به روز شده در ۱۴۰۳/۰۲/۱۰ - ۲۱:۵۳
 
۰
تاریخ انتشار : ۱۴۰۲/۱۰/۳۰ ساعت ۱۱:۱۷
کد مطلب : ۴۵۱۲۴۵

آزمایش خون کامل چیست و چرا انجام میشود؟

گروه سلامت: با انجام آزمایش خون متخصصان می‌ توانند بسیاری از آسیب‌ ها و اختلالات جسمانی را بررسی کرده و اطلاعات بسیار دقیقی از عملکرد بدن به دست خواهد آمد.
آزمایش خون چیست؟
آزمایش خون چیست؟
لازم به ذکر است که با انجام آزمایش خون بسیاری از بیماری‌ ها و عفونت‌ ها تشخیص داده میشوند و البته علت آنها نیز مشخص خواهد شد.
با انجام آزمایش خون متخصصان می‌ توانند شمارش دقیق و کامل سلول‌ های خونی را انجام داده و یک روش کاربردی و کم خطا برای بررسی بدن است.
با انجام آزمایش خون پزشک می‌ تواند به راحتی سطح گلبول قرمز، گلبول‌ های سفید و پلاکت‌ های موجود در خون را اندازه‌گیری کرده و سایر فاکتورها مانند هموگلوبین و هماتوکریت مشخص خواهد شد.
با انجام آزمایش خون طیف وسیعی از انواع بیماری‌ ها مشخص میشود و متخصصان عفونت‌ ها، کم خونی، لوسمی و سایر اختلالات خونی را بررسی می‌ کنند.

بسیاری از متخصصان برای تشخیص بیماری‌ های داخلی انجام آزمایش خون را الزامی می‌ دانند و یک راه مطمئن برای بررسی هرگونه آسیب آشکار و پنهان است.
تنها راه بررسی عفونت در خون انجام آزمایش خون است، متخصصان می‌ توانند عفونت‌ ها را با هر شدتی که دارد بررسی کرده و اگر سلول‌ های غیرطبیعی و نابالغ در بدن وجود داشته باشد به واسطه این آزمایش مشخص خواهد شد.
اما نکته مهمی که باید بدانید این است که بروز التهاب در بدن منجر به ایجاد درد و حال نامساعد میشود و تنها راه بررسی و ارزیابی این آسیب آزمایش خون خواهد بود، متخصصان بر این باورند که اگر فرد با بیماری‌ خونی مواجه شود بخش‌ های مختلف بدن نیز با آسیب مواجه میشوند، اما متخصصان برای بررسی بیماری‌ هایی همچون کم خونی و یا سرطان خون انجام این آزمایش تخصصی را مناسب می‌ دانند.

به واسطه این روش تشخیصی تالاسمی و هرگونه کمبودهای تغذیه‌ ای ارزیابی میشود و به این واسطه اختلال در عملکرد سیستم ایمنی بدن نیز مشخص خواهد شد.
بسیاری از متخصصان در جواب سوال آزمایش خون چیست؟ میگوییند: یک روش تشخیصی دقیق و البته کم تهاجم دانسته که هیچگونه خطری برای بیماران ندارد، حتی شما می‌ توانید در فواصل زمانی کوتاه آزمایش و نمونه‌ گیری خون را انجام داده و اطمینان داشته باشید که به این واسطه هرگز خطری سلامتتان را تهدید نمی‌ کند و البته یک روش مطمئن و کم خطا برای بررسی بیماری‌ های داخلی است.

