر اینها. در سیکا که در شانگهای بودیم، یکی از مصوبات همین بود که طرح ویو را همه کشورها اجرایی و عملیاتی کنند. خیلی از کشورهای منطقه عضو سیکا هستند. 26 کشور آسیایی.

ما راهی نداریم جز مقابله با تروریزم. البته ما دوست و همسایه عراقیم و روابطمان با عراق بسیار نزدیک و صمیمانه است. کمکی دولت عراق از ما بخواهد مورد رسیدگی قرار میدهیم. البته تا امروز از ما درخواست کمک خاصی نشده ولی ما آمادگی کمک داریم در چارچوب قواعد بین المللی و درخواست رسمی دولت و ملت عراق.

آمریکاییها ممکن است اقداماتی بخواهند بکند من مطلع نیستم اما آنچه برای ما امروز مهم است خواست ملت عراق و دولت این کشور است. و ما آمادگی داریم اگر کمکی دولت و ملت عراق بخواهد. به ملت خودمان اطمینان می دهم که ملت عراق خودش قادر است تروریزم را دفع کند. فتوای آیت الله سیستانی که گفته هر کس میتواند برای دفاع از خودش و کشورش سلاح به دست بگیرد، فتوای بسیار مهمی است. ایشان مورد احترام همه است. به نظرم عراق خودش می تواند مشکل را حل کند.

خبرنگار آریا: آیا احتمال برخورد مستقیم ایران با داعش ولو با درخواست مستقیم دولت و ملت عراق وجود دارد؟

روحانی: اینکه گروهک های تروریستی از طرف های کشورهای خارجی حمایت می شوند خیلی روشن است و جای تردید نیست. متاسفانه برخی کشورهای منطقه از لحاظ مالی به اینها کمک میکنند. برخی از لحاظ تسلیحاتی. کشورهای قدرتمند دیگری هم هستند مخصوصا غربی ها که آنها هم دارند کمک میکنند. هم از نظر سیاسی و هم از نظر تبلیغاتی و هم مالی و تسلیحاتی. موضوع تروریزم به نفع هیچکس نیست. حتی آن کشورهایی که امروز کمک میکنند همین تروریزم در آینده بلای جانشان خواهد شد. شنیدم یک مقام رسمی از غیر غرب به من می گفت که اروپایی ها پشت پرده خیلی تلاش هستند که هرچه این گروه های تروریستی هستند در سوریه کشته شوند تا به کشور خودشان برنگشته و دردسر شوند. اگر این راست باشد از آن دورویی ها و نفاق های تاریخی است که کشوری که باید از تبعه خودش دفاع کند آرزو کند آن تبعه در درگیری دیگر از بین برود.

ایران اگر یک گروه تروریستی به مرزهای ما نزدیک شود حتما برخورد خواهیم کرد. اگر احساس تهدید کنیم قطعا برخورد می کنیم با همه وسایلی که نیاز است. این امنیت ملی خودمان است. اما در کشور دیگر کمک کردن یک مقوله است، ورود مقوله دیگر. دولت عراق درخواست کند ممکن است هر کمکی که ملتشان بخواهد بکنیم. اما ورود نیروهای ایرانی تا کنون مطرح نبوده. در هیچ کشوری هم از اول جمهوری اسلامی تا کنون، اینکار را نکردیم که نیروهای ما وارد عملیات شوند در کشوری دیگر. ممکن است نظری مشورتی بدهیم ولی اینکه وارد شویم و نیروهایمان وارد عملیات شوند تا امروز نبوده و من بعید می دانم چنین مساله ای پیش بیاید.

خبرنگار سی‌بی‌اس: با توجه به اینکه زمان توافق نهایی نزدیک است، در صورت طولانی تر شدن مذاکرات و به نتیجه نرسیدن، آیا کماکان موضع شما و جمهوری اسلامی همان اعتدال و نرمشی است که در پیش گرفتید یا اینکه با توجه به در پیش بودن انتخابات کنگره آمریکا و بعدش ریاست جمهوری آمریکا، با عوض شدن هیئت حاکمه آمریکا و قدرت گرفتن جمهوری خواهان، اگر موضع سخت تری داشته باشند شما تغییر موضع خواهید داد؟

روحانی: در مذاکرات با 5+1 از آغاز این دولت نشان دادیم که این دولت به جد آمادگی دارد برای مذاکره و معتقد است که این مساله تنها از طریق مذاکره حل و فصل می شود. لذا 100 روز بعد از تشکیل دولت مذاکره جدی شروع شد و علیرغم بسیاری از پیش بینی ها در زمان نسبتا کوتاهی به توافق اولیه موقت دوطرف دست یافتند که بسیار حائز اهمیت بود. بعضی ها پیش بینی نمی کردند و تندروها هم بسیار عصبانی شدند. دیدید که صهیونیست ها چقدر عصبانی شدند. توافق هسته‌ای به نفع جهان و منطقه است، حالا اقلیت تندرویی در داخل آمریکا یا رژیم تندرویی در منطقه باشند یا در داخل ایران هم ممکن است عده ای محدود تندرو باشند که خوشحال نباشند ولی اینها مهم نیست. مهم این است که ایران به دنیا نشان داد که به جد دنبال مذاکره است. امروز کسی در دنیا در این فکر میکنم تردید نداشته باشد. برای همه روشن است که ایران هم اهل مذاکره است و هم در مذاکره جدی است.

