به روز شده در ۱۴۰۳/۰۲/۱۰ - ۱۸:۳۷
 
۰
تاریخ انتشار : ۱۴۰۲/۱۱/۰۲ ساعت ۱۹:۰۶
کد مطلب : ۴۵۱۸۳۶
پیشروی ارتش اسرائیل در خان‌یونس؛ محاصره مجتمع پزشکی «ناصر»

آمریکا: ایران مستقیماً در حملات حوثی‌ها به کشتی‌ها دست دارد

گروه بین‌الملل: فرمانده ناوگان پنجم نیروی دریایی آمریکا در خاورمیانه اعلام کرد که ایران مستقیماً در حملات شبه‌نظامیان حوثی یمن به کشتی‌ها دست دارد.
آمریکا: ایران مستقیماً در حملات حوثی‌ها به کشتی‌ها دست دارد
دریادار برد کوپر امروز دوشنبه دوم بهمن به خبرگزاری آسوشیتدپرس گفت ایران در حملات شبه‌نظامیان حوثی یمن به کشتی‌ها در طول جنگ اخیر در غزه، به صورت «خیلی مستقیم» دخالت دارد. او حاضر نشد به این پرسش پاسخ دهد که آیا جمهوری اسلامی حملات انفرادی حوثی‌ها در دریای سرخ و خلیج عدن را هدایت کرده است، اما اذعان کرد که حملات مربوط به ایران از تهدیدهای پیشین این کشور که محدود به خلیج فارس و تنگه هرمز بود به آب‌های سراسر خاورمیانه گسترش یافته است. حوثی‌ها یک گروه شبه‌نظامی  هستند که از سال ۲۰۱۴ صنعا، پایتخت یمن، را در کنترل خود دارند و از سال ۲۰۱۵ با ائتلاف تحت رهبری عربستان سعودی که از دولت مورد تایید سازمان ملل مستقردر بندر عدن یمن حمایت می‌کنند، در جنگ هستند. این گروه از دو ماه پیش و در حمایت از گروه حماس که با اسرائیل در حال جنگ است، دست‌کم ۳۴ حمله به کشتی‌ها از طریق آبراه‌های منتهی به کانال سوئز در مصر انجام داده است.
ایالات متحده آمریکا در روزهای اخیر هفت حمله هوایی به پایگاه‌های نظامی حوثی‌ها انجام داده است. منابع یمنی روز یکم بهمن اعلام کردند که در سلسله‌حملات مشترک هوایی آمریکا و بریتانیا علیه اهداف متعلق به حوثی‌ها، تا کنون «بیش از ۷۵ تن» کشته شده‌اند. پس از این حملات و افزایش گشت‌زنی‌های دریایی آمریکا و متحدانش در منطقه، به نظر می‌رسد که حملات حوثی‌ها به کشتی‌ها کاهش یافته است. با این حال پیامدهای حملات اخیر این گروه بر اقتصاد جهانی ادامه دارد، زیرا بسیاری از کشتی‌ها مجبور به دور زدن مسیر اصلی و طولانی کردن راه خود از جنوب آفریقا شده‌اند. فرمانده ناوگان پنجم نیروی دریایی آمریکا  ضمن اشاره به «گسترش تهدید نیروهای نیابتی جمهوری اسلامی ایران و توزیع تسلیحات این کشور از دریای سرخ تا آن سوی اقیانوس هند» تأکید کرد: «ایالات متحده، ایران را مسئول حملات اخیر هواپیماهای بدون سرنشین به کشتی‌ها می‌‌داند.» دریادار کوپر با تکرار مواضع اخیر کشورهای غربی گفت: «ایران آشکارا [گروه‌های نیابتی] را تأمین مالی و مجهز می‌کند و به آن‌ها آموزش می‌دهد.» او حملات اخیر به کشتی‌ها در خاورمیانه را بدترین حملات از زمان به اصطلاح «جنگ تانکرها» در دهه ۱۹۸۰ اعلام کرد.