آزمایش خون عمومی
بسیاری از متخصصان بر این باورند که هر فرد بالغ باید در طی سال یک بار برای چکاپ کلی به مراکز درمانی مراجعه کند، این چکاپ‌ ها معمولاً شامل آزمایش خون، آزمایش ادرار و تصویربرداری از بخش‌ های مهم بدن است که می‌ توانید به راحتی و با صرف هزینه‌ های محدود از سلامت خود مراقبت کرده و اگر عارضه ای پنهان در بدن وجود داشته باشد پیش از گسترش آن به حضور آسیب مربوطه پی برده و روند درمان آغاز خواهد شد.
آزمایش خون تنها برای بررسی بیماری‌ ها نمی‌ باشد و گاهاً افراد برای اطلاع از سلامت و عملکرد اندام‌ های داخلی این آزمایش را انجام خواهند داد، متخصصان بر این باورند که به واسطه انجام آزمایش خون می‌ توانند با شمارش دقیق گلبول‌ های سفید، گلبول‌ های قرمز و پلاکت‌ ها وضعیت بدن را ارزیابی کنند و اگر کمبودی وجود داشته باشد با دارو درمانی و مصرف انواع مکمل‌ جبران خواهد شد.

اما آزمایش خون تنها برای شمارش گلبول‌ های مهم بدن نیست بلکه برای بررسی چربی خون انجام میشود، معمولاً کسانی که از غذاهای چرب و یا فست فود استفاده می‌ کنند ممکن است چربی خونی بالاتر از حد نرمال داشته باشند و به مرور زمان باعث گرفتگی عروق و سکته‌ های قلبی و مغزی میشود.
اگر متخصصان بخواهند چربی خون را اندازه‌ گیری کنند با یک نمونه گیری ساده از خون این کار امکان‌ پذیر است، متخصصان می‌ توانند فاکتورهای مهم مانند کلسترول، تری گلیسیرید، لیپوپروتئین با چگالی بالا و لیپوپروتئین با چگالی کم را بررسی کرده و متوجه میشوند که آیا فرد در معرض آسیب‌ های قلبی و سکته‌ های مغزی قرار دارد یا خیر.

هرگونه بیماری و عملکرد نادرست در تیروئید عواقب خطرات زیادی برای بخش‌ های مختلف بدن به همراه دارد، البته بیماری تیروئید که با حالت کم کاری یا پرکاری مشخص میشود عارضه‌ ای پنهان و خاموش است که در ابتدای بیماری ممکن است فرد متوجه این نوع آسیب نباشد.
متخصصان با انجام آزمایش خون عمومی که به صورت سالانه و یا ۶ ماهه انجام میشود می توانند عملکرد و سلامت تیروئید را ارزیابی کنند و اگر تیروئید با مشکل مواجه باشد با مصرف داروهای موثر سلامت آن را حفظ خواهند کرد.
با انجام آزمایش خون عمومی فرد می‌ تواند به بیماری‌ ها و آلودگی‌ های همچون ویروس ایدز یا hpv پی ببرد، لازم به ذکر است که این ویروس‌ ها از طریق روابط جنسی ناسالم و تماس با فرد آلوده به بدن منتقل میشوند و تنها راه تشخیص قطعی آنها نمونه گیری خون است.

اما پزشکان یک بیماری ویروسی مربوط به کبد که با نام هپاتیت شناخته میشود را به واسطه نمونه‌ گیری خون ارزیابی خواهند کرد، پزشکان با یک نمونه محدود از خون هر فرد می‌ توانند فاکتورهای بسیار زیادی را بررسی کنند که هر کدام از آنها در جایگاه خود بسیار مهم هستند و پزشک را از عملکرد ارگان‌ های مهم مطلع می‌ سازد.
اگر پزشکان متوجه شوند آسیب‌ های پیش آمده مربوط به عملکرد نادرست کبد است با انجام یک آزمایش خون میزان آنزیم‌ های کبد را بررسی کرده و متوجه خواهند شد که آیا این عضو مهم با خطر مواجه است یا خیر.
همچنین شرایط برای بررسی عملکرد و کارکرد کلیه‌ ها به واسطه انجام آزمایش خون فراهم است، یکی دیگر از فاکتورهای مهمی که به واسطه انجام آزمایش خون عمومی بررسی میشود تست آلرژی است، البته متخصصان می‌ توانند تست آنتی بادی را به واسطه این نوع آزمایشات بررسی کرده و متوجه خواهند شد که آیا سلامت فرد به خطر افتاده است یا خیر.