نکته دوم، اگر مذاکرات هم در پایان تیرماه یا 20 جولای، به توافق نهایی دست نیابیم، این روشن باشد که هیچوقت شرایط به قبل برنخواهد گشت. آمریکا و 5+1 همه اگر جمع شوند محال است شرایط قبل تکرار شود. آن نظام تحریم شکسته شده، و روز به روز آنها دارند می بینند ما داریم چه می کنیم. تمام روابط خارجی ما که مذاکرات هسته ای نیست. ما روابط خارجی بسیار مفصل اقتصادی با خارج داریم. قراردادها و گرو ه هایی که دارند می آیند. اصلا وضع به شرایط سابق برنمیگردد. این روشن باشد. البته آمریکاییها می دانند.

اگر روزی در مذاکرات شکستی باشد قضاوت افکار عمومی دنیا این خواهد بود که تندروهای آمریکا و صهیونیست ها مانع شدند. ایران دنبال حل مساله است و در راه حل آن قدم خواهد گذاشت. لذا اتهامات گذشته علیه ایران، قابل تکرار دیگر نیست.

نکته بعدی، این دولت ضمن اینکه در مذاکرات بسیار جدی است اما برای هر شرایطی پیش بینی لازم را کرده. ما جلسات فراوان داریم. اینکه میگوییم تورم را تا پایان سال به 25 می رسانیم، البته خیلی از کارشناسان به من میگویند کمتر از این هم می شود.

با تمام کارشناسان و مسئولان اقتصادی نشستیم بحث کردیم که با وجود شرایط تحریم باید بهبود اقتصادی انجام شود. ما راه را باز کردیم. اقتصاد ما امسال رونقش از همین حالا شروع شده. اشتغال از 12 و خرده‌ای به 10 و خرده‌ای رسیده. درحالی که هنوز مذاکرات به نتیجه نرسیده. تورم نقطه ما 42-43 بود ولی امروز 16-17 است. من فکر نمیکنم این مقدار پایین آمدن تورم سابقه داشته باشد. بنابراین راه پیش روی ما باز است اما در عین حال هم ما جدی هستیم و هم معتقدیم تا پایان تیرماه قابل حل و فصل است. البته در مذاکرات اختلاف داریم و در برخی موارد اختلاف اساسی است. در برخی مسائل اختلاف نداریم، یک اینکه ایران غنی سازی را ادامه خواهد داد. هیچ بحثی در این زمینه وجود ندارد. یک وقت کسی در مخیله‌اش نیاید که غنی سازی در ایران متوقف شود. این تمام شد که بعضی یک وقتی شعار میدادند ایران حق غنی سازی ندارد.

دوم اینکه اگر توافقی صورت گیرد باید کل تحریم برداشته شود. این را هم اختلافی نداریم. کمااینکه در این 6 ماه تحریم فلزات گرانبها و ماشین و ... برداشته شد.

به این دلیل پاسخ را طولانی کردم که گفتم شاید دیگران هم این سوال را داشته باشند و به همین خاطر توضیح دادم.

بهترین راه حل توافق است، اگر توافق نشود ما مشکل چندانی نخواهیم داشت. حل مساله نهایی در 5 هفته باقی مانده بهترین فرصت است و غرب باید از این فرصت به خوبی استفاده کند. استراتژی ایران این است که دنیا باید بداند ایران مصمم است به تعامل سازنده با جهان. این مهمتر از مساله هسته‌ای است. بحث هسته ای گوشه کوچکی از این مساله مهم است. دنیا بداند تعامل سازنده با جهان که جزو شعارهای من بوده، بر روی آن ایستاده‌ایم با تمام توان.

ما الان روابطمان با روسیه و چین و کشورهایی که به ایران سفر کردند یا من سفر کردم، با همسایگانمان که بیشترشان به ایران در این وقتی که من روی کارآمدم سفرکردند. حرکت ما بر این مبناست. ما با ترکیه تصمیم گرفتیم روابط 15 میلیارد را به 30 میلیارد برسانیم که این اصلا ربطی به مذاکرات ندارد.

ما امسال چهار فاز پارس جنوبی را به ثمر می رسانیم که ربطی به مذاکرات ندارد. در منابع مشترک نفتی کار را به جد شروع میکنیم. فروش نفت را افزایش میدهیم و این ربطی به تحریم ندارد.

آن که گفتم ترک روی دیوارهای تحریم، آن را همه قبول دارند و هیچکس نیست که قبول نداشته باشد. آن دوران دیگر بازنخواهد گشت. اما در عین حال اختلافاتمان امروز با 5+1 به اعتقاد من با حسن نیت آنها و اراده جدی آنها اگر باشد، در 5 هفته قابل حل و فصل است و میتوانیم به توافق نهایی برسیم. این توافق اولین قدم خوب در زمینه تعامل سازنده به جهان خواهد بود. ما نمیخواهیم در هسته ای متوقف شویم، ما درباره مسائل منطقه و جهان، سرمایه گذاری و ... در ایران با دنیا تعامل می کنیم. شما دیدید که چه استقبالی از سرمایه گذاری در ایران در داووس شد.