پیشروی ارتش اسرائیل در خان‌یونس
حمله اسرائیلی بر نوار غزه در چهارمین ماه متوالی ادامه دارد، در آخرین تحولات میدانی، تلویزیون فلسطین، بامداد دوشنبه 2 بهمن گزارش داد، ارتش اسرائیل مجتمع پزشکی «ناصر» در شهر «خان‌یونس» در جنوب نوار غزه را کاملا محاصره کرده است.
این خبر اندکی پس از گزارش تلویزیون فلسطین، مبنی بر تلاش خودروهای نظامی اسرائیلی برای ورود به منطقه غربی شهر «خان‌یونس» در جنوب نوار غزه منتشر شد، جایی که از روزها پیش درگیری میان نیروهای اسرائیلی و گروه‌های مسلح فلسطینی ادامه دارد. تلویزیون فلسطین اعلام کرد، همزمان با تلاش برای نفوذ از جنوب این شهر، بمباران شدید ادامه دارد. شبکه تلویزیونی «الاقصی» فلسطین، دوشنبه گزارش داد، در پی حمله اسرائیل به غرب «خان‌یونس» در جنوب نوار غزه، حدود 40 کشته به بیمارستان «ناصر» منتقل شدند.
در همین راستا، رادیوی «صدای فلسطین» از درگیری‌های شدید در این منطقه خبر داد. در نتیجه بمباران مستمر اسرائیل بر مناطق مختلف نوار غزه، در دو شهر «غزه» در شمال و «خان‌یونس» در غرب نوار، ده‌ها کشته و شماری مجروح شدند.
خبرگزاری «فلسطین» گزارش داد، در نتیجه حمله جنگنده‌های اسرائیل به منزل مسکونی در محله «الرمال» در شهر غزه، تعدادی کشته و مجروح شدند. همچنین سه فلسطینی در حمله به یک خودرو غیرنظامی در بازار «الیرموک» این شهر کشته شدند.
این خبرگزاری به نقل از منابع پزشکی گزارش داد، نیروهای اسرائیلی مانع آمبولانس‌ها از رسیدن به مناطقی در غزه شدند که از سوی اسرائیل بمباران شده و هر کس که نزدیک می‌شد به ویژه در محله «الرضوان» و «النصر» را هدف می‌گرفتند.
جنگنده‌های اسرائیل شمال رفح در جنوب نوار غزه را به شدت بمباران کردند، همزمان قایق‌های جنگی، سواحل غربی نوار به ویژه سواحل «رفح» و «خان‌یونس» را بمباران کردند. این خبرگزاری به نقل از هلال احمر فلسطین اعلام کرد، جنگنده‌های اسرائیل اطراف بیمارستان «الامل» در «خان‌یونس» را بمباران کردند. رادیوی فلسطین پیش‌تر از افزایش کشته‌ها به ده نفر در «خان‌یونس» خبر داد.
این خبرگزاری، در نتیجه حملات اسرائیل به منطقه «السوارحه»، دست‌کم از کشته‌شدن 7 فلسطینی در مرکز نوار غزه خبر داد.
جنگنده‌های اسرائیل یک خانه‌ای در «دیر البلح» را بمباران کردند، همزمان چندین حمله هوایی در شرق اردوگاه «النصیرات» و منطقه «الزوایده» صورت گرفت. اداره بهداشت غزه پیش‌تر اعلام کرد، آمار کشته‌های نوار غزه از آغاز جنگ به 25105 فلسطینی و مجروحان ب 62681 نفر رسیده است. اسرائیل جنگی که در نتیجه حمله غافلگیرانه حماس و گروه‌های فلسطینی بر پایگاه‌ها و شهرک‌های نزدیکی نوار غزه از هفت اکتبر آغاز کرده را ادامه می‌دهد. ارتش اسرائیل در بیانیه‌ای از کشته شدن یک سرباز در هفت اکتبر در حمله غافلگیرانه حماس خبر داد و اعلام کرد، که جسد او هنوز در غزه است. ارتش در این بیانیه گفت: «گروهبان شان لوینسون 19 ساله در هفت اکتبر کشته شده و جسد او هنوز در دست حماس است.» این سرباز در شهر «Giv'at Avni» زندگی و در یک واحد رزمی خدمت می‌کرد.
به گزارش خبرگزاری «فرانسه»، با این حال، تعداد اسرای کشته شده اسرائیلی که در نوار غزه کشته و اجساد آن‌ها در دست حماس است، به 28 نفر افزایش یافت. ارتش اسرائیل، دوشنبه 2 بهمن از بازداشت 20 فلسطینی در مناطق مختلف کرانه باختری خبر داد و گفت، این افراد تحت تعقیب بوده‌اند. ارتش همچنین از «مصادره اموال» در «بیتونیا» بدون اینکه به میزان آن اشاره‌ای کند، خبر داد و افزود: «بازداشت‌شدگان و اموال مصادره شده برای اقدامات لازم به نیروهای امنیتی تحویل داده شد.
برچسب ها: حوثی‌های یمن غزه
پربيننده‎ترين مطالب و خبرها