آزمایش خون همانولوژی

آزمایش خون همانولوژی

همان طور که می‌ دانید یک روش تشخیصی مهم و البته کاربردی آزمایش خون است که به منظور بررسی فاکتورهای مهم انجام می‌ پذیرد.
آزمایش خون هماتولوژی کمی تخصصی‌ تر انجام شده و فاکتورهای جزئی‌ تر و البته مهمتری در این روش تشخیص مورد ارزیابی قرار می‌ گیرند.
متخصصان آزمایش خون هماتولوژی را به منظور مطالعه و بررسی اختلالات خونی انجام می‌ دهند، در این آزمایش امکان بررسی سلول‌ های خونی فراهم بوده و حتی فاکتورهای دیگر مانند پروتئین‌ های خون و اندام‌ های تولید کننده خون و مغز استخوان بررسی میشوند.
با توجه به آسیب‌ های پیش آمده و تشخیص پزشک متخصصان آزمایش خون را به صورت تخصصی انجام داده و فاکتورهای خاصی که پزشک تعیین می‌ کند بررسی خواهند شد.

متخصصان برای بررسی فاکتورهای جزئی و البته مهم مانند کم خونی، عفونت، هموفیلی، لخته شدن خون و حتی سرطان خون، آزمایش خون هماتولوژی را مناسب‌ تر می‌ دانند و با تکیه بر نتیجه به دست آمده می‌ توانند روند درمان را آغاز کرده و تشخیصی بدون خطا خواهند داشت.
آزمایش خون هماتولوژی یا خون شناسی به منظور بررسی فاکتورهای بسیار جزئی و مهم انجام میشود و به این واسطه متخصصان می‌ توانند حتی انعقاد خون را بررسی کرده و سایر بیماری‌ های خونی مشخص خواهند شد.
برای انجام آزمایش خون هماتولوژی از دستگاه‌ های پیشرفته استفاده میشود و به همین دلیل است که درصد خطا در این روش تشخیصی بسیار جزئی و ناچیز است.

آزمایش خون کامل
زمانی که برای بررسی آسیب‌ های جسمانی به پزشک مراجعه می‌ کنید ابتدا متخصصان یک آزمایش خون کامل و جزئی را برای شما در نظر گرفته که به تشخیص زود هنگام آسیب‌ های پنهان و آشکار کمک می‌ کند.
در بین سایر روش‌ های تشخیصی آزمایش خون یکی از مهمترین و تخصصی‌ ترین فرایندهایی است که اغلب متخصصان با تکیه بر آن می‌ توانند روند درمان را آغاز کنند.
با انجام یک آزمایش خون کامل تمامی فاکتورهای موجود در خون ارزیابی شده و حتی متخصصان میزان و روند ترشح هورمون‌ ها را نیز بررسی خواهند کرد.
حتی شما با مصرف انواع مکمل‌ ها می‌ توانید مقدار و حجم آنها را در نمونه خون ارزیابی کنید، متخصصان معتقدند که تمامی ویتامین‌ ها و حتی آلودگی‌ ها و عفونت‌ ها در خون افراد جریان داشته و با نمونه گیری و بررسی جزئی تر آنها می‌ توانند اطلاعاتی که مد نظر دارند را کسب نمایند.

بسیاری از متخصصان فعال در زمینه‌ های متفاوت جهت بررسی آسیب‌ های جسمانی با تکیه بر نتیجه به دست آمده از آزمایش خون می‌ توانند تشخیص قطعی خود را اعمال کنند، حتی متخصصان با یک آزمایش خون کامل متوجه تمامی کمبودها و کسری‌ های موجود در بدن خواهند شد و می‌ توانند خیلی زود روش‌ های جایگزین را آغاز نمایند.
انجام آزمایش خون به عنوان چکاپ‌ های سالانه برای تمامی افراد در گروه‌ های سنی مختلف الزامی است و مهم است که با این روش تشخیصی آسان و البته دقیق از وضعیت بدن و عملکرد سایر ارگان‌ ها مطلع شوید
 
پربيننده‎ترين مطالب و خبرها