ما اولین کشور دنیا در منابع گازی هستیم، جایگاه استراتژیک داریم و در سفر ترکیه تصمیم گرفتیم راه آهن جدید از مرز بازرگان به ترکیه متصل شود که بدون هیچ جابجایی از مدیترانه و دریای سیاه و خلیج فارس و عمان می توانیم این خط ریلی را داشته باشیم.

بعضی فکر میکنند ما نشستیم که ببینیم مذاکرات هسته ای به کجا می رسد. این مذاکرات جزء کوچکی هست از برنامه های دولت.

اگر بتوانیم در 5 هفته آینده حل و فصل نهایی کنیم به نفع همه خواهد بود ولی اگر نشد یک هفته یک ماه ... ادامه میدهیم. در طرف ما هم حسن نیت هست، هم اراده.

خبرنگار روزنامه اطلاعات: مسئولان اقتصادی کشور بارها اعلام کردند که تورم کاهش یافته ولی آنچه بیش از هرچیزی مردم را اذیت میکند مساله گرانی هاست. با توجه به سیاست های اقتصادی دولت چه زمانی مردم میتوانند کاهش تورم را لمس کنند؟

روحانی: کاهش تورم را فکر میکنم مردم همین امروز هم می توانند لمس کنند. منتهی ممکن است اختلاف بیانی با مردم داشته باشیم. تورم رشد فزاینده داشت و ما حرکتش را کند کردیم. مثل ماشینی که با سرعت 100 می رفته الان با سرعت 20 جلو می رود. هم مردم و هم ما راست می گوییم هر دو. اگر بخواهم مثال روشنی بزنم، در سال گذشته این موقع، برای خرید اجناس، همین اجناس مصرفی روزمره، اگر کسی می رفت مراجعه میکرد اختلاف امروز با دو روز بعد، این مقدار اختلاف الان شده یک ماه. اختلاف دو روز پارسال شده یک ماه فعلی. مردم می گویند ارزانی شود، کاری که ما می کنیم، نهادهای نظارتی مستقل می گویند، در مجموع آنچه هست این اسب سرکش تورمی که می دوید را ما عنانش را کشیدیم و این خیلی آرام دارد راه می رود.

نرخ تورم باز هم قابل قبول نیست. اگر تا پایان سال حتی به 20 درصد برسانیم بازهم قابل قبول نیست. به هرحال نرخ تورم باید حداقل یک رقمی شود که آنوقت قابل قبول است. به هرحال حرکت دولت بر این مبناست. مشکل ما این است که ما همزمان می خواهیم رونق ایجاد کنیم. رونقی که تورمی نباشد. یعنی میخواهیم دستمان در جیب بانک مرکزی نرود والا راحت می شود خیلی کارها کرد. این همان کاری است که در مسکن مهر صورت گرفت. دست کردند در جیب بانک مرکزی و مسکن ساختند. یک مرتبه پایه پولی را 40 درصد بالا بردند. این رشد بی حساب تورم، یک بخش بزرگش مربوط می شد به همین مسکن مهر. دولت هر کاری می تواند با بانک مرکزی انجام دهد. الان میتوانم با استقراض از بانک مرکزی ادعا کنم کل اتوبانها را دوبانده می کنم و... ولی نتیجه می شود که گرانی می آید.

ما تاکید داریم که پایه پولی بالا نرود. به اندازه تاکید و پافشاری من شاید رئیس کل بانک مرکزی هم تاکید نکند. دوم اینکه تصمیمات یک شبه نگیریم. شب خواب ببینیم و صبح تصمیم بگیریم، این در دولت ما وجود ندارد. اگر اکثریت جلسه نظرشان چیز دیگری باشد من در جلسات عقب نشینی می کنم. من در یارانه نظر دیگری داشتم ولی جمع اقتصادی ما نظر دیگری داشتند و من تسلیم نظر آنها شدند. مردم به من اختیار داده اند که با خرد جمعی و مشاورت به تصمیم برسم نه اینکه هر کاری خودم خواستم انجام دهم.

سوم اینکه کارهایی که در اقتصاد کشور یکباره تنش ایجاد میکند، این تصمیمات را اتخاذ نمی‌کنیم. ما مرتب مواظبت میکنیم آرامشی که به وجود آمده و این ثبات پیش برود. این بزرگترین دستاورد است. مردم ما از 24 خرداد پارسال تا امروز، اگر 10 نتیجه ببینند، یکی اش ثبات و آرامش بوده. پرشهای آنچنانی که در برخی نقاط دنیا و سالهای پیش معمول بوده دیگر نیست. مردم همچنین دیدند که روی تصمیمات فکر میکنیم، البته ممکن است اشتباه کنیم، ولی اگر اشتباه کردیم به مردم می گوییم. هم من شهامتش را دارم و هم اعضای دولت شهامت دارند عذرخواهی کنند. من بارها گفته ام که ما معصوم نیستیم.

کسی که اشتباه خودش را نپذیرد هیچوقت ترقی نمیکند. دولت هم اگر می خواهد پیشرفت کند اشتباهش را باید اعتراف کرده و راه حل بهتری را پیدا کند. این چیزی است مردم ما می توانند مطمئن باشند.

ما به مردم قول دادیم تورم را قدم به قدم کاهش دهیم که این کار را کردیم و سال بعد هم انجام میدهیم. به مردم گفتیم در روابط خارجی دشمن تراشی نمیکنیم و تلاش برای کمتر کردن تنش داریم که این را انجام دادیم و مردم شاهدند. همه رسانه های دنیا را ببینید متوجه می شوید که امروز چهره ایران نسبت به قبل متفاوت است. البته بسا قول هایی دادیم که نرسیدیم عمل کنیم که انشاءالله در آینده با کمک مردم و قوای دیگر حل و فصل میکنیم.

بسیار بسیار به آینده امیدوارم. تا روزی که با هم باشیم و نگذاریم اختلاف بیندازند. قوا با هم باشند رهبری بیاناتش مستمع باشد. اینقدر گذشته را یاد نیاوریم. برخی سرشان را به پشت گرفته اند راه می روند. ما می ترسیم اینها زمین بخورند. حالا یه وقت کاری شد چیزی بود بگذریم تمام کنیم. هی می خواهیم کش بدهیم و بادش کنیم. در این کشور هر کس جرمی کرده قوه قضائیه ببرد محاکمه کند. اگر نگرفتی یعنی پاک است ولش کنیم. اگر کسی دستگیر نشده و در خیابان راه می رود یعنی گناهی و جرمی نکرده. صبح تا شب متهم نکنیم.

خبرنگار شبکه خبر: همچنان بین ایران و 5+1 اختلاف نظر بسیاری هست که مانع نگارش و تدوین پیش نویس توافق شده. اما شما همچنان برای رسیدن به توافق خوش بین هستید. آیا این اطمینان خاطر این پیام اشتباه را به طرف مقابل نمیدهد که ایران نیازمند توافق است؟

روحانی: طرف مقابل اگر در توهم بخواهد زندگی کند برایش مشکل ایجاد میکند. در یک بخش عرایضم اشاره کردم که ما راهی که برای کشور در پیش گرفتیم جدای از اینکه در توافق با آنها به تفاهم نهایی برسیم یا نرسیم جلو می رویم. در اقتصاد و سیاست جلو خواهیم رفت. هم در مسائل منطقه ای و هم بین المللی جایگاه امروز ایران با دیروز کاملا متفاوت است. من فکر نمیکنم در دنیا امروز کسی باشد که باورش نشده باشد که ایران در مذاکرات جدی هست. البته از اول گفتم مذاکرات ما برد-برد خواهد بود و اگر توافق به نتیجه نرسد به معنی باخت باخت خواهد بود. نه به نفع ماست نه آنها. نیاز آنها برای رسیدن به توافق بیش از ماست. ما که داریم راهمان را ادامه میدهیم.

ایران کشوری است که حداقل به راحتی 200 میلیارد دلار می تواند سرمایه جذب کند. که موجب رونق برای ما و سود عادلانه برای آنها می شود. آنها استعداد وجایگاه ایران را می دانند. به گزارش تســنیم، روحانی افزود: اگر طرف مقابل ما اراده لازم و حسن نیت داشته باشد شدنی است ولی اگر به توافق نرسیم فاجعه بزرگی رخ نمیدهد و ما کارمان را ادامه میدهیم ولی شرایط منطقه و جهان برای آنها روشن است. ایران یک کشور مهم تاثیرگذار در منطقه است و آنها این واقعیت را درک و لمس کرده‌اند. بنابراین همانطور که اشاره کردم 5+1 توافقش به معنای پایان کار تعامل با دنیا نیست، به معنای آغاز است. قدمی است که پشت آن می توانیم قدمهای فراوانی برداریم که آن قدمها نیز بردبرد خواهد بود.

در این مرحله می خواستیم برسیم به تدوین ولی اختلاف نظر هست. مذاکرات این هفته احتمال دارد به مرحله تدوین برسیم دو طرف. کار بزرگی دارد انجام می شود. توافق نهایی با 5+1 یکی از بزرگترین توافقات تاریخ سیاسی نه منطقه ما بلکه در سطح جهانی است. بسیار مهم است و دشمنان جدی دارد این توافق. برخی کشورهای منطقه البته اشتباه میکنند. صهیونیست ها و تندهای آمریکا به وضوح داد می زنند. برخی کشورهای منطقه فکر میکنند توافق به ضرر آنهاست، اشتباه میکنند توافق به نفع همه خواهد بود. به نفع توسعه و ثبات و امنیت و همه چیز خواهد بود. اگر آنها نگرانی دارند. مثل اینکه دلها مشکل پیدا کرده. می گویند باید دل ما قرص شود شما بمب نمی سازید اگر مشکل دلشان است می توانیم کاریش بکنیم مگر اینکه نیت دیگری داشته باشند.

خبرنگار الاتجاء عراق: ابتدا تبریک عرض میکنم پیروزی شما را در انتخابات ریاست جمهوری. با توجه به اینکه داعش در شهرهای مهمی در عراق توانسته کنترل شهرها را داشته باشد و در واقع پیام روشنی برای ایران فرستاده که ایران را مورد هدف قرار خواهد داد و ما دنبال کردیم در خبرها که وزارت اطلاعات ایران 30 نفر از عناصر داعش را دستگیر کرده است. وقتی گفتمان رسانه ای داعش تبدیل به جنگ نظامی شود واکنش شما چه خواهد بود. فرمودید بازنده در انتخابات سلاح به دست گرفته آیا منظورتان این است که جناح ها سلاح به دست گرفتند یا گروه هایی که از سوریه آمدند؟

روحانی: در عراق، یک انتخاباتی واقع شد این انتخابات بعدش می بایست موجب آرامش بیشتر می شد، آنهایی که شکست خوردند زمینه را برای ورود گروهکهای مسلح آماده کردند. داعش که قادر نیست موصل را بگیرد. اگر درموصل نیروها به خوبی دفاع میکردند، داعش که چیزی نیست که بخواهد موصل را بگیرد. همان دروازه موصل جلویش را می گرفتند. معلوم است عده ای زمینه سازی کردند برای اینکه...؛ داعش البته در تردد بوده همیشه بین سوریه و مرزهای عراق و در الانبار و رمادی بوده است یک مقداری.

اینکه عده‌ای از افراد در ایران دستگیر شده باشند همیشه وابستگان به القاعده موقع تردد در ایران دستگیر می شوند. این یک چیز عادی است و مربوط به امروز نیست. نیروهای اطلاعاتی و مسلح ما کاملا حواسشان جمع است و بخوبی از کشور دفاع خواهند کرد. مطمئنیم مردم عراق با وحدت و یکپارچگی در برابر این گروهک می ایستادند و آنها را مضمحل می کنند.

خبرنگار المیادین: روابط ایران با کشورهای منطقه و بخصوص حاشیه خلیج فارس بسیار مهم است. با توجه به طرح ویو شما در سازمان ملل، و سیاست خارجی ایران برای حفظ ثبات در منطقه، این همکاری ها، سفر شما به ترکیه، سفر سلطان قابوس به ایران و ... چه طوری به نتیجه می رسد که منطقه دوباره با نعمت ثبات و امنیت مواجه شود.

روحانی: خلیج فارس، کشورهای حاشیه خلیج فارس برای ما بسیار مهم است. با همه همسایگان می خواهیم روابط صمیمی بسیار خوب داشته باشیم. روابط با آنها و همکاری میتواند زمینه بسیار خوبی برای حل و فصل مسائل منطقه ای ما باشد. چه سفری که سلطان قابوس به تهران آمد و چه سفری که من رفتم یا امیر کویت که به تهران آمد یا سفر من و اردوغان به ترکیه و ایران و ... در همه این کشورها یکی از مباحث ما مباحث منطقه بود در تمام سفرها. همه آنها قبول دارند که تروریزم و توسعه گروهکهای تروریستی در منطقه به ضرر همه آنهاست. ما البته به صراحت میگوییم این کشورهایی که به آنها کمک میکنند بیشترین ضرر را خواهند دید. پیش ما همین را می گویند.

ما راهی نداریم، برای اینکه کلا تروریزم از این منطقه برود،‌ الا اینکه همه کشورها همفکر شده و به هم کمک کنند و در اولین قدم هیچ کشوری به این تروریست ها کمک نکند و در قدم دوم برای بیرون رفتن آنها از منطقه و سپردنشان به عدالت همه دست به دست هم دهیم. باطل همیشه نمی ماند، آن که خواهد ماند انشاءالله حق خواهد بود.

خبرنگار تسنیم: با توجه به اینکه نزدیک به یک چهارم از عمر دولت گذشته آیا توانسته به یک چهارم وعده های اقتصادی اش عمل کند؟ البته در این مدت بخشی از توان دولت در جهت تلاش برای موفقیت در مذاکرات هسته ای بوده که البته خواست نظام و مردم موفقیت در مذاکرات است، اما به دلیل کارشکنی های غرب و بویژه آمریکا موفقیت زیادی حاصل نشده. آیا دولت توجهش را بیشتر به ظرفیت های داخلی معطوف خواهد کرد؟

روحانی: همه توان را باید برای ظرفیت های داخلی بگذاریم. ظرفیت های خارجی به ما کمک میکند ولی اساس ظرفیت های داخلی است. در این دولت برای پارکهای فناوری بیشترین کمک شده است. در محیط زیست اصلا نایستادیم که 5+1 چه میکند. مردم فکر میکنند ما صبح و شب درباره 5+1 صحبت میکنیم اینطور نیست ولی. به گزارش تـســنیم، روحانی افزود: درباره محیط زیست کارهای زیادی انجام میدهیم. درباره دریاچه ارومیه. در امر کشاورزی هیچ دولتی به اندازه این دولت تلاش نکرده. در این 10 ماه حدود 6 هزار هکتار زمین کشاورزی را ما برنامه ریزی کردیم. نزدیک 600 هزار هکتار زمین را بردیم زیر طرح آبیاری مهم که این طرح مهمی است. تحولات چهارسال دیگر به نتیجه می رسد. ممکن است برخی 6 ماه البته بعد از دولت یازدهم ثمر دهد. کاری که در معادن شروع کردیم و فعال کردیم، سرمایه های خصوصی که در پتروشیمی و بخش های مختلف داریم جذب میکنیم. هر استانی که می رویم سرمایه گذارهای خارجی آن استان را هم جمع کرده و جلسه میگذاریم. یا تحولی که در مساله سلامت شروع کردیم.

یک وقتی کسی در مخیله اش نیاید که ما نشستیم که 5+1 چه می شود. میخواهد بشود میخواهد نشود. آنقدر کار داریم انجام می دهیم. البته 5+1 تعهدش را عمل کرده و دروغ است که پول ندادند. پول را به حساب ریختند. البته به معنای این نیست که میخواهیم تشکر کنیم، یک توافقی است که دوطرف دارند عمل میکنند.

5+1 را دنبال میکنیم تا به ثمر برسانیم. اما نمره ای که فرمودید، سوال بسیار سختی است. اما برخی از قولها را عمل کردیم. تورم را مثلا پایین آوردیم. رونق شروع شده. گفتیم 5+1 ما جدی هستیم، ما جدی هستیم ولی دو طرف دارد ممکن است آنها جدی نباشند. 6 ماهه را به ثمر رساندیم، دومیش را هم داریم تلاش میکنیم به ثمر برسانیم. اگر روزی ناموفق بود خواهید دید که ایران مقصر نبوده.
در بسیاری از زمینه ها بیش از آنچه فکر میکردیم پیش رفتیم در برخی موارد هم هنوز به اندازه کافی پیش نرفتیم. انشاءالله دست به دست هم پیش می رویم.

خبرنگار نیویورک‌تایمز: شما اشاره کردید دولت شما به تعامل و همکاری با دنیا اهمیت می دهد و گفتید در مساله تروریزم همکاری بسیار مهم است؛ به صورت روشن و کوتاه بفرمایید که اگر از ایران خواسته شود با آمریکا در مبارزه با داعش همکاری میکند؟

روحانی:‌آنکه ما گفتیم همه کشورها باید دست به دست هم دهند علیه تروریزم. در موضوع عراق امروز دولت عراق و مردم عراق در صحنه مبارزه با تروریست هاست. هنوز کسی وارد عمل نشده. آمریکا هم چیزی ندیدیم که تصمیمی گرفته یا کاری کرده باشد. هر وقت آمریکا علیه گروه های تروریستی در عراق وارد شدند و دیدیم می شود فکر کرد. ولی هنوز چیزی ندیدیم.

واقعیت این است که این گروه تروریستی از کجا آمد. از سوریه آمد. در سوریه از کجا آمدند؟ این همان حرفی است که دولت در طول یکسال دارد می گوید که این تروریست ها را تقویت نکنید که اگر کردید بلای جان منطقه و شما خواهند شد. چرا آمریکا و کشورهای غربی و منطقه که از یکسال پیش به آنها گفتیم که اینها خطرناکند، متاسفانه به گونه ای عمل کردند که به نفع تروریست ها شد. یکی از مقامات آمریکا گفته بود برای تروریست های سوریه سلاح های مرگبار خواهیم فرستاد. اینها جای تاسف است. باید همه در قول و عمل کاملا تلاش کنیم برای مقابله با تروریزم. تروریزم به نفع کسی نخواهد بود.

خبرنگار واحد مرکزی خبر: با گذشت بیش از 10 ماه از فعالیت رسمی دولت، در 5 عرصه فعالیت صورت گرفته. در عرصه های مختلف در کدام بخش بیشترین موفقیت و در کدام بخش کمترین را داشته است؟

روحانی: این سوال سخت است و واقعا نمیدانم با مقایسه اینها... البته در تمام این زمینه ها تلاش خود را انجام دادیم. به خاطر مشکلات حاد اقتصادی و مشکلات حاد در سیاست خارجی ابتدا بیشتر در این دو زمینه سرمایه گذاری کردیم. ممکن هم هست در این دو زمینه احتمالا یک قدم جلوتر باشیم. اما در زمینه فرهنگی هم کار بسیار زیادی انجام شده. می خواهم هم از وزرای فرهنگی واقعا تشکر کنم، دانشگاه ها دبیرستان ها و مراکز آموزشی و تحقیقاتی ما. بخش فناوری ما.معاونت فناوری. و همچنین در بخش مربوط به ارشاد واقعا تلاش های خوبی انجام شده در این مدت و همه تلاش کردند امروز دانشگاه آرام و بانشاطی می بینید. مدارس بانشاط. در بخش تحقیقات و مراکز فناوری حرکت بسیار خوبی آغاز شده است.

در بخش های دیگر فرهنگی امروز شور و نشاط را می بینیم. در هنر نشاط بیشتری امروز هست. فضای حاکم سیاسی و فرهنگی و اجتماعی احساس میکنم بهتر است. از لحاظ امنیت هم الحمدلله ایران هم در داخل کشور امن است و هم برای امنیت منطقه خیلی تلاش کردیم. خیلی تلاش کردیم تا در سوریه جنگ رخ ندهد؛ با برخی از مقامات در منطقه و خارج منطقه گاهی یکی دوبار تلفنی صحبت کردیم پیام فرستادیم و تلاش کردیم و خیلی خوشحالیم که در سوریه جنگ به معنای حمله نظامی خارجی ها رخ نداد چرا که این می توانست فاجعه باشد برای منطقه. همه جا کمک کردیم برای صلح و ثبات در منطقه. در زمینه های مختلف ما در حد این ده ماه تلاش خود را انجام دادیم. حالا اینکه دقیقا مقایسه کنیم که کدام یکی جلوتر است و کدام عقب تر... انشاءالله سازمان مدیریت اینها را مقایسه کند و به مردم بگوید چگونه است.

خبرگزاری ایپنا: تشکر میکنم از تیم وزارت ورزش برای خصوصی سازی پرسپولیس و استقلال. برنامه دولت برای حمایت از تیم ملی در جام جهانی چیست؟

روحانی: این ایام، ایام ورزش و افکار عمومی ما کاملا متوجه این مساله است. ملت ما خیلی علاقمند است به بازی های مختلف و بخصوص فوتبال. این علاقه بسیار خوب است در صورتی که باعث توسعه ورزش همگانی در کشور ما شود و همچنین توسعه ورزش حرفه ای. من در کل تشکر میکنم از همه مسئولان وزارت خانه و مربیان و همه مردمی که پشتیبانی کردند. پشتبانی مردم و دلگرمی دادن مردم به ورزشکاران بسیار مهم است. پیامی که به فوتبالیست های عزیز دادم این بود که ما از شما یک بازی خوب طلب میکنیم. حالا اینکه موفق می شوید دلمان میخواهد البته پیروز شوید و به مرحله بعد بروید.

seyed
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۳/۰۳/۲۴ ۱۲:۱۰
لطفا خبر و عکس های برگزاری جشن سالگرد پیروزی اقای روحانی در کرمان که با حضور حجت الاسلام انصاری در تاریخ جمعه 23 خرداد برگزار شد رو بزنید ممنون. (235718)
جناب روحانی گرامی
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۳/۰۳/۲۴ ۱۲:۲۰
هر وقت سرعت اینترنت را بهبود دادی میدونم به غیر حرف زدن کار دیگه ایی بلد هستی (235721)
دكتر نيك
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۳/۰۳/۲۴ ۱۶:۰۴
بايد توقعات منطقي از دولت و روحاني داشت ، اگر أنصاف داشته باشيم ، عملكرد روحاني مثبت بوده ، بهتر هم خواهد شد ، به دو شرط ، حمايت مردم و ناكامى أفراطيون إسرائيل و داخلى . (235779)
بازم حرف های قشنگ واسه مردم چشم به راه!!
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۳/۰۳/۲۴ ۱۲:۲۱
بازم حرف حرف حرف حرف حرف...................

مردم به ایشان رای دادن که فقط برای مردم حرف بزند

والا مردم همه شون رانتخور وثروتمند نیستند که الان تنها مشکلشان کمبود حرفهای قشنگ باشد (235722)
علی
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۳/۰۳/۲۴ ۱۲:۲۲
درود برروحانی ای کاش خبرنگاران سوالات بهتری از رییس جمهور میکردند (235723)
جمشيد
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۳/۰۳/۲۴ ۱۲:۲۶
24خرداد، نه به تمامي دروغ پردازي ها گذشته وحقانيت راي مردم بود. (235724)
بهاری
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۳/۰۳/۲۴ ۱۲:۴۳
مردم ایران در 2 خرداد 76 "نه بزرگ" به راست سنتی و محافظه کار دادند

مردم ایران در 24 خرداد 92 " نه بزرگ" به راست افراطی دادند

اما همچنان راست سنتی و راست افراطی بر مردم در سراسر کشوراعمال مدیریت میکنند!

بیابید پرتقال فروش بی انصاف را!!! (235729)
حااااااامد
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۳/۰۳/۲۴ ۱۲:۴۵
حال کردم گفت افراطی های داخل و اسرائیل!!!!! (235730)
afsaneh
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۳/۰۳/۲۴ ۱۲:۵۰
باتوكل برخدا ، تدبير دولت ، اميد ملت ، تضمين اينده ايي روشن براي مملكت (235731)
چاپلوس رانتخور
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۳/۰۳/۲۴ ۱۲:۵۶
روحانی مچکرم (235732)
ساميار
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۳/۰۳/۲۴ ۱۳:۰۴
دکتر روحانی باسخنانی که درتالاروزارت کشور وامروزدر نشست مطبوعاتی ايرادکرد،نشان داد که هرگز خواست مردم رو فراموش نکرده، ونمی کند،وبا تدبيرو اميد به آينده ای روشن که ازقبل ترسيم کرده است،به ياری خدا قادربه بازکردن کور گره های هشت سال گذشته خواهد بود.روحانی زنده باد،خاتمی پاينده باد.سرافراز باد ملت بزرگ ايران که درچنين روزی حماسه ای بزرگ خلق کرد. (235734)
بازنشسته فرهنگي
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۳/۰۳/۲۴ ۱۳:۲۷
24خرداد حقانيت توده خس وخاشاك بود. (235738)
سبز سبزم ریشه دارد ...
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۳/۰۳/۲۴ ۱۳:۳۳
پیش بسوی ایرانی آباد وآزاد (235740)
بهنام
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۳/۰۳/۲۴ ۱۳:۵۴
زنده باشید جناب آقای دکتر روحانی که در عمل هم مانند اقوالتان صادق بودید اما وزرای شما با شما کمتر هماهنگ بودند وکمتر از برنامه هایتان دفاع میکنند رویه اعتدال را ادامه دهید و در مقابل دشمنان ایران مخصوصا تندرو ها کوتاه نیایید و درین چند ماهه چون روال قبل که مبنای دموکراسی و مردم سالاری با عملکرد ناشایست خودشان زیر سئوال بردند و حتی تجمع های قانونی را زیر سئوال بردند و نهادههای موازی با وزارت اطلاعات را مهار کنید و فرهنگ را از یوغ فرهنگ ستیزان و اقتصاد را از انقیاد نجات دهید (235741)
دكتر نيك
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۳/۰۳/۲۴ ۱۴:۱۵
اگر افراطيون و دلواپسان بگذارند ، روحاني بر عهد با مردم برقرار است . (235744)
علی
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۳/۰۳/۲۴ ۱۴:۱۷
روحانی دوستت داریم

ای کاش خبرنگاران سوالات قشنگتر وبهتری از رییس جمهور میپرسیدند
مثلا درباره حوادث بند 350زندان اوین یا حصر مهندس موسوی ، ازادی زندانیان سیاسی و......................................... (235745)
راسپینا
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۳/۰۳/۲۴ ۱۶:۲۱
آی گفتی (235785)
دریغا
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۳/۰۳/۲۴ ۱۴:۳۶
خوش به حال ثروتمندان و دولت ثروتمندان که دغدغه شان با مردم متفاوت است (235749)
یک رای دهنده
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۳/۰۳/۲۴ ۱۴:۳۶
"به وعده هایم عمل کردم"
کدام وعده ها ؟؟؟؟

کاهش قیمت ارز ؟؟؟؟؟؟؟
کاهش گرانی ؟؟؟؟
شیب ملایم حامهای انرژی و بنزین؟؟؟؟؟؟
رفع حصر ؟؟؟؟؟؟؟؟
کاهش تعرفه های گمرکی و مالیاتها ؟؟؟؟
آفزایش سود بانکی متناسب با تورم واقعی ؟؟؟
رفع محدویت فیسبوک ، وی چت،تویتر و فیلتریگ و افزایش سرعت اینترنت ؟؟؟
کاهش قیمت خودرو ؟؟؟
منشور حقوق شهروند و آزادیهای مدنی مردم ؟؟؟
احیای خانه احذاب ؟؟؟
پیگیری آزادی زندانیان سیاسی ؟؟؟؟
بازگشت همه دانشجویان ستاره دار ؟؟؟؟
بهبود وضعیت آقتصادی زندگی مردم ؟؟؟
رابطه دوستانه با همه کشورهای د (235750)
سورنا
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۳/۰۳/۲۴ ۱۵:۳۸
پیام روشنه حصر باید بشکنه (235771)
علی
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۳/۰۳/۲۴ ۱۵:۳۹
ایشون طوری رفتار میکنه که انگار فقط رییس جمهور اونایی که بهش رای دادن....
خس و خاشاک نامیدن توهینه اما افراطی نامیدن کسایی که بهش رای ندادن توهین نیست؟؟؟
من شناسنامه دارم و به هیچ ارگانی وابسته نیستم و انتقاد میکنم.....
این امید رو که صدای ما رو خفه کنید رو به .... میبرید.......
سال اوله اینجوری به منتقدان حمله میکنید وای به حال آخر چهار سال، حتما اون موقع اعدا.. (235772)
رضا
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۳/۰۳/۲۴ ۱۵:۵۰
در صورت حسن نیت طرف مقابل ...یعنی زیاد امیدوار نباشید یعنی کلید کشک. (235776)
مهتاب
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۳/۰۳/۲۴ ۱۶:۰۰
خوب چرا حداقل نذاشتند تجمع حامیان دولت در شیرودی امروز برگزار بشه ؟؟؟؟ (235778)
ایرانی وطن دوست
Anonymous Proxy
۱۳۹۳/۰۳/۲۴ ۲۰:۰۲
درود بر اعتدال وتعقل وامید........

درود برنماد فرهیخته اعتدال وتعقل وامید دکتر حسن روحانی...

مرگ بر افراط وجهالت ونفاق....

مرگ بر طالبان چه ایران جه افغان..... (235819)
متعجب
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۳/۰۳/۲۴ ۲۰:۱۶
عجب!

هم ایرانی هستی هم وطن دوست! اما به همین زودی اصلاح طلبی از یادت رفت! (235825)
ایرانی وطن پرست
Anonymous Proxy
۱۳۹۳/۰۳/۲۴ ۲۰:۰۳
روحانی مچکریم................................................. (235820)
ایرانی وطن دوست
Anonymous Proxy
۱۳۹۳/۰۳/۲۴ ۲۰:۰۶
حاج آقای دعاگو امام جمعه محترم شمیرانات گفتند:

فتنه یک سر بیشتر نداشت و اونم احمدی نژاد بود......

درود براین امام جمعه حق بین وحق گو...

خدا حفظشون کنه.... (235823)
فردوس توسیوند
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۳/۰۳/۲۴ ۲۰:۳۲
به امید حل مشکلات سیاسی اقتصادی اجتماعی با اتحادملی و پیوند جریان اعتدال و اصلاح (235